• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En undran om latrintömning

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Kan man tömma latrinen i en vanlig vatten toalett som är kopplat till det kommunala reningsverket, om inte undrar jag varför.
en fråga till angående gråvattnet måste det tömmas på ett speciell anläggning eller kan man inte tömma det vid en dagvatten brunn eller vid ett dike, det är ju nästan bara rent vatten med lite tvål rester i.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag tömmer hemma när vi varit ute en sväng och har något i toaholken och gråvatten kvar. Är jag på camping tömmer jag där, står jag på en ställplats tömmer jag där. Ibland på någon grusbädd hamnat gråvattnet. Tror de flesta gör som jag och många andra, fast vi kanske inte berättar det. alltid.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Vill förtydliga lite kring gråvatten. Det innehåller normalt väldigt lite ämnen som är skadliga för miljön. Självklart är tömning i avsedd mottagningsanläggning alternativ 1. Att tömma direkt i vattendrag, i dagvattenbrunnar, diken eller på ytor som avvattnas till brunnar kan påverka miljön negativt och, är därmed förkastligt. Hur en grusyta komunicerar medgrundvattnet vet du aldrig så i vissa fall kan det vara olämpligt. Det näst bästa alternativet är en yta med kraftig vegitation som ingen förväntas vistas på den närmsta tiden. Miljöpåverkan är då i princip noll. Konstgödning på villatomten är värre.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Står på Alnängsbadet i Örebro. Gratis många tyska bilar. Här har man tydligen löst toaproblemet på ett nytt sätt. Se bifogad bild. Ta det inte som ett tips.
 
F

F.d. 64253

Guest
Dom flesta gånger tömmer vi kassetten hemma i toan, tycker många grisar omkring för mycket, använder färskvattenslangen för att spola ur kassetten. Självklart måste man tömma om man ligger ute lite länge än en helg, då är man tvungen att tömma på anvisade platser.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Det finns tömmningsstationer där färskvattenpåfyllningen är alldeles för nära toatömmningen
Vi brukar ta bort den befintliga slangen där och koppla på vår egen ,eller gå några vändor med vattenkannan , för man vet inte om tidigare tömmars har använt slangen till att rengöra kassetten efter tömning
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Toalett töms på avsedd plats. Har extra kasett för att kunna byta om det inte är läge att tömma korrekt.
Gråvatten töms på avsedd plats eller i latrintömning eller i vanlig toa. Finns dunkar, oljetråg etc som funkar att sätta under för bortforsling av gråvatten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Toalett töms på avsedd plats. Har extra kasett för att kunna byta om det inte är läge att tömma korrekt.
Gråvatten töms på avsedd plats eller i latrintömning eller i vanlig toa. Finns dunkar, oljetråg etc som funkar att sätta under för bortforsling av gråvatten.
Det är lite olika bud om vad som är rätt plats för tömning av en toakasett. En del tolkar det som om det endast ska ske på en latrintömningsplats, men vad gäller trafikverkets latrintömning på rastplatser så har dessa minskat kraftigt.
jag kontaktade trafikverket med en fråga om detta och fick då till svar på detta att det går utmärkt att tömma toakasetten i en vanlig toalettstol på rastplatserna.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Står på Alnängsbadet i Örebro. Gratis många tyska bilar. Här har man tydligen löst toaproblemet på ett nytt sätt. Se bifogad bild. Ta det inte som ett tips.
Hade de varit lite smarta när de byggde toalettbyggnaden mellan baddammen och Svartån så kunde de ha gjort en enkel latrintömning på utsidan. En bit att gå men då finns en chans att den skulle användas. Man behöver oftast inte vänta tills toatanken blir full och tung innan man bär iväg den. Där borde det väl vara kopplat till det kommunala reningsverket.
 
Toppen