• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En vanliga kamera som backkamera ??

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
En tanke dök upp. Kanske omöjlig? Eller? Hjälp önskas!

Kan man utnyttja en "gammal" digitalkamera som inte används längre som backkamera?
Tänkte montera kameran inomhus, i bakväggens fönster och sedan dra en sladd från kameran och fram till förarplatsen.
Och på förarplatsen ansluta sladden till "någonting" ( en annan "gammal" digitalkamera? smartphonen? en billig skärm eller vad då ???).
Lättast vore att dra ev. ström från cigarettuttaget.

Kan detta vara möjligt? En digitalkamera har ju bra optik. Borde ju verkligen bli en budgetvariant!
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

En tanke dök upp. Kanske omöjlig? Eller? Hjälp önskas!

Kan man utnyttja en "gammal" digitalkamera som inte används längre som backkamera?
Tänkte montera kameran inomhus, i bakväggens fönster och sedan dra en sladd från kameran och fram till förarplatsen.
Och på förarplatsen ansluta sladden till "någonting" ( en annan "gammal" digitalkamera? smartphonen? en billig skärm eller vad då ???).
Lättast vore att dra ev. ström från cigarettuttaget.

Kan detta vara möjligt? En digitalkamera har ju bra optik. Borde ju verkligen bli en budgetvariant!
Kan ju funka, det enda jag tänker mig direkt är att det oftast inte är så bra vidvinkellins på en gammal digitalkamera.
Och att det kan behövas en investering i batterieliminator till den kanske?
Att rutan blir skitig är inget större motargument, eftersom det blir ju även en extern kamera. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Kameror kan väl inte spegelvända bilden? Och det behövs i en backkamera?! :wideeyed:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Så du måste börja din kamera varje gång - och hur strömförsörjning.

Jag har använt webbkameran i min laptop med GPS - skjerm 10" precis bakom solskyddet i taket.
Inget problem, 7 - 9 år i instrumentbräden, i taket ~2 år.
En webbkamera är billigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: SoT

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Följdfråga på ovanstående, går det att ansluta en extern webkamera till en
Ipad :confused: vore kalas under körning.

/ bp
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Hej!
Vill du köpa en ny backkamera så har jag en men ingen skärm.
Tänkbart pris ca 500kr

Med vänlig hälsning,.
Lennart Persson
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

petterssonbj
Nej det bör inte vara ett problem, men när angrep personligen mot reglerna - så registrerar jag mig av.
Tycker du om att angripas personligen när du svarar tekniskt ?

Det finns sjuka helig ko'r i HBK - tyckes jag - även HBK er Skandinaviens bästa :)

Slutet för mig den här tråd.
Sorry :(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Kameror kan väl inte spegelvända bilden? Och det behövs i en backkamera?!
Går att lösa med en spegel. Hur du skall lösa det rent praktiskt i din bil beror på förutsättningarna.

I princip går det till så att du vänder din kamera uppochner. Då blir bilden sidvänd, samma som med en backspegel. För sedan in en spegel framför linsen så att den "lutar" 45 grader. Då vänds bilden uppochner igen, men behåller korrekt sida.

Om kameralinsen har dålig vidvinkel så använd en konvex spegel så ökar "synvinkeln".

Utan bild är det svårt att förklara, prova istället och se hur enkelt det fungerar.

Med vänliga hälsningar / Erik Edlund
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Känns inte som en realistisk lösning för en backkamera, kanske i ett lab? :)
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Känns inte som en realistisk lösning för en backkamera, kanske i ett lab? :)
Njaeä, låter mycket krångligare än det är. Alla bilar har minst två sådana lösningar men där backkameran ersätts med förarens ögon.

Skälet att jag föreslog en uppochner-kamera var att den lösningen gav bästa resultat och en hyfsad bild nära baken på min bil när jag experimenterade. Jag använder inte detta i praktiken då den kameran numera är uråldrig, dessutom inte kompatibel med Mac.

Kan jag få tag i en WiFi-kamera till rimligt pris så kommer jag att testa mot min Padda. WiFi bör ge en betydligt bättre och stabilare bild än de jag hittills fått med trådlösa backkameror i rimliga prislägen.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Sv: En vanliga kamera som backkamera ??

Kul!
Verkligen kul att få så många svar på min back-kamera-ide!

Hur har du gjort Bredomobil? Citat: ” Jag har använt webbkameran i min laptop med GPS - skjerm 10" precis bakom solskyddet i taket.
Inget problem, 7 - 9 år i instrumentbräden, i taket ~2 år.
En webbkamera är billigt."

Har du en löstagbar webkamera monterad bakerst i husbilen och sedan laptopen i taket vid förarplatsen? Är webkameran sedan trådansluten till laptopen? Räcker det att strömförsörja laptopen från cigarettuttaget?
Det verkar vara en mycket bättre ide att använda en lös webkamera istället för en gammal digitalkamera.

Jag har en ”gammal webkamera” . Då borde det funka med att montera webkameran ( riktad utåt) innanför bakfönstret på husbilen. Sedan förlänga webkamerans sladd fram till förarplatsen och där ha en anslutning som jag kan koppla in i min laptop. Och laptopen är inte fast monterad utan kan tas loss. Låter jättebra.

Och en annan fråga: lär man sig inte efter tag att bilden är spegelvänd? Huvudsaken med backkameran är väl att inte köra på någonting. Vill varken köra på något till vänster eller höger. Men det är klart när jag backar och svänger så vill jag veta exakt position….
 
Toppen