• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av Atera Strada DL3 cykelställ?

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Har ett Thule Elite Van XT på bakdörren på vår Fiat Ducato X290 som fungerar jättebra. Oklart om det sliter mycket på dörrarna, men den är rätt praktisk och cyklarna står stadigt. Problemet är att vi är fyra i familjen och vi måste få med två cyklar till!

Har kikat lite på olika alternativ. Antingen får man ta ett "vanligt" cykelställ med skenor (typ Thule VeloCompact) på dragkroken och så får man plocka av det varje gång man ska komma åt skuffen. Fördelen med detta är att cyklarna kommer närmare dörrarna och den bygger inte ut så mycket bakåt. Står även stadigt då. Nackdelen är att för att ens sätta på gasolen måste stället och cyklarna monteras av... Sannolikt måste även styret på en av cyklarna vridas 90 grader för att inte ta i dörren.

Det vekar dock finnas ett alternativ till detta. Atera Strada DL3 är ett ställ för tre cyklar. Använder man bara de två yttersta platserna så kan man tilta hela cykelstället med cyklarna monterade, och ändå öppna bakdörrarna på bilen! Nackdelen kan vara att det blir rangligt då den bygger ut en del, samt att överhänget bak blir långt.

Så. Är det någon som har erfarenhet av detta?! Vore bra att få lite åsikter då det stället inte verkar vara någon storsäljare i Sverige och därmed inget man kan prova hos en återförsäljare.

Bifogar länk till video.
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Dessa från Sawiko verkar vara lite väl överarbetade och komplicerade, tyvärr. Men tack för tipset!

Får väl beställa en DL3 och utvärdera.
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Det är säkert en jättebra lösning när man ska hänga på tyngre fordon!

Nackdelarna i det här fallet är att den kostar 20000:-, väger 40 kg egenvikt, inte får plats med Thule Van XT, samt att inte går att kombinera med dragkrog. den finns iofs för fyra cyklar, men jag utgår från att den inre cykeln blir så långt in att man alltid måste vrida styret 90 grader för att den inte ska ta i bakdörren. Ska man dessutom ha alla cyklar på samma hållare så bygger den ut 110 cm på bilens längd.

Men ska man ta med sig en scooter så är den ju grym!
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Kanske, beror såklart på vilka cyklar. För oss handlar det om ca 55-60 kg last totalt.

Men nu behöver jag primärt hållare för ytterligare två cyklar (utöver den dörrmonterade) och som inte hindrar mig från att ha dragkrok på bilen. Hållaren från saviko är tung, dyr samt så kan man inte ha dragkrok samtidigt. Drar släp flera gånger i veckan sommartid med den, så det går tyvärr inte. Plus, som jag skrev, så blir den väldigt "lång" och bygger ut mycket bakåt, samt att om du ska ha fyra hojar på den så måste styret alltid lossas och vridas 90 grader på den innersta.

Jag antar att ingen har erfarenhet från den hållaren jag efterfrågar?
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Då har vi en uppdatering:

Har nu två vuxencyklar (stora MTB) på Atera Strada DL3 monterad på dragkroken, samt två barncyklar på Thule XT Van monterad på bakdörren. Bakdörrarna går att öppna när cykelstället är nedfällt. Det är dock med lite marginal men går utmärkt. Man får dock tänka på att alla dragkrokar har lite olika geometri totalt sett, så jag kan inte garantera att det fungerar för just er! Tänk på att Ateran har tre platser för cyklar men man kan endast använda de yttre om man ska kunna öppna dörrarna!

Det skulle gå att ha vuxencyklar på bakdörren samtidigt, men vi har valt att ha barnens cyklar där pga vikten. Hållaren på bakdörren är i sitt högsta läge och man måste ha en liten pall för att nå de översta cyklarna. Kvalitetsmässigt är Thules spännen etc mycket bättre och smidigare, men även det på Ateran fungerar.

Således: Att få med sig fyra cyklar på ett smidigt sätt på en Ducato med högsta skåpet går alltså med dessa två hållare kombinerat.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Då har vi en uppdatering:

Har nu två vuxencyklar (stora MTB) på Atera Strada DL3 monterad på dragkroken, samt två barncyklar på Thule XT Van monterad på bakdörren. Bakdörrarna går att öppna när cykelstället är nedfällt. Det är dock med lite marginal men går utmärkt. Man får dock tänka på att alla dragkrokar har lite olika geometri totalt sett, så jag kan inte garantera att det fungerar för just er! Tänk på att Ateran har tre platser för cyklar men man kan endast använda de yttre om man ska kunna öppna dörrarna!

Det skulle gå att ha vuxencyklar på bakdörren samtidigt, men vi har valt att ha barnens cyklar där pga vikten. Hållaren på bakdörren är i sitt högsta läge och man måste ha en liten pall för att nå de översta cyklarna. Kvalitetsmässigt är Thules spännen etc mycket bättre och smidigare, men även det på Ateran fungerar.

Således: Att få med sig fyra cyklar på ett smidigt sätt på en Ducato med högsta skåpet går alltså med dessa två hållare kombinerat.

Hej Juha, tack för intressant inlägg! Vi är också 4 i 6m plåtis. Vi undviker oftast att ta med cyklar men har börjat fundera lite på hur vi enklast gör det. Vi har i dagsläget bara dragkrok men är sugna på Thule xt van för att kunna ta med två cyklar när vi vuxna åker för att cykla eller för att få med barnens cyklar på semester. Åker jag själv kommer jag nog ha cykeln inne och sova i främre överbädd.
Ta gärna en bild om du tycker det är ok, hade varit intressant och se hur det blev.
Mvh
J
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Vi har kuskat runt med denna lösning sedan i påskas och det fungerar riktigt bra!

Tyvärr måste man vara medlem på nåt sätt här för att kunna posta bilder, men jag kan maila el dyl om du är intresserad!

Hälsningar Juha
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Vi har kuskat runt med denna lösning sedan i påskas och det fungerar riktigt bra!

Tyvärr måste man vara medlem på nåt sätt här för att kunna posta bilder, men jag kan maila el dyl om du är intresserad!

Hälsningar Juha

Tack Juha! Det är bara på idéstadiet än sålänge så det behövs inte. Tycker det verkar smart!
 
Toppen