• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Episoder med kodade nycklar!

F

F.d. 29808

Guest
Detta hände oss med nyckelcodning.
Episod 1.
Vi köpte oss en husbil Mercedes-Rimor. Det fanns bara en startnyckel. Vi skulle åka
på resa till rivieran, kanske är dumt att bara ha en nyckel. Pratar med en som har
flera små bussar, "åk till nyckelAnton, han fixar en ny nycket. Går till husbilen glad i hågen försöker starta 1 gång 2 gånger, inget händer. Tar gamla nyckeln åker till bussägarennyckeln, måste vara med codchipp. Beställer ny nyckel i Kalmar hos Mercedes. Dom beställer en ny med alla möjliga typuppgifter för att få rätt nyckel. Hämtar nyckeln i Kalmar, provar att starta inget händer 1,2,3 gånger byter till gamla nyckeln "död".3:e försöket så är codningen borta. Nyckeln måste codas. Jag trodde allt var ok efter alla uppgifter.Går till lastbilsverkstaden för att få hjälp känner mig lite dum som ej begrep att den måste codas. Vem sitter där som verkare, jo en grabb som bodde granne med min fru på 60-talet. Vi ordnar problemet, kopplar in en dator i bilen. Går inte att coda, kopplar en dator till tyskland mercedes, kommer några **** på skärmen, sätter in nycklen och startar, byter till andra nyckeln, startar. Coden finns nu utbytt på båda nycklarna från orginalet (coden finns bara i Tyskland hos Mercedes), kostnad 300:-.
Episod 2.
Var på resa till Kroatien med vår Bürstner Delfin Renault. Bytte husbil från Rimorn.
Vårt resesällskap 2 husvagnsekipage stannar på camping utanför Berlin.
På morgonen skulle vi träffas vid en motorvägspåfart. Startar för att komma av nivåklossarna, sedvanliga göromål innan avgång, tycker det är lite svårt att låsa upp inifrån. Har mörkläggningskasetter, svårt att nå låsknappen, måste väl gå att låsa upp med fjärrlåset. Nycklen sitter i tändningslåset, jag provar, jo det funkade. Sitter där och provar några gånder. "Nu är jag klar", säger frugan. Klara för start, bilen död, va´ är det frågan om? Startade ju för 5 minuter sen´ byter nyckel samma resultat, död kollar under huven hittar ej något konstigt. Det kommer hjälpsamma tyskar med olika förslag, har du diesel m.m.. Får ringa kompisarna, bilen startar ej, dom kommer. En hjälpsam tysk ringer Adac, bärgare kommer konstarterar snart fel på nycklarna bara att hänga på husbilen för transpotr till Adac verkstad, fram med datorn och koppla till bilen. Dom konstarterar startspärren låst, omkodning av nycklarna, måste till en Reanult verkstad, 2700:- fattigare, ny inkoppling av dator, få ny cod från Frankrike Reanult.
Det blev lite undran varför bara en nyckel var avkodad, ej så lättförklarat med teckenspråk men bilen fungerade. Största missen, för mågen och dottern med kompisar, var att dom inte tog något foto med Bûrstnern på bärgan.
:twitcy:Tråkigt när det händer, men roligt att snacka om efteråt! Lasse
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Episoder med kodade nycklar!

Det verkar besvärligt det där med kodade nycklar! Tur att det löste sig:)

Anders
 
Toppen