• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En spontan iaktagelse

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Vet ej om detta inlägg irriterar en del men det får man ta.
Idag och om jag minns rätt även förra helgen så publicerar Dagens Nyheter artiklar om hur kunder blir behandlade av Svenska försäljare närmare bestämt Forsbergs men det kan även vara vilken säljare som helst. Med detta vill jag belysa hur liten respekt handlarna har för dels priser och dels kunder. Det första inslaget handlade om tjänstevikt kontra totalvikt och dagens inslag handlar om bemötandet då det uppstår fel på bilen och hur lite man respekterar inköpspriset. Köper man en bil för närmare 2 miljoner och ej får felen åtgärdade och sedan vill häva köpet så erbjuds kunden en ny bil men måste punga ut med närmare en halv miljon till.
Förtjänstmarginalerna i Sverige är alldeles för stora det ser man inte minst på anläggningarna som byggs och alla dessa nya aktörer som dyker upp och den låga kompetensen hos säljare. Inte undra på att fler och fler prismedvetna söker sina bilar i övriga Europa främst Tyskland.
Många av oss gör vår kanske livs bilaffär och förväntar trygghet i samband med köpet men blir väldigt besvikna på bemötandet då problem uppstår.
En uppmaning till alla som ska köpa bil speciellt första gången, hyr först och om ni vill gå vidare, ta med någon som som har bra kunskap om husbilar.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: En spontan iaktagelse

Intressant att dagspressen tar upp detta med inkompetenta & oseriösa handlare. Detta har varit på tapeten i tidigare inlägg & då har röster höjts med kommentarer som i princip handlar om att handla hemma "annars finns snart inga handlare kvar". Det är ju så att det är kunden som håller i plånboken & avgör var han skall spendera sina pengar. När en handlare som i detta fall Forsbergs blir nämnda med namn i artikeln så får man hoppas att dom tar till sig av kritiken & så även med övriga aktörer i branschen både vad det gäller bemötande & priser.

Bennie

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Med detta vill jag belysa hur liten respekt handlarna har för dels priser och dels kunder. Det första inslaget handlade om tjänstevikt kontra totalvikt och dagens inslag handlar om bemötandet då det uppstår fel på bilen och hur lite man respekterar inköpspriset.

Köper man en bil för närmare 2 miljoner och ej får felen åtgärdade och sedan vill häva köpet så erbjuds kunden en ny bil men måste punga ut med närmare en halv miljon till.
Många av oss gör vår kanske livs bilaffär och förväntar trygghet i samband med köpet men blir väldigt besvikna på bemötandet då problem uppstår.
Tyvärr är det nog så att hela husbilsbranschen från utveckling till försäljning av kompletta påbyggda bilar oavsett "märke" och köpland kan ifrågasättas;
¤ Små påbyggnadsserier hos resp påbyggare är ingen bra grundval för kompetens och tid för påbyggnadsarbetet (val av mtrl, funktionstester, service, mm). Om "normala krav" som man kan tycka tillgodoses, skulle våra kära husbilar bli ännu dyrare än vad de redan är.
¤ I dessa två fall gäller det Concorde; en byggd på Fiat och en på Iveco (iofs stammar båda från Fiat) för 1,6 resp 1,6+ Msek. Vad nu priset har med detta att göra?
¤ Myndigheter, våra intresseorganisationer och fackpressen utsätter inte husbilar/påbyggare för samma genomlysning som gäller för t.ex personbilstillverkare vad gäller helbilsegenskaper, krocktester, mm! Därmed får självklart inte en husbilsköpare samma grundtrygghet som en p-bilsköpare.

Till detta kommer att vi "husbilsköpare" många gånger aningslöst tycks tro på att man med pengar och vissa "märken" kan köpa sig fri från "problem" trots brist på tillräcklig egen erfarenhet.

För egen del har jag bara bra erfarenheter av just Forsbergs vad gäller deras förmåga och vilja att ställa upp om något "gått/går snett"!

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Är förvånad att inte köparen reagerade på vikten. Den borde på Concords tillbehörslista ha varit specad med vad varje tillbehör väger. Då ser man tydligt när gränsen för den lastvikt man vill ha är nådd. Men tydligen finns inte detta på Concord. Märkligt!
Och om det finns så borde dialogen varit tydlig från säljaren till köparen. Det är inte bara att utrusta en ny husbil och tro att det kommer fungera.

Tydligen en ej påläst köpare och en dålig säljare som mötts.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Varje bil vägs också när den lämnar fabriken så där finns erfarenhet från ca 700 bilar per år under 30 år. De vet redan vad en bil kommer att väga när de får order på bilen och alla bilar är byggda på kundorder. Här är det nog Forsbergs som varit säljkåta och sålt en bil som aldrig borde sålts. Att de sedan försöker slingra sig ur det hela är svagt. Jag har själv en välutrustad Concorde men byggd på ett tyngre chassi så vi klarar vikten. Alla Concorde byggs mot order och möjligheten att beställa tillbehör är nästan obegränsad. Väljer man att i princip beställa allt blir bilen i princip okörbar oavsett model. Som skrivits finns vikten angiven för varje val och här måste både säljare och köpare gör vad som krävs och räkna ihop valen. Sedan gäller det att veta hur man tänker använda sin bil och hur mycket man tänker lasta. Concorde har ofta mycket gott om stuvutrymme med stora garage och dubbelgolv med gott om plats. Att konfigurera sin drömbil är något som bör göras med eftertanke och här undrar man om säljaren och köparen verkligen gjort sin del av jobbet. Något gick helt fel här och både säljare och fabrik borde varit vakna och frågat köparen om han förståt att bilen inte blev användbar i det skick den beställts. Trist att det gick fel i så många led. Ansvar? Moraliskt hos säljaren och tillverkaren. Juridiskt tyvärr hos köparen.:(

Senast ändrad:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022

Så gott som alla husbilar har låg lastvikt, drag borde vara standardmonterat så en kärra kunde hängas på vid tillfälle när det behövdes för att undvika överlast. När man åker på choppingresa till något stort varuhus är det lätt att komma över tillåten lastvikt. En kärra med kåpa är nog framtiden skulle jag tro. /Bernt

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Varje bil vägs också när den lämnar fabriken så där finns erfarenhet från ca 700 bilar per år under 30 år. De vet redan vad en bil kommer att väga när de får order på bilen och alla bilar är byggda på kundorder. Här är det nog Forsbergs som varit säljkåta och sålt en bil som aldrig borde sålts. Att de sedan försöker slingra sig ur det hela är svagt.

Säljkåt "JA" tråkigt för köparen

F

F.d. 55695

Guest

Jag börjar undra om man inte ska ha samma system för husbilar som för bostäder. Många av husbilarna kostar ju exakt lika mycket som bostäder och då blir det rimligt att anta två saker.

1. Du gör en affär som kostar som en normalvilla i min hemkommun och då har du undersökningsplikt innan du skriver på avtalet.

2. Säljaren är så att säga säljkåt och undviker att upplysa köparen om att den stora mängden tillbehör på ett negativt sätt påverkar bilens förmåga att lasta passagerare, mat, golfutrustning och andra för livet mer eller mindre nödvändiga utensilier för att bedriva husbilsliv.

Utifrån dessa två resonemang ställer jag mig frågan om hur såväl vi konsumenter som branschen som tillhandahåller fritidsfordon verkligen är kunniga och informerade. Att köpa husbil är minst lika komplicerat som att köpa både bil och hus. Komplexiteten i det hela ökar i och med att vi både vill förflytta oss och bo i samma skapelse. Det ställer höga krav på alla i linjen av producent, generalagent, försäljare och konsument. Frågan är vem som ska ta smällen när någon i ledet har gjort fel. Behövs möjligen husbilsmäklare över vissa belopp eller behöver vi pålästa konsumenter. Helst hade jag sett att vi hade ärliga säljare av fritidsfordon med eftersom den yrkeskåren som regel inte har som yttersta syfte att se till konsumentens bästa är jag benägen att sluta mig till inställningen att vi som konsumenter måste vara på vår vakt hela tiden.

Eftersom jag själv jobbat som säljare, i en helt annan bransch, vet jag lite hur resonemangen går. Jag har avslutat två anställningar som säljare eftersom jag inte motsvarade arbetsgivarens krav på att missleda köparen för att skapa en bättre marknad åt den samme. En del kallar det ryggrad, andra kallar det ett idiotiskt beteende. Själv kallar jag det solidaritet.

Så länge vi har en fri marknad anser jag att det är upp till köparen att ta reda på vad hen köper och utifrån det använda garantier, konsumentköplagen och andra nödvändiga instrument för att få rätt. Visar sig dylikt vara resultatlöst finns ju alltid möjligheten att göra som många redan har gjort; att berätta för en stor mängd presumtiva köpare hur upplevelsen var av den genomförda affären.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

En liten undran. I ena reportaget står det att mannen är en pensionerad företagare i det andra står det att han inte kan lämna ärendet till arn för att företaget köpt bilen???Och han måste ha HB till sitt arbete.Vad gäller är det privat bil eller företagsbil? Lite konstigt med två olika uppgifter????
Hasse

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Som jag läser inslagen så är det två helt olika bilar och personer som det gäller. Hälsningar Göran Hellman

Toppen