• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En tur till södra Norge's Nasjonale turistveger

F

F.d. 55397

Guest
Vi tog E18 västerut från Karlstad, tanken var att fika på Ester's cafe i Långserud men parkeringen var full så vi fick fortsätta förbi denna gång tyvärr. I Töcksfors fyllde vi upp tanken och när vi passerat tullen så kom vi ut på den nybyggda vägen till Örje och vidare mot Oslofjordtunneln. Vi passerade 5st vägtullar och totalt 41kr kostade pipen i brobizzen. Den nya dragningen gjorde att man såg Höitorp fort från vägen. Många kurvor har försvunnit och man kör inte igenom så många samhällen som förr.

Efter ett besök på Kongs Kinarestaurang i Kongsberg (stora portiner o god mat) fortsatte vi vidare vi Rv37 och det gick uppåt mot första etappmålet Rjukan och Tungvattenfabrik och kraftstation på Vemork.
Vi passerade platsen där D/S Hydro sjönk med det tungvatten som tyskarna skulle transportera hem, platsen var väl utmärkt med en tavla med information. Även hamnen där järnvägsvagnarna lastades på båt för transport över passerades.

Vi övernattade på den stora parkeringen, där det fanns 2 toaletter (av "byggtyp").

Till det väldigt missvisande namnet "Norsk industriarbeider museum" så betalade vi 266 SEK i inträde (Priser är angivna med ICA Matsercard's kurs/avgifter där inget annat anges). Av fabriken återstår inget, även om ett pågående grävjobb frilagt några valv. Själva museet består av 2 (3) delar. Utställning om de olika aktionerna mot produktionen, med olika filmrum där välgjorda förevisningar om attackerna. Möjligtvis att ett rum var lite rörigt då en del information kom på flera väggar, och ibland bakom. En tillfällig (?) utställning om tysketöser var också intressant. Även om man är påläst/sett någon av filmerna så är den största behållningen att vara på denna historiska plats, inte minst se ravinen som passerades av sabotagegrupperna.
2018-06-24 20.06.21.jpg

"Tyvärr" var bungyjump'en inte öppen när vi var där.....

Kraftstationen som delvis är riven hade flera aggregat kvar, och även många pedagogiska modeller med Peltonturbiner.
2018-06-25 10.46.38.jpg

Delen om räddningstjänst var under ombyggnad.

På utsidan fanns den sambandshytte som tjänade som bostad under vintern uppe på Hardangervidda
IMG_6997.JPG

Den 700m långa promenaden var enklare neråt....

Kinocafeet i Rjukan visade sig mest vara mat, men vi delade på en god pizza innan vi fortsatte vidare upp på Hardangervidda. En mycket vacker väg med kalfjäll gick över i fjällnära skog när vi åkte vidare via Fv 851 och E134.

20180625_160745_003.jpg

20180625_190232.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Nästa mål var Nasjonal turistveg, Ryfylke
Vägen är en rundtur med en avstickare söderut mot Stavanger (som vi valde bort)

Från Röldal till Sand var vägen småkrokig och gick med skog på ena sidan och vatten (plant eller sluttande) på andra sidan. Dvs lite väl likt Övre Fryken (om än lite högre berg o mindre åkrar). Sista biten blev forsen allt vildare, men det var dåligt med platser att stanna på.Mycket lastbilstrafik och man fick passa mötesplatser.

I Sand var det tätt med husbilar på kajen, men man kunde se forsens sista virvlar.
IMG_7041.JPG

Från Sand och söderut var det snirklande väg med utsikt ner mot fjorden.
Bredare och fin asfalt
20180625_191806.jpg

Vi vände norrut o stannade vid Svandalsfossen, om än den var vattenfattig så var det mäktigt.
2018-06-25 20.01.32.jpg


Efter Sand följde en ny serpentin upp på kalfjället, vägen var betydligt smalare och lite överhäng från berget. Vi stannade för natten på en plats precis när vi kom upp på fjället.

Följande 2 mil var definitivt de vackraste på Ryfylke turen.
20180626_102017.jpg

20180626_102238.jpg

20180626_104514.jpg

Därefter fortsatte vi västerut på E134...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
och efter påfyllning av vatten så kom vi in på Rv13 och Hardanger Vi åkte sträckningen öster om fjorden fram till Kinsarvik. Vägen snirklar sig fram nere vid fjorden med allt från branta stup till åkerlappar vid vägkanten. Låtefoss var mäktig
IMG_7079.JPG

IMG_7100.JPG
Körsbär o äppelsaft inhandlades.

Även om vi inte skulle mot Bergen, så tog vi av vid den fina utsiktsplatsen som finns efter vägen mot Bu efter rondellen inne i berget.
IMG_7106.JPG
 
F

F.d. 55397

Guest
Turistveger'na ligger ju tätt häroch naturligtvis tog vi även Hardangervidda

Ganska raskt uppåt och rakt in i vykortet....
2018-06-26 16.55.19.jpg

2018-06-26 16.56.15.jpg

2018-06-26 17.33.43.jpg

2018-06-26 17.33.11.jpg

7'an kommer vid Ustaoset och följer Bergensbanen en bit, så det blev återigen lite bröderna Lauritzen... (Vi lyssnar på senaste delen av Guillou's romansvit brobyggarna under resan, men det blir lite väl mycket vänsterpropagande o hero style..).

Geilo fick stå för middagen, bara Pepe's pizza var öppet. Pizzabuffe fick duga. Hur man lyckas med en nästan tom lokal ha tomt i buffen mest hela tiden är dock en gåta, men vi blev mätta efter mycket väntan mellan påfyllningarna...

I Gol så tog vi väg 52 norrut mot E16. En väg som är nog så fin som de nasjionale turistverg'arna!
2018-06-27 10.04.35.jpg

2018-06-27 10.29.55.jpg



2018-06-27 10.04.59-1.jpg

Vi svängde österut på E16, ett större vägarbete pågår där det kommer att bli betydligt rakare väg på E16.

Strax efter Vang åkte vi över berget mot Rv51 och Beitostölen.
 
F

F.d. 55397

Guest
efter lunch i Beitostölen, där mycket byggverksamhet pågick, fortsatte vi med Valdresflye som kom "direkt" efter Beitostölen

Återigen, bedårande utsikt med mycket frisk luft...
2018-06-27 13.44.40.jpg

2018-06-27 13.48.46.jpg

2018-06-27 13.50.43.jpg

2018-06-27 14.24.06.jpg

20180627_141457.jpg

Efter tursitvegen så kom man ner i gles barrskog och sjöar där vägen slingrade sig fram och nedför, och det sista biten ner mot Rv15 var det brant, och man märkte inte riktigt det....

Stavkyrkan i Lom besökte vi vid förra resan i trakten, men den är ju så vacker även från utsidan..
20180627_155553.jpg
Där även en tysk expedition tog rast...
20180627_155927.jpg
 
F

F.d. 55397

Guest
Vi fortsatte sedan efter Rv 15 i jordbrukslandskapet där hö'et nyligen skördats och konstbevattning på gick för fullt. Trädgränsen passerades och vi kom in på Geiranger - Trollstigen

2018-06-27 18.23.56.jpg

2018-06-27 18.30.04.jpg

2018-06-27 18.40.19.jpg

2018-06-27 19.10.52.jpg

I Geiranger var det naturligtvis ett antal bussar och husbilar, campingen var välbesökt.
2018-06-27 19.30.44.jpg

Örnesvingen
2018-06-27 21.09.40.jpg

Färjan Leidsal- Linge kostade 310krför oss 2 och husbilen.

Hur många skyltar med "tömningsplats" vi passerat vet jag inte då det är gott om dom i Norge, men mitt emot Elvebacken camping fanns denna. Bra med rör att tömma kasetten utan slabb.
2018-06-27 22.11.22.jpg

Vi fortsatte uppåt o stannade vid en rastplats vid en fors. Det fanns fräscha toaletter med porslins WC o handfat, det var rent o snyggt och städaren kom en sväng på morgonen. En fårskock hälsade på på morgonen, liksom en buss Japanska turister som kom från Trollstigen (som de avverkat o passerade oss kl 09:30, antagligen från Hurtigruten eller om de legat på hotell i Åndalsnes?).

2018-06-28 09.50.30.jpg
Hela resan har skett i strålande solsken, och kortbyxor o T-shirt har varit klädseln hela tiden. Nu på morgonen var det däremot blåsigt och molnigt. Några regnskurar på taket.... Vårt förra besök på Trollstigen hade vi ca 20m sikt, och vi var naturligtvis rädda att det skulle upprepa sig.
 
F

F.d. 55397

Guest
När vi närmade oss E136 så tilltog regn o blåst, så vi korrigerade planen att ev åka mot Åndalsnäs och ställdei stället GPS'en på hem. Vi passerade Trollväggen med dimma/moln en bit upp. Vi konstaterade att www.harmannenfalt.no var uppdaterad! Skredskydd byggdes för vägen, men kunde snabbt passeras (trafikljus). Vägen mot Dombås är ganska fin, med forsar parallellt, men våra sinnen fulla av intryck och vädret lockade inte till några stopp.

Tankning o bensinstationsfika i Dombås innan vi fortsatte E6 söderut. Det vägarbete som pågick förra resan mellan Lillehammer o Otta var klart, så nu var det bitvis 2+1 väg och "motorväg". I Vinstra stannade vi vid Peer Gynt Hotel o restaurang och intog deras lunchbuffe för 280kr/pp. Flera maträtter o massor av dallriga desert'er inkl Römmegröt ingick.

När vi korsat bron över Mjösa, där vi såg Skibladner (?) långt bort, kom vi in i ett vägarbete som antagligen innebär att det blir motorväg ända ner till Oslo. Arbetet kommer att pågå nåt år till. det var bra framkomlighet, men några extra rondeller och provisoriska passager sänkte snitthastigheten.

Vi svängde av E6 och tog väg 24 mot Skarnes och där tog vi Rv2 via Kongsvinger och Morokulien och därefter Rv61 hem.

En resa på exakt 200 mil på 5 dagar, där resan var målet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Då har även Brobizz för delen Dombås-Kongsvinger ramlat inpå MasterCard: 5st på E6 samt en i Kongsvinger om totalt 134SEK
 
Toppen