• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En stilla undran...

Skäreläjan

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2025
Hej Alla!
Vi har börjat undra om vi är (nästan) unika...?
Då vi handlade vår första husbil för snart två år sedan, var det första vi fick höra: -"Skall ni ner genom Europa nu då?"
Varför är det så många som tror att man "måste" söderut...!?
Vi har inget intresse av att äka nerigenom - mycket hellre då till Norge, som i vårt tycke är det vackraste landet i världen!
(Dessutom har vi gott om släktingar där, som vi gärna skulle hälsat på...!)
Vi använder vår husbil för att komma oss ut över dagen, eller över en helg!
Har dessutom träffat ett flertal andra med husbil, som gör precis som vi - håller sig inom en radie av något tiotal mil hemifrån, och är ute någon dag eller två...
Det skulle vara roligt att veta, hur många fler som gör som vi?
"Alla" drar väl inte "söderut"...!?

Hälsningar
13114 Skäreläjan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: En stilla undran...

Jag har schemalagd semester som sällan stämmer mot min sambo's semester så de gånger vi åkt söderut utanför sverige så vill inte tiden räcka till med stress som följd.
Sverige är ju stort och det finns fortfarande mycket att upptäcka, eller bara ut å njuta en helg som det oftast blir för oss, kanske ändrar vi resebeteendet ifall vi och husbilen överlever fram till pensionen.

Norge står på vår önskelista, även Gotland.

:)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Norge är vårt andra land där vi är så ofta vi bara kan sen 15 år tillbaka. Innan dess har vi bara drömt om att få åka norrut (genom vårt otroligt vackra, dock ganska "platta" land, om man nu ska jämföra). Därför valde vi bakhjulsdrift, extra solceller & batterier, stora tankar osv. nu när det är dags för pensionering. Dom första åren var vi i Norge minst 2 ggr/år och som "värst" 5 ggr (alla storhelger + semester). Det är bara ekonomin och ledighetstid som satte begränsningar på våra utflykter, men vi hoppas på att vår HB ska underlätta en del när det gäller övernattningskostnader. Mat är det inga problem med längre, det har blivit betydligt billigare på mångt och mycket i f.d. "dyra-Norge" (förutom Vinmonopolet som är sig fortfarande lik : )

S

Sören-6830

Guest

Hej Alla!
Vi har börjat undra om vi är (nästan) unika...?
Då vi handlade vår första husbil för snart två år sedan, var det första vi fick höra: -"Skall ni ner genom Europa nu då?"
Varför är det så många som tror att man "måste" söderut...!?
Vi har inget intresse av att äka nerigenom - mycket hellre då till Norge, som i vårt tycke är det vackraste landet i världen!
(Dessutom har vi gott om släktingar där, som vi gärna skulle hälsat på...!)
Vi använder vår husbil för att komma oss ut över dagen, eller över en helg!
Har dessutom träffat ett flertal andra med husbil, som gör precis som vi - håller sig inom en radie av något tiotal mil hemifrån, och är ute någon dag eller två...
Det skulle vara roligt att veta, hur många fler som gör som vi?
"Alla" drar väl inte "söderut"...!?

Hälsningar
13114 Skäreläjan

Det beror ju lite på var man bor också samt vilken årstid man åker.
Vi bor söder om Malmö och åker gärna söderut för att möta våren och på hösten för att förlänga sommaren.
Finns dessutom otroligt mycket intressant att se.
Dessa tider är det heller inte överfullt med husbilar överallt.
Vi tycker också Norge är fantastiskt, har varit där åtskilliga gånger med personbil men de årstider vi helst åker ligger det närmare tillhands med nosen åt söder.

Kan ju tillägga att vi har bilen avställd mitt på sommaren, då är det väldigt fint där vi bor.

Senast redigerad av en moderator:

DF5XG

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2025

Lousiana museet i Danmark,
Öland,
Fåsås fäbud,
höga kusten,
Haparanda - Trömsö
Lofoten,
RV17,
Trontheim,
...annu inte bestämt
hemwägen genom Sverige.

Örjan o Helen

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2025

Hej, samma sak hände när vi köpte våran bil . Vi har vart i Tyskland å Dannmark å senast i Norge , men vi åker även ut varje helg när vi kan . Det finns mycket att se i Sverige å Norden . Hare gott HBK vänner.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är en självklarhet att man ska se Sverige innan man kör utomlands. Vi har ett fantastiskt land, som kanske underskattas. Många vackra mil.
Sen förvånar det mig att husbilar kör så kort sträcka under året, dvs under 1000mil betyder att man knapp använder bilen, eller?

F

F.d. 50340

Guest

Eftersom vi har förmånen med hus både i Spanien och Sverige, så använder vi husbilen när vi är hemma i Sverige för att hälsa på släkt och vänner samt besöka intressanta platser!
Men lika skönt att ibland åka 1 mil till någon fin plats för avkoppling!
Självklart har det även blivit längre turer, men frihetskänslan när du stannar för natten har inget med avståndet att göra.

F

F.d. 50069

Guest

Vi känner så här....

Så jäsiken härligt att planera för en Europatripp och spänningen när man är på "rull", fast efter ett par veckor med lite högre puls än vad vi är normalt vana vid så är det så jäkla skönt när man är "hemma" i gamla Svedala igen........
Gott om plats för det mesta om man inte väljer Att åka till turiststråken under industrisemestern samt relativt lugnt på vägarna, för det mesta lätt att hitta plats på Ställplatserna.
Sen är faktiskt Sverige mycket vackert ..ja, borta bra men hemma bäst:rolleyes:

Så känns det för oss....

F

F.d. 50069

Guest

Bosse:yes:
Helgen innan Midsommar funderar jag på att ta husbilen till Locknevi hembygdsgård! Lite Gubbs och grilla nån korv!
Nåt för er? Det är ju lite söderut.....

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi åker alltid söderut genom Europa - ibland västra delen, ibland östra delen. Hemåt blir det oftast centrala delarna. Sen ett par veckor på Gotland och i Norrtälje.

Men vi har aldrig åkt längs västkusten och skulle absolut inte åka till Norge. I den delen av världen finns det alldeles förmånga husbilar som klumpar ihop sig.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi åker alltid söderut... Men vi har aldrig åkt längs västkusten och skulle absolut inte åka till Norge. I den delen av världen finns det alldeles förmånga husbilar som klumpar ihop sig.

Oj, oj, det måste jag ha missat Kenth, Specksavers nästa (för min del), he, he. Näää Kenth, så är det inte alls, det kan jag intyga "på heder och samvete" baserat på fakta genom vår egen framruta. Största "klumpen" vi någonsin har sett var faktiskt på Nordkap (kanske 100 - 200 HB från hela Europa, mest från Spanien & Italien av någon anledning), annars är det bara en och annan som susar förbi på E6:an, vilket vi undviker som pest! Häng gärna med en sommar så ska vi övertyga dig om motsatsen : )

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi åker alltid söderut genom Europa - ibland västra delen, ibland östra delen. Hemåt blir det oftast centrala delarna. Sen ett par veckor på Gotland och i Norrtälje.

Men vi har aldrig åkt längs västkusten och skulle absolut inte åka till Norge. I den delen av världen finns det alldeles förmånga husbilar som klumpar ihop sig.

Oj, en resa i den norska fjällvärlden och Lofoten är ett måste om man vill uppleva en fantastisk natur. Husbilar märks mindre i Norge än i Sverige och trafiken är betydligt lugnare. Men snön kan ligga kvar fram i maj månad, sommaren är bäst.

ViJa

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025

Det är en självklarhet att man ska se Sverige innan man kör utomlands. Vi har ett fantastiskt land, som kanske underskattas. Många vackra mil.
Sen förvånar det mig att husbilar kör så kort sträcka under året, dvs under 1000mil betyder att man knapp använder bilen, eller?

Mätarställning är väl ett mått på hur mycket man kört husbilen, inte hur välanvänd den är?:twitcy:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Oj, oj, det måste jag ha missat Kenth, Specksavers nästa (för min del), he, he. Näää Kenth, så är det inte alls, det kan jag intyga "på heder och samvete" baserat på fakta genom vår egen framruta. Största "klumpen" vi någonsin har sett var faktiskt på Nordkap (kanske 100 - 200 HB från hela Europa, mest från Spanien & Italien av någon anledning), annars är det bara en och annan som susar förbi på E6:an, vilket vi undviker som pest! Häng gärna med en sommar så ska vi övertyga dig om motsatsen : )

Visst är det väl ibland många husbilar på västkusten, men bara från midsommar till mitten av augusti ungefär. Sedan har man många sköna platser för sig själv igen..? :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Helt rätt Montreal och samma gäller Öland (full circus under skördefesten & högsommaren), därför är vi helst i Norge luften, högt uppe på fjällen och njuter av fjordutsikten och slipper allt som händer i låglandet. En anledning till att det är färre HB så pass högt upp kan vara den kurviga, smala och branta terrängen som ställer tuffa krav på nerver & ekipaget. HB-bilar vi möter där är oftast upp till 3,5 t men jag har ingen koll på om det är fram eller bakhjulsdrivna. Vi valde bakhjulsdrift efter alla tipps här på HBK. Hittills har vi färdats med framhjulsdrivna personbilar med inte så starka motorer, dock med betydligt lättare packning.

Knarrevik, Lofoten är naturligtvis en otrolig pärla & upplevelse, men ganska svår för trekking, speciellt om det har regnat. Vi skulle ut på "tur" och blev varnade av ägaren till rorbua där vi bodde (hus som står på pelare i vattnet/havet) att det kan vara väldigt halt och riskfyllt. Regel nr 1: lyssna alltid på ortsbefolkningen, dom vet!

Toppen