• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkät däck

J bohman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29251
Medlemskap
2024

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Out of bounds skrev:
Förlåt om jag frågar, men har du balanseringsmaskin, eller hur gör du med det?

Balansering mha tyndkraften! Dvs hänger upp hjulen i ett gammalt nav som är smort med symaskinsolja och då vrider sig lättaste punkten uppåt. Sen får man prova sig fram till lämplig storlek på vikten. Blir ju bara statisk balansering men eftersom inget känns i ratten utgår jag från att jag hamnar ganska rätt. Iofs dålig timpeng på det här men "Kan själv" är viktigt för mig.
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Alternativ 3.
5000:- billigare på komplett uppsättning däck och fälgar som inhandlades förra månaden. Då blir det svårt att gå till lokal handlare även om man vill stötta det lokala.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Out of bounds skrev:
Förlåt om jag frågar, men har du balanseringsmaskin, eller hur gör du med det?

Balansering mha tyndkraften! Dvs hänger upp hjulen i ett gammalt nav som är smort med symaskinsolja och då vrider sig lättaste punkten uppåt. Sen får man prova sig fram till lämplig storlek på vikten. Blir ju bara statisk balansering men eftersom inget känns i ratten utgår jag från att jag hamnar ganska rätt. Iofs dålig timpeng på det här men "Kan själv" är viktigt för mig.
Häng hjulet i centrum och horisontellt, så kan du även ta den dynamiska obalansen, men nu måste du sätta två vikter för att inte störa den statiska balanseringen, en vikt på var sida om fälgen och diametralt mitt i mot varandra, När hjulet hänger i våg är balanseringen klar.

Börje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jo, Börje jag vet men det förutsätter att man hänger upp hjulet på en spets så hjulet kan inta den position det vill. Min upphängning är ett gammalt framnav som har lagringen kvar men inga tätringar och rentvättat och smort så det funkar inte som du föreslår. Det får duga med statisk balansering.
Jag var inne på att köpa en sån här:
men har inte kommit mig för att köpa!
 
Toppen