• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfarenhet av Frankia och Hymer

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Vi har funderat på att byta HB och skaffa oss något som kan passa oss.
Har tittat på Frankia och Hymer.

Vad har ni för erfarenhet av dessa?
Kvalitet, utrustning funktioner av kök, toalett, dusch, förvaringsutrymmen mm. mm.
För- och nackdelar som påverkar t.ex. nyttjande av avställningsytor i köksdelen.

Är tacksam för all information som ger oss möjlighet att välja rätt.

Har naturligvis en "checklista" på en del som vi har som grundkrav på en ny HB.

• Stort garage som har två stora luckor
  • Halvautomat
  • Stora avställningsytor i köket
  • Minst 150Hk motor
  • Möjlighet att kunna vara i sovdelen utan att störa/bli störd
  • Långbäddar
  • Vattenburen golvvärme
  • Stor kyl/frys
  • Ugn
Jag kommer säkert på fler saker, och får komplettera senare.

Tacksam för alla synpunkter.

Snart är det Årsmöte i Norrköping.
Väl mött!!

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av Frankia och Hymer

Vad får den maximala längden på husbilen vara som ni funderar på att köpa - lite lättare att sortera ut rätt bil om ni anger denna siffra !

Ange gärna även om ni har funderingar på om det ska vara en 2- eller 3 axlad bil och/eller om det ska vara en bil med tvillinghjul !

Mvh
Bosse och Gerd

Bosses och Gerds husbilsresor

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Vad får den maximala längden på husbilen vara som ni funderar på att köpa - lite lättare att sortera ut rätt bil om ni anger denna siffra !

Ange gärna även om ni har funderingar på om det ska vara en 2- eller 3 axlad bil och/eller om det ska vara en bil med tvillinghjul !

Mvh
Bosse och Gerd

Jag är inte begränsad vare sig det gäller vikt eller längd.
Får vara boggie eller dubbelmonterat.
Priset bör inte överstiga 1,6 milj. men jag vill hålla mig i närheten.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Först skulle jag köpa med Luftfjädring o hydrauliska stödben.
Väljer 2 axlat med dubbelhjul bak då detta är billigare på tullvägar.
Riktiga förarstolar typ lastbil/buss. Största motorn m ev halvautomat.
Dragkrok. Sen är valet fritt så länge slantarna räcker.
Lycka till.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Skall du lägga så mycket som 1,6 miljoner så hade jag nog lagt till ett par premium tillverkare på listan av bilar. De får ex Concorde eller N-B för den summan. I konkursutförsäljningen efter Östgöta camping finns några fina N-B väl inom den prisramen. Kul att kunna leta bil i den prisklassen. Finbil.se har också några bilar som stämmer mot din prisbild.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Jag är inte begränsad vare sig det gäller vikt eller längd.
Får vara boggie eller dubbelmonterat.
Priset bör inte överstiga 1,6 milj. men jag vill hålla mig i närheten.

Hej igen,

Vi övernattade på ställplatsen hos Bengt i Örkelljunga natten mellan onsdag och torsdag i förra veckan och innan vi åkte vidare mot vår bostad efter 8 månader på resande fot, så var vi in och tittade på nya husbilar i deras utställningshallar.

Vi fastnade för den fabriksnya Carthago Chic C-line I 55 XL av 2015 års modell, som står i deras hall - mycket husbil för det begärda priset = 1.287.650 kronor !!!

Du kan se en bild på den om du går in på vår hemsida här nedan (klicka på bilderna så blir dom betydligt större och titta speciellt på faktabladet som vi även fotograferade - där framgår det att extrautrustningen är ganska omfattande och ingår i ovanstående pris, bl.a. den stora motorn som är ett "måste" på denna och andra 3-axlade husbilar) !

Fler bilder ser du om du går in på Bengt i Örkelljungas hemsida = Bengt i Örkelljunga

Om det inte vore för att vi är så supernöjda med vår Bürstner I 890G av 2012 års modell och som bara rullat 2.700 mil (lite för tidigt att byta då tycker vi), så hade vi absolut värderat att byta till just denna bil !

Lycka till i beslutsprocessen !!!

PS. Det vore trevligt att få höra av er om hur det går för er med just den svåra beslutsprocessen...!

Mvh
Bosse och Gerd

Senast ändrad:
Toppen