• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ERFARENHET AV RYGGVIPPBRÄDA?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att använda en vippbräda typ Pain Out eller Back Dock för att bota ryggont?
//Conny

Per&Laila

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2026
Sv: ERFARENHET AV RYGGVIPPBRÄDA?

Hej!Köpte en sådan för ca 10 år sedan,den har hjälpt många personer under åren.Köpte den på varsam för ca 2000:-

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vi har sedan ganska många år en Pain Out, jag har också använt den på andra ställen i runt 25 å. Den fungerar mycket bra så länge man är idog nog att följa instruktionerna. Kör korta pass 3 ggr dagligen och det gör nästan underverk enligt oss. Börja med mycket lite lutning, bara lite lutning hjälper också, ta inte i för mycket med lutningen, speciellt i början eller ännu viktigare om du har problem med höft, knä eller fotled - då ett måste med LITE lutning för att inte förvärra.

Med andra ord, har du ont i nacke eller rygg, rekommenderas den helt klart.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Visst kan den hjälpa men här är det dock viktigt att höja ett varningens finger. Jag har under många decennium haft problem med ryggen med upprepade ryggskott, eller små diskbråck. Mitt problem har varit en överrörlig ryggrad och har under många år gjort fel i mina försök att lindra ryggbesvären, bland annat med ryggvippbrädda. Denna ökande nämligen rörligheten i min ryggrad, med resultatet fler ryggskott. Det var först när jag kom till en riktig sjukgymnast som jag fick hjälp med ryggen och det var i form av ett träningsprogram för att öka stabiliteten i ryggen istället.

Så mitt råd är att först, om det inte redan är gjort, få det klarlagt vad orsaken till problemen med ryggen verkligen är. Därefter kan lämpliga åtgärder vidtagas; kanske en ryggvippbräda.

Johan K.

F

F.d. 5217

Guest

Hej. Du kan få köpa min för 1000:- älskar den men jag har precis bytt knä till protes och får inte använda den.
Olle Lejon (finns på Blocket)

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Visst kan den hjälpa men här är det dock viktigt att höja ett varningens finger. Jag har under många decennium haft problem med ryggen med upprepade ryggskott, eller små diskbråck. Mitt problem har varit en överrörlig ryggrad och har under många år gjort fel i mina försök att lindra ryggbesvären, bland annat med ryggvippbrädda. Denna ökande nämligen rörligheten i min ryggrad, med resultatet fler ryggskott. Det var först när jag kom till en riktig sjukgymnast som jag fick hjälp med ryggen och det var i form av ett träningsprogram för att öka stabiliteten i ryggen istället.

Så mitt råd är att först, om det inte redan är gjort, få det klarlagt vad orsaken till problemen med ryggen verkligen är. Därefter kan lämpliga åtgärder vidtagas; kanske en ryggvippbräda.

Johan K.

Ja det säger jag också. Jag har problem med min rygg sen jag kan tänka tillbaka. Flera ryggoperationer blev det också.

Ta först reda på vad som problemet är

framsidan

F

F.d. 52943

Guest

Vi hade en "Svenska hälsobänken" på jobbet för många herrans år sedan. Jätteskön när man började känna av ryggen efter en hel dags stillasittande framför datorn.
Har inte hört talas om dem på senare år - finns de fortfarande?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Vi hade en "Svenska hälsobänken" på jobbet för många herrans år sedan. Jätteskön när man började känna av ryggen efter en hel dags stillasittande framför datorn.
Har inte hört talas om dem på senare år - finns de fortfarande?
Hej!
Jo, de finns i flera utförande men en ny Pain Out som är mest känd kostar en bit över 10 000:-.

Det verkar inte alltför svårt att som jag köpa en Pain Out eller den finska Back Dock (som bland annat har tillverkats på Samhal i Uppsala) för några tusenlappar på exempelvis Blocket.
//Conny

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

När jag hade problem med diskbråck så lärde mig sjukgymnasten en grej.
Man lägger en stång på golvet intill en dörr (mellan karmarna). Lägger sig ner på rygg fattar stången och drar sig emot den. Samtidigt sitter en person på ens ben. Så när man drar sig emot stången så sträcks ryggen ut och det blir en avlastning på diskarna. För mig var det jätteskönt. Men man får tänka på att när man drar isär diskarna får man inte släppa så att diskarna trycks ihop. Utan dra ut försiktigt och och låt ryggen sakta fara ihop. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Fick även lära mig att man kan göra allt så länge det inte gör ont.
Denna övning fungerar på samma sätt som en vippbräda men är lite billigare en stång och en kompis är allt som behövs
Ha det

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Håller fullständigt med om att man bör veta vad felet är! Jag var väl snabb i mitt svarande då jag tog det för givet när frågan ställdes. En diagnos är ett måste och som jag skrev tänk på höft, knä och fotled, men det lär väl den som ställer diagnosen göra...

Toppen