• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

enkeltsängar, varför?

F

F.d. 29775

Guest
Här en fråga av ren nyfikenhet:

Varför är separata enkelsängar storhit i Sverige men efterfrågas
nästen inte på kontinentet??

Dette faktum nämns ju av de flesta återföräljare och husbilstidningar etc.

vi kanske är ett större folk och har beröringsångest??:twitcy:

Eller det blir kanske et självförstärkande mode som i England var min inte kan
sälja en husbil utan U-soffa bak:)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: enkeltsängar, varför?

Nja!

Det beror nog på hur länge man är ute. En semester på 4-5 veckor är nog mysigt att gosa ihop, men är man ute längre tid 5-10 månader och vissa som bor året runt, då är det bra med en enkelsäng.

Många av oss börjar bli till åren. Behöver gå på toa och har ont i div leder. Då är det bra om man får slippa klättra över den andre. Dessutom får man ett privat hörn för sig själv. Där kan man fixa med böcker laddare bäddmadrass m.m..

"Skönt med en egen kupé"

Många bilar som har enkelsängar kan man sova ihop på tvären om man vill.:D;)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Av rent praktiska skäl, varför skall man ligga och skava på och störa varandra när det inte behövs.
Vi talar ju inte om 180 cm breda sängar med var sin madrass precis, utom när det gäller enkelsängar.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag vet inte hur andra resonerar men våra argument är:
  • min fru vill inte att jag klättrar över henne på nätterna (jag skulle inte ha något emot)
  • min fru vill inte klättra över mig på nätterna (mig skulle det inte störa i alla fall)
  • ingen av oss vill klättra på några stegar till tak/våningssängar
Beröringsångest har vi dock aldrig haft, snarare tvärt om, i alla fall när vi är vakna : )

PS. Vi gillar också U-soffan & vår lilla ugn trots att vi aldrig har varit i England. DS.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Angående ursprungsfrågan så har vi enkelsängar för att vi vill ha det.

Det vill vi också ha eftersom vi båda sover ytligt och är lättväckta, men tyvärr har vi inte funnit någon bil med sådana som även uppfyller andra krav som vi prioriterar ännu högre.

aake

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är möjligt att det är så men vi har haft alla tre varianterna och tycker enkelsängar, eller långbäddar som de också kallas, vara bäst för oss. Hur andra, i Sverige och utomlands, vill ha det struntar vi fullständigt i.

F

F.d. 53012

Guest

Äldre har oftast separata sovrum också. Kanske och vi är vana vid större utrymme än folk på kontinenten och har högre medelålder på folk som åker husbil. Bäst är nog att fråga någon från berörda länderna så vi slipper gissa.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vi hade långbäddar i förra husbilen och det var smidigt när tonåringarna hängde med. Jag o frugan låg i taksängen.

Får se hur det går nu när tonåringarna nu när vi har queensbädd 150x200 + taksäng 150x200...

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det här är visserligen vår högst privat angelägenhet!
Men vi kör "Franskt":D Om ni nu är så intresserade!
Det kan var och en tolka som hen vill!
För oss är det gammal vana och mysfaktor!
Vi har heller inget emot att kravla över varandra! Men det behövs inte heller, den som ligger innerst (olika) kan skjuva sig neråt via fotändan, om inte hunden ligger där förståss! Väldigt ofta ligger dock hunden emellan som hindrar kravlandet! :D
Dessutom har man lättare att vecka varandra när något mysko hörs eller händer på utsidan, fast det skälet är lite paranoid!:) Trygghetsfaktorn kallar vi det. Värmefaktorn är inte heller försumbar. Jag sitter ofta och "jobbar" sent på natten medans hon ligger och läser i sängen! Det är så härligt att krypa intill sin älskade i en uppvärmt säng!

Och så har vi självklart det fullt seriösa skälet för vår franska säng! Säkerhetsskälet!
Med tanke på den något förhöjda åldern kan man drabbas av både det ena och det andra, vilket partnern kanske upptäcker tidigare! Kan man väl hoppas då!
Nej vi vill inte separerade sovplatser. Har vi inte hemma heller!
:)Julian

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Hemma har man (oftast) 180 cm bredd på dubbelsängen, vill inte trängas mer i HB heller, därför hade vi kravet på sammanbäddningsbar resårmadras när vi valde husbil. De flesta som inte har långbäddar är inte bredare än 135-145 cm och til på det ofta avsmalnande mot fotändan!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Våra enkelbäddar á 70 cm kompletteras varje kväll med 2 st. kuddar á 40 cm vilket ger oss ca 180 bred dubbelsäng. Vill man gå upp på toan mitt i natten, då är det bara att glida ut i mitten, utan att behöva väcka den andre. Och skulle Marianne av någon anledning väcka mig mitt i natten, då skulle jag bara bli glad för det :swoon:

F

F.d. 29775

Guest

tack för alla intressante svar på denna 'enkät'.:):)
vi kör själva 'franskt' och det är ju mysigt på alla sätt och vis men klart
att det är mindre plats än hemma.
vi kunne jo också önska oss 2 enkeltbädder som kan bäddas emellan också-
så det blir in stor dubbelsäng, men då blir bilen ju också större.

Kanske det också hänger sammen med at man generellt köper mindre
husbiler och vans på kontinenten. I Sverige är genomsnittet större och därmed plats till större sänger etc.
Och så har man i Sverige regelen om at kunne köra store husbiler om man har körkort före 1996 - tror jag. Den regel är väl inte så utbrett i Europa. Här är jag dock osäker. Jag är själv dansk - så får hålla mig till 3500 kg. :wink::wink:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Långbädd med bäddbar mellandel är ju som att både ha kakan o äta upp den ;)
Valfriheten att ligga i dubbelsäng på tvären el. enkelsängar på längden alt. lägga dit nedre dynan o få bred dubbelsäng på längden.
Rätt skönt kunna ha en egen säng när/om man åker med en kompis vilket jag gör emellanåt.

Toppen