• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkät däck

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Jo, Börje jag vet men det förutsätter att man hänger upp hjulet på en spets så hjulet kan inta den position det vill. Min upphängning är ett gammalt framnav som har lagringen kvar men inga tätringar och rentvättat och smort så det funkar inte som du föreslår. Det får duga med statisk balansering.
Jag var inne på att köpa en sån här:
men har inte kommit mig för att köpa!
En sådan har jag och det fungera väldigt bra. Har hittils inte haft några konstigheter. Har tre bilar plus husvagn och husbil.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Och han kan inte fixa fram dom heller?
(Obs, självklart får du köpa däcken var o hur du vill... blev bara nyfiken på argumentet)

Den "mest lokala" firman är en monteringspartner, men det svarsalternativet fanns inte riktigt.... Jag gynnar hellre honom än den större gummifirman ett par mil lite längre bort som säljer husbilsdäck också. Han har bättre saker att göra än att fixa en uddabeställning åt mig så den delen kan jag göra själv.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Häng hjulet i centrum och horisontellt, så kan du även ta den dynamiska obalansen, men nu måste du sätta två vikter för att inte störa den statiska balanseringen, en vikt på var sida om fälgen och diametralt mitt i mot varandra, När hjulet hänger i våg är balanseringen klar.

Börje
Fungerar inte utan ganska snabb rotationspress hjulet
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Out of bounds skrev:
Förlåt om jag frågar, men har du balanseringsmaskin, eller hur gör du med det?

Balansering mha tyndkraften! Dvs hänger upp hjulen i ett gammalt nav som är smort med symaskinsolja och då vrider sig lättaste punkten uppåt. Sen får man prova sig fram till lämplig storlek på vikten. Blir ju bara statisk balansering men eftersom inget känns i ratten utgår jag från att jag hamnar ganska rätt. Iofs dålig timpeng på det här men "Kan själv" är viktigt för mig.
Rätt fräckt... kul å höra...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Den "mest lokala" firman är en monteringspartner, men det svarsalternativet fanns inte riktigt.... Jag gynnar hellre honom än den större gummifirman ett par mil lite längre bort som säljer husbilsdäck också. Han har bättre saker att göra än att fixa en uddabeställning åt mig så den delen kan jag göra själv.
Gillar jag att höra...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Och hur gör man om balansfelet finns ute i slitbanan på däcket? Motvikten ska väl vara lika stor och sitta på samma avstånd från centrum som felet!
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Ja, hittills har det varit alternativ 1 men det håller inte i längden. Det blir dyrt :)
Men nu har vi en HB vi är väldigt nöjda med så nu blir det nog alternativ 2 i några år.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Kollar tester av däck och väljer ut 2-3 alternativ. Bara kvalitetsdäck. Kollar bästa pris på dessa på nätet. Jämför med handlare på orten. Köper till bästa pris. Kan betala något mera lokalt för bättre service och mindre besvär. De två senaste gångerna har jag köpt en gång på nätet och en gång lokalt. Nöjd med båda.
 
Toppen