• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Engelsk draganordning

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Är det någon som har sett eller vet något om det sätt som Engelskmännen drar en personbil efter sin husbil på? De fäster en draganordning på personbilen som de sedan kopplar på husbilens dragkrok, hur fäster de denna anordning i personbilen? Bilen rullar alltså på alla fyra hjulen efter husbilen.

Piraten
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.953
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Engelsk draganordning

Man köper A-draget måttanpassat för den personbil man har. Anordninge är ej godkänd i Sverige.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Engelsk draganordning

Bruken av A-frame er svært utbredt i USA, Canada, Australia og UK. Det er tvilsomt om det er lov i det hele tatt å bruke løsningen ellers i Europa, også for de fra UK.

Personbilen modifiseres slik at det kommer inn en aktiv styring som på 4-hjuls hengere (ikke dobbelaksel), og bremsene kobles elektrisk til bremsene på trekkvognen - det er denne delen som ikke er tillatt etter EU-regler, her må det til luftbremser for alle 4-hjuls hengere og hengere på svingskive på trekkvogn.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Engelsk draganordning

Hej

Jag träffade på en engelsman vid kajen i Calais. Han hade sin Citroen på släp efter husbilen. Jag blev förstås nyfiken och vi språkade ett tag. Han visade hur det fungerade. Han hade ett fäste i grillen där han fäste dragstången. Det var ingen invecklad anordning som var monterad på bilens styranordning.

Dragstången hade kulleder i ändan likt trepunktslyften på en traktor. På bilen satt motsvarande öglor och genom dessa hade han sedan en lång stång som låste fast anordningen i bilens öglor. Dragstången var tillverkad av ett vanligt påskjutsanordning till släpvagn. Han hade handbromsspaken och stödhjulet kvar på dragstången.

Bilen följde med utan problem och han skojade och sa att det var bäst att se till att inte rattlåset var i.

Han fick köra 80 km/h med ekipaget. Var lite problem att backa längre sträckor men 30 meter gick bra.
 

Bilagor

  • 2009-07-09 082.jpg
    2009-07-09 082.jpg
    1,8 MB · Visningar: 6
  • 2009-07-09 083.jpg
    2009-07-09 083.jpg
    1,8 MB · Visningar: 7
  • 2009-07-09 081.jpg
    2009-07-09 081.jpg
    1,2 MB · Visningar: 4
Toppen