• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En tur med HB

F

F.d. 1275

Guest
Idag när jag startade bilen, tredje gången sedan i november. Så kunde jag inte låta bli att ta en sväng, snödrivan framför huven var borta så inga hinder fanns.
Okej ett hinder... den var avställd, men en liten sväng från gårn och tillbaka vågade jag allt. Känna på bromsarna och låta motorn bli lite varm.
Åååååå vilken känsla :wub:, hade sådan lust att bara packa den full och dra iväg.
Nästa vinter så blir det vinterdäck.

M

Matts Torebring

Guest
Sv: En tur med HB

Låter förståndigt, vi har alltid haft vinterdäck till våra 4 bilar. Nu har vi varit ute 10 nätter i år. Mvh Matts Torebring

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Och vi är precis tillbaka efter en fantastisk skidhelg i Säfsen, första gången där för oss, rekommenderas! :)

F

F.d. 1275

Guest

Vad kör ni på med eller utan dubb ?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi kör odubbat med snösockor och snökedjor i bagaget ifall det blir riktigt besvärliga förhållanden.
Antispinn är en klar fördel.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi kör med friktionsdäck utan dubb för att kunna köra som vi vill också på vintern. Hittills inga problem trots flitigt skidresande, ibland med rejält med snö runt bilen på morgonen.
Kedjor finns med men har aldrig behövt användas!? :wideeyed:

F

F.d. 1275

Guest

Men ingen av er som kör med samma däck året runt ?
Hört en del som kör på friktion även på sommaren. Det måste ju slita mkt på däcken, plus att bilen blir väl lite svajjig ?

Frykis

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024

Och vi är precis tillbaka efter en fantastisk skidhelg i Säfsen, första gången där för oss, rekommenderas! :)

Vi har varit i Säfsen en gång. Men vi föredrar Bjursås. Där är det nära till allt. Och mycket roligare backar. Det som kunde vara bättre är spår för längdåkning.
Vi kan varmt rekommendera Bjursås!

P-O

Bilagor

• IMG_0479.JPG
    IMG_0479.JPG
    2,1 MB · Visningar: 1

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Låter trevligt, men för oss skiljer det nästan 15 mil enkel väg i körsträcka, då kan vi lika gärna åka till Sälen eller Trysil, men det blir lite långt över en helg. :)

Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Men ingen av er som kör med samma däck året runt ?
Hört en del som kör på friktion även på sommaren. Det måste ju slita mkt på däcken, plus att bilen blir väl lite svajjig ?

Jo, det gör många!
Det finns flera trådar i forumet att söka på om just detta.

Vi kör just nu på nya Nokian WRC. Vet inte om dom möjligtvis är mer spårkänsliga än rena sommardäck? Fick för mig detta i helgen.
Men en klar fördel att slippa byta hjul 2 gånger per år.
/Gunnar

Toppen