• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EP stödben

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Skaffade EP i höstas hos Miro och är nöjd. Men jag har en fundering om huruvida framhjulen kan hänga i luften utan stöd under. En kompis har nivåklossar under för Höja, där han satte dit sina, säger att framvagn, dämpare mm tar skada av att hänga fritt i luften. Miro nämnde inget till mig om detta. Är det någon som kan reda ut detta är jag tacksam. Om någon orkar i värmen.....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Framvagnen tar inte skada av att hänga fritt, se fyrpunktlyftar för verkstäder tex.

Det som kan vara problematiskt är stabiliteten.
Om ett eller fler hjul per axel tar i marken, finns det något som tar upp sidokrafter när man går i bilen eller om det blåser rejält.
Om hjulen hänger fritt måste stödbenens hydraulcylindrar med packboxar mm ta upp höga sidokrafter.
Det kan bli så att något går sönder.

Att använda EP benen som domkrafter tvekar inte jag för, det är kontrollerat och inga sidokrafter förekommer.
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Vi brukar lägga klossar under framhjulen eftersom det blir stabilare. När det behövs brukar jag lyfta manuellt, lägga klossar och sänka samt därefter höja upp. Om bilen står plant redan innan kör jag ofta helt manuellt så framhjulen inte höjs.
Använder alltid EP som domkraft vid hjulbyte.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Ok. Tanken med klossar då man har EP kändes bara så främmande och jag hade aldrig sett någon göra så. Jag får tänka om och ta till mig detta.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag hade montaget utfört av just Miro på EP. Han rekommenderade att lägga under plattor under hjulen om bilen skulle stå LÄNGE på samma plats.Vid normal körning så är det inga problem att låta hjulen hänga fritt.
Jag köpte inte stödben för att hålla på med extra plattor utan trycker kort o gott på knappen direkt vid ankomst och så är det färdigt för en öl :cool:
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Sen beror allt ju på hur hög och tung en bil är, både min och Michaels är ju stora, tunga och höga. Byggda på lastbilschassin så då är det ju en stor massa som kan gunga. Antar att problemet kanske inte ens upplevs i en ”liten” 4-5 tons låg bil.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Sen beror allt ju på hur hög och tung en bil är, både min och Michaels är ju stora, tunga och höga. Byggda på lastbilschassin så då är det ju en stor massa som kan gunga. Antar att problemet kanske inte ens upplevs i en ”liten” 4-5 tons låg bil.
Jag har bara en liten 5,5 tons bil :)
När det blåser kuling och uppåt så märks det givetvis. Med benen i backen så står det stadigare, men hålla på med klossar förtar bekvämligheten.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag håller med om att bekvämligheten blir sämre om man ska hålla på med nivåklossar. Vi har stått i mycket kraftig vind och det har känts stadigt. Vi har också ALC på framhjulen och det kanske påverkar. Men visst kan man pyssla med nivåklossar för bilens skull.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte hört, eller läst att man inte skulle kunna stå med hjulen i luften.
Står just nu i en skogbacke som lutar rejält, stödbenen räcker inte till fram, har sedan länge 4pkt såna här Kvadrater, 4-pack som används flitigt under stödbenen, har stått med framhjulen i luften sedan förförra onsdagen.
Vi har en förmåga att klättra in med husbilen på allsköns lutande knöliga platser där vi fricampar, så dessa "kvadrader" har varit räddaren att stå i nivå många gånger, vår bil är jättestadig även i storm med hjulen i luften, har E&P 6- eller 8-tons kolvar, osäker vilka de e.
Kilarna åkte ur bilen för flera år sedan.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Enligt samtal med Miro idag ska man lägga plattor under om man står mer än 2 dagar. Tänkte köpa några paket fyrkanter. Är det tricksigt att lägga dem under utan att det rasar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Plattor under vadå? Under stödben eller hjul?
Ska just nu hämta hem husbilen, så här använder jag mina kvadrater, har stått så här i över 10 dygn nu.
IMG_20200622_175540.jpg
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jo, man ska lägga kvadraterna under stödben fram som du gjort på bilden. Kör du upp stödben manuellt först och lägger dit kvadraterna. Sedan köra med automatiska funktionen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag måste "skarva" mina ben med kvadrater så lutar platsen så mycket att det automatiska valet inte fungerar, blinkar rött på fjärren.
Så jag tar med mig fjärren och kvadraterna och lägger in lämplig mängd, sen kör jag ner benen manuellt på kvadraterna, i detta fallet gick det åt 1,5 paket kvadrater till varje ben fram för att få bilen i nivå.
På 12 dygn så hade de sjunkit ner 1 hel kvadrat i gräset, satt rejält fast innan de släppte.

OBS, Man måste ha en parkeringsbroms man litar på vid sådana här lutningar, jag litar på min, skulle jag råka peta ur den med foten, så har jag även P-läget i på automaten, så bilen kommer ingenstans.
Stoppkilar på de hjulpar som är i marken kan också fungera.
 
Toppen