• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Envist elfel

Maggis

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11468
Medlemskap
2024
Hej
Måste lämna in bilen pga ett elfel som jag inte lyckats lösa. Har en Fiat Ducato 97 som inte rullat mer än 5000 mil. Hade den inlämnad i Konga förra året men har fått problem igen.
Är det någon som vet om det finns någon husbilsfirma som är extra duktiga på elfel inom radien Kalmar-Växjö-Karlskrona?
/Maggan

Maggis

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11468
Medlemskap
2024
Sv: Envist elfel

Inte lätt att förklara, ett försök:
Hade någon typ av kortslutning i höstas i regnruskväder då en säkring till fläkten gick men ALLT även ljus lade av. Efter säkringsbyte tog jag mig hem men istället fungerade inte elen i bodelen. Sen tidigare hade jag problem med korta "strömavbrott" i bilen men efter felsökning i Konga bytte de nån dosa som satt i anslutning till säkringslådan. Inga problem på hela sommaren utan det började igen när höstfukten kom...
I dagsläget har jag ett ljud som kommer från motorrummet bakom/vid säkringslådan som låter som något som slår till och slår ifrån om och om igen under körning. När jag kopplar in elkabeln så "knäpper" det vid bodelsbatteriet.
Bytte båda batterierna i somras. Hade en pol som inte satt riktigt åtskruvat på startbatteriet vilket är åtgärdat nu men problemet består...

F

F.d. 55397

Guest

Ett enkelt sätt är att kolla alla förbindelser mellan batterier o "jord"/stomanslutning, kan ofta ge konstiga fenomen. Du verkar ha bekymmer både med bil-elen och bodels-elen?

Knäppandet är säkert nåt relä som slår, kan bero på mekaniskt fel i relät eller "otydlig" elektrisk styrning.

Sambandet med fukt tyder på ett jordfel, dvs att + smuyger över till - någonstans, kan vara nån klämd kabel, i nån kopplingspunkt eller var som helst.

Om du kopplar bort allt i bodelen, funkar "bilen" då?

K

Klaric

Guest

Hej

Kolla säkringsboxen i motorutrymmet!

Jag fick byta hela säkringsboxen när jag fick konstiga elfel som att motor fläkten bara startade av sig själv +bilen inte startade och en massa andra fel.
Då hade säkringsboxen ärgat inne mellan plattorna så där va kortslutning.
Den kostar 1500 kr men inga fel sen dess.
Får man konstiga elfel som är relaterar med säkringarna i säkringsboxen i motorutrymmet så är prova med elektronikspray. (kan hjälpa)

Maggis

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11468
Medlemskap
2024

Tror det var säkringsbox de bytte förra våren. Det var precis så att saker gick igång av sig själv osv Blev bra efteråt.
Själv tror jag att det var batteriets bristfälliga fastsatta kablar som jävlades i blötan. Bara en magkänsla. Men efter totalhaveriet/kortslutningen är jag helt strömlös i bodelen. Strandad hemma uan elen. Det enda på bilen som visat strul är glödningen, inget annat.
Kan inte meka själv, i alla fall inte med elproblem. Så det är husbilsfirma som gäller tyvärr., brist på händiga karlar i Småland. ;)
Tack för råden.

F

F.d. 12430

Guest

Hade ett liknande elfel där fläktsäkringen osv gick. Fläkten säkring är såpass kraftig så om inte den går påverkar det andra elkomponeter i bilen med varieande symtom men.

I mitt fall var det en ledning ifrån säkringshållaren för fläkten som ligger väldigt nära en kraftig balk intill säkringshållaren. Denna ledning är mkt kraftig och går ifrån säkringen till fläkten så. När ledningsisoleringen nöts bort får man gnistbildning med hög ström och inte säkert att säkrineg går direkt men gnistorna drar mkt ström.

Svårt att förklara men försöker igen

Så nära säkringshållaren man kan komma strax framför säkhållaren sitter denna balk med vassa kanter ifrån tillverkningen och gnager hål på isol till ledningen till fläkten denna balk sitter som allra närmast fläktsäkringen. får man ur säkhållaren(minns dock inte hur eller om jag såg den underifrån)

Fick isolera om ledningen och sätta en slang jag slitsat upp på längden på den vassa kanten för att skydda andra ledninger.

Fick inte ihop detta men endå nu går jag och äter middag..

mvh Drutten

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Laddas bodelsbatteriet när du kör i 230V kabeln?
Eller är det alltid mörkt i bodelen?
Emmaboda?
Bor i S. Bostorp Norr om Rödeby.
4 mil hit?
Har ett mätinstrument o har pillat en del i bilar.....
Vägarna förbi?
Kontakta mig via mail privat isåf.

Toppen