• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfarenhet av Honda elverk

Likeahome

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2025
Önskar öka oberoendet av 230 och tittar på Efoy och Honda EU10i. Har idag 2 AGM 95Ah i bodel och 100W solpanel. Använder bilen året runt och saknar den frihet som solpanelen ger under den soliga delen av året.
Önskar synpunkter från Hondaägare, (och grannar till dessa;). Hur störande är elverket? Förstår att man inte startar det med grannar nära intill, men är det OK vid tex fricamping med grannar inom synhåll? Avser bara att underhållsladda batteribanken vid stillastående mer än ett dygn när solen inte räcker till och tycker att totalkostnaden för Efoy blir hög. (Har inte AC).
/Claes

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av Honda elverk

Jeg har Honda Eu10i, og Efoy. Honda er den desidert beste av bensin agregatene. Nå står Honda saken hjemme i garasjen og er aldri mer med på tur. Merkostnaden for Efoy 80 som vi har er noen lapper, og den er verd hver eneste en, i den frihet det gir.
:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Även jag har både och! En Honda 20i och en Efoy 140, men jag har dragit andra slutsatser och kommit fram till annat sätt att använda utrustningen.
Bränslecellen kommer till användning molniga dagar under den varma årstiden men inför vintern plockar jag ur den. Dels är Efoy köldkänslig och dels mycket dyr i drift, flera ggr så hög kostnad per kWh som den el som produceras med hjälp av elverket. Dessutom krävs det minst fyra gånger så lång gångtid för Efoy som för elverket och riktigt fulladdade blir aldrig våra 3 st AGM 95 Ah av bränslecellen.

Vi har en välisolerad bil och störs inte av buller från elverket de 1 - 2 h per dygn som det behöver gå under midvintern och vid våra vinterutflykter så står vi alltid utan grannar (kanske för inga andra tycks ha tillräckligt terrängdugliga husbilar för att kunna ta sig till våra fiskevatten?).

För vår bil och för vårt sätt att bruka bilen så skulle jag om jag behövde välja endera ta bensingeneratorn, men båda har sina fördelar.

aake

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Vi prøvde først ett par andre agregater, GeBe og Kipor med dårlig erfaring. Støy, bensinlukt fra de, ujamn gange, samt sur eksos lukt. Begge solgt etter kort tid. Det sies at de er Honda kopier, mulig det men i mine øyne dårlige sådan. Kjøpte så Honda, og den kan ganske enkelt ikke sammenliknes med de rimelige. man får det man forventer og betaler for.

Nå skal det sies at vi ikke er på fjellet hver vinterhelg, vi har vært på vintertur 3 ganger denne vinteren, og kaldeste er 10-12 blå. Vi bruker ingen 230V apparater i bobilen, så behovet for den kraft/energi ett aggregat gir er unødig for oss.
Vi har valgt at lav vekt er viktig, og derfor har vi kun ett Exide 80Ah Gel batteri, Efoy Ctek Dual og solceller som strøm kilder. Hvorfor jeg liker Efoy mye bedre er fravær av støy, den er ferdig innebygget og lager strøm uten at vi trenger å tenke på den. Vår har hittil gått 106 timer og brukt 4 liter metanol.
Men mht aggregat vil du IKKE bli skuffet med en Honda, den er best, mest stillegående og alltid populær i bruktmarkedet.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Rusken

Förstår att du klarar dig utan elverket eftersom du klarat dig med omkring 4,5 kWh från bränslecellen (Efoy ger 1,1 kWh per liter metanol).
Vi har en betydligt större elförbrukning vintertid, där dieselvärme och 50 L frysbox kräver sitt. När man är ute i vildmarken i sträng vinterkyla så känns det även bra att vid behov kunna värma motorn med elektrisk motorvärmare om Eberspächern mot förmodan skulle strejka.

aake

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Läs gärna denna trådens länkar, med tanke på Honda eller andra elverk...
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/717379

Har själv ett Honda 20i som jag är mycket nöjd med. Men även om Honda är tystast så är det inget vi kör på en ställplats bland andra... Men är man bara för sej själv så går det bra, tycker inte det stör värst mycket inne i bilen de få timmar man behöver köra. Sen som Aake är inne på, en trygghet att ha... Har också kört el motorvärmaren genom Hondan eftersom vi inte har någon dieselvärmare...

Senast ändrad:

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Köpte en Honda eu10i i torsdags inför vår skidresa till Sälen. Har använt den några timmar nu efter att vi fricampat vid Hundfjället för att ladda upp batterierna efter middagen framför tvn. Fantastiskt tyst och jämn gång och luktar nästan inget alls med alkylatbensin. Måste anstränga mig för att höra om den är igång och den står endast en meter bakom husbilen!
Mvh
Claes

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Vi har ett Honda 10i och är mycket nöjda. Det är tyst, diskret och enkelt att handha. Ställer vi ut det med en lång sladd, bakom något, så får vi anstränga oss för att höra om det går, även om vi sitter ute. Skulle jag höra något, så låter det som ljuv musik i mina öron... Hälsar Björn

Toppen