• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Englandsresa v26-27-2011

F

F.d. 30028

Guest
Hej!Min man och jag ska göra en resa till England via Esbjerg-Harwich och skulle vilja ha lite tips om vackra platser och hur det rent allmänt fungerar att semestra med husbil i England?

T

tomgus

Guest
Sv: Englandsresa v26-27-2011

Hi !
Jag o min kära fru reste runt 3 veckor i England förra våren.Vi va mest i Cornwall och Wales.Vi tog färja Calais - Dover (mycket billigt t/r ca 700 sek )
Landskapet är vackert....trafiken enorm....mycket smala o gropiga vägar bitvis.Fick ofta fälla in backspeglarna.(vägarna har små metallhinder i mitten som är väldigt irriterande att köra på )
Vi hittade faktiskt inga ställplatser utan tvingades ta in på campingar.Dessa låg ofta några km från närmsta ort ( så det blir till att traska om man vill ha en Guinness ) Vårt huvudintryck är att Södra England är ganska husbilsovänligt , tyvärr)
Annars så gillar vi England och människorna mycket , men vi kommer i fortsättningen åka personbil och typ BB

Hoppas ni får bättre erfarenheter med HB än vi fick !

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi gick med i Engelska Caravan Club och fick då en bok med ett par tusen platser sk. CL i folks trädgårdar. Varje CL hade max 5 platser. Enkelt o billigt och trevligt alternativ.
Under husbilsplatser hittar du en del platser i England och även några reseberättelser finns i forum för Reseberättelser..

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Börjar med en detalj, och det är anslutningen till deras elnät. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/160881
Sedan är där trångt http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/257282
När man börjar köra på morgonen så får man tänka till lite extra så hamnar på rätt sida vägen. Sedan är det inga problem. Hade tankat ned ställplatser i datorn men det passade inte eller så var vi inte i närheten så vi bodde på campingar varje natt. Gott om plats på alla campingarna, på förvånande många ställen så var där 10 gäster på camping för flera hundra. Sist var vi i Blackpool stannade vi över en natt extra då där skulle vara flyguppvisning, blev inget av det p.g.a. för dåligt väder.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi har varit i UK de senaste två semestrarna. Det finns mycket att se och med lite planering hinner man med mycket. Avstånden är ju inte så stora.

Det kan vara lite svårt att hitta riktiga ställplatser, eller snarare omöjligt eftersom det verkar vara ett fullständigt okänt fenomen. Men det går alltid att hitta parkeringar. Vissa pubar upplåter sin parkeing för övernattning, speciellt om man samtidigt passar på att prova deras lokala ale eller något annat.

Vi har sammanlagt på dessa två resor vistats ca sju veckor i UK och inte stått på camping en enda gång, bra för de som inte är förtjusta i campingar. Vatten fyllde vi samtidigt som vi tankade diesel eller motorgas och brukade aldrig vara något problem. Värre var det att tömma toakassetten. Ofta gjorde vi det på offentliga toaletter när de verkade tomma. Vid några tillfällen hittade jag avloppsbrunnar utanför toalettbyggnader som gick att öppna och tömma i. Vi försökte alltid göra detta när det var tomt på parkeringen. Så hänsynsfulla var inte den engelsman som vi en gång så komma körandes in på en parkering, parkera slarvigt tvärs över ett par parkeringsrutor och sedan dra ut toakassetten och knalla in på toaletten utan att först kolla om det var tomt eller lämpligt.

Jag har gjort ett par excel-filer med koordinater till engelska trädgårdar och till museijärnvägar om intresse finns. Jag har även en del listor i gpx-format för GPSer som kan ta emot sådana.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Om man läser Anders Witt blogg, från hans senaste resa, på tidningen Husbil & Husvagn hemsida http://www.husbilhusvagn.se/bloggar/anders_witt så skriver han längst ner på sista inlägget 2011-04-27 att han "Återkommer med en utförligare rapport i tidningens majnummer, framförallt från England"
//Conny

Toppen