• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En tanke som liknar en idé

F

F.d. 9232

Guest
I en tidigare tråd efterlyste jag POI´s över svenska slott och herrgårdar. Hittade lite knapphändiga uppgifter (bortsett från Skåne). Men en tanke slog mig - kan man inte ha en enkom underkategori här på forumet där vi gemensamt skapar POI-filer?
Jag söker ju tex svenska slott och herrgårdar, kan då lägga ut det jag fått ihop och sedan kan intresserade komplettera och lägga ut en uppdatering.
Det måste ju finnas väldigt många områden som vi är intresserade av men där det inte går att hitta färdiga POI-filer. Så på det här sättet kan vi ju hjälpa varandra.

Jag vet att det finns en underkategori just för POI´s redan, men det jag syftar på blir mer en form av POI-efterlysning. Kan det vara något?

F

F.d. 9232

Guest
Sv: En tanke som liknar en idé

Roger Medin medlem 2039 har lagt ner ett stort arbete med att sammanställa olika POI´s. Kan säkert sammanställa efter flera önskemål.

SANT! Han har gjort ett jättearbete, och dessutom erbjudit sig att hjälpa mig med "slott och herresäten". Men ska vi verkligen lägga allt på honom? Arbetet verkar visserligen inte svårt, men tidskrävande. Man kan ju inte alltid räkna med att någon annan ska göra jobbet åt en =) Särskilt inte om det gäller ett "specialområde".

Min tanke var att man kunde ha en underkategori på forumet där man "efterlyser" POI´s.
Låt oss tex säga att Du är intresserad av bilmuseer och frågar om det finns någon som vet något eller har en POI-fil. Med lite tur kanske det kommer flera POI-filer som kompletterar varandra. Sedan kan någon sammanställa just dessa bilmuseer till en enda fil och lägga ut under den forumkategori där vi brukar hämta POI-filer. Någon hittar kanske dessutom luckor och kan bidra med nya detaljer, osv.

Det är ju jättebra att vi kan ladda ner dessa POI´s över campingar, ställplatser, märkesmackar, osv. Här har verkligen gjorts ett gigantiskt arbete. Men många har specialområden som de är intresserade av, och som är betydligt knepigare att få fram POI´s för. Och det är DÄR jag tänkte att vi kanske kunde hjälpa varandra. Mitt eget "specialintresse" just nu är svenska slott och herresäten och det enda jag funnit som är något att tala om, är en mycket heltäckande POI-fil för skånska slott och herresäten. Men knappt något alls för resten av landet.
Tack vare Roger vet jag dock var jag ska leta för att få fram info för att försöka göra en egen fil. Eller åtminstone grunden till den. Och lägga upp här. Sedan måste den dock ständigt kompletterar och det är då som alla andra också kommer in i bilden.

Så jag vidhåller att en enkom underkategori på forumet, för POI-efterlysningar, skulle kunna vara en bra idé.

F

F.d. 9232

Guest
Sv: En tanke som liknar en idé

Under POI Gps går det att föra de diskussioner du vill.

Just lagt ut en "efterlysning" där, men det ser förvirrande ut tycker jag. När man kikar i rutan till höger (Senaste releaser) så ser det ut som om jag släppt en fil när jag i själva verket efterlyser en. Knepigt...

Toppen