• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En stor riskvast till Rättviks kommun

Trissberget

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2026
Idag var vi på väg hem från en härlig helg i Mora. När vi kom till Rättvik tänkte vi att vi skulle åka in där. Det var ju marknad. Vi åkte in på en parkering för att parkera när parkeringsvakterna kom och berättade att Rättviks kommun hade bestämt att de skulle ta 250 kr i parkeringsavgift för husbilar. För en vanlig personbil tog de 40 kr. Du skojar sa vi till parkeringsvakten, nej sa han och visade oss skrivelsen om avgifterna. Vi skulle alltså behöva betala 250 kr för några timmar. På Mora camping betalade vi 245 kr per dygn och då ingick alla bekvämligheter. Vi kan inte säga något annat än att Rättviks kommun inte är måna om sina turister.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Som vanligt då, när det är något som drar folk.
Under Classic Car Week så saltas alla priserna vare sig det gäller parkering, camping eller en pizza.
En del affärer har rea samma tid men är man där en vecka tidigare
så är rea priset lägre men procentsatsen är lika.
Skumt hur det har blivit men dom måste väl ta tillfället i akt
för att klara sig under lågsäsongen.

Det sker säkert på andra ställen också men i just Rättvik har jag sett
det med egna ögon.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: En stor riskvast till Rättviks kommun

Du kan lika bra skriva "Grönklitt Gruppen" styr Rättvik.
Orsa Grönklitt har köpt upp en del campingplatser i Sverige bl.a den i Rättvik och den i Gränna. På båda ställen är man fientligt inställda till att husbilar står annat än på campingen och ställplatsen utanför i Gränna.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Skrev till Rättviks kommun och frågade om hur de tänkt vid prissättningen och fick följande svar:

Hej!

Här kommer lite förklaringar om parkeringar och priser under marknader i Rättvik.

Föreningarna som är ca 21st, använder kommunens mark och sköter uthyrningen av den och också egen privat mark.
De taxor som gäller är för besökare 40kr/dag och fordon. Övernattning 250kr/dag och fordon. Övernattning helg 700kr/fordon.
I övrigt hänvisas till campingen.

Med vänlig hälsning

Ulf Haglund
Vägingenjör

Rättviks kommun
Samhällsutvecklingsförvaltningen
Mark- och planenheten
795 80 Rättvik

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Skrev till Rättviks kommun och frågade om hur de tänkt vid prissättningen och fick följande svar:

Hej!

Här kommer lite förklaringar om parkeringar och priser under marknader i Rättvik.

Föreningarna som är ca 21st, använder kommunens mark och sköter uthyrningen av den och också egen privat mark.
De taxor som gäller är för besökare 40kr/dag och fordon. Övernattning 250kr/dag och fordon. Övernattning helg 700kr/fordon.
I övrigt hänvisas till campingen.

Med vänlig hälsning

Ulf Haglund
Vägingenjör

Rättviks kommun
Samhällsutvecklingsförvaltningen
Mark- och planenheten
795 80 Rättvik

Detta stämmer ju inte med det som Trissberget skrev i första inlägget. Jag tyckte det Trissberget skrev lät konstigt för vi har varit på många marknadsdagar och parkerat från 20-40kr. det har också funnits många husbilar på parkeringen som är i nära anslutning till marknaden.
Kan det vara så att de som tog betalt inte hade hela sanningen klar för sig, eller??

jörgen o solveig

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9300
Medlemskap
2025

250 kr för övernattning, är det rimligt ?
I övrigt hänvisas till campingen, så är det i Rättvik

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Nej detta tycker inte jag är rimligt. Men det var just det jag kommenterade och skrev att det är "Grönklitt Gruppen" som styr Rättvik. Det är ju så att det finns många ställen att ställa husbilen på när det är marknad (vår o höst) och Classic Car. Detta har ju naturligtvis Campingen som ägs "Grönklitt Gruppen" satt stopp för.
För när det gäller att parkera är väl inte 40:- orimligt dyrt, eller??:twitcy:

Trissberget

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2026

Det var parkera vi skulle göra några timmar. Inte stå över natten.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Det var parkera vi skulle göra några timmar. Inte stå över natten.

Jag försvarar inte Rättviks kommun och ej heller Grönklittgruppen, tycker däremot att det är väldigt dåligt av Rättviks kommun. Men jag tror att de som tog betalt inte hade hela sanningen klar för sig. Helt klart skulle ni inte behöva betala mer än 40:-.
Fenomenet med att stänga alla p-platser, ställplatser etc vid stora tillställningar i kommunerna blir ofta på order av campingarna runt kommunen och då tvingas kommunen att ta ut rejält med betalning. Naturligtvis för att styra oss till campingarna. Detta är i och för sig inte konstigt då det råder fri företagsamhet i landet, så här fungerar det ju inom alla branscher. Detta tillhör en del i lobby verksamheten.
Tyvärr kan detta få till följd att det sprider sig ett dåligt rykte för dessa kommuner bland husbilsfolket.
Ett lysande exempel på tillmötesgående är väl Dansbandsveckan i Malung, där står det husbilar o husvagnar på varje ledig plätt, naturligtvis mot betalning.:)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

På frågan, till kommunen, om det var parkeringsvakten som gjort fel fick jag svaret:

Hej,

Rätt uppfattat det var ett misstag av parkeringsvakten och vi ska informera bättre.

Med vänlig hälsning

Ulf Haglund

Vägingenjör

Toppen