• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En som är blåst och fråga om råd här. Funka det?

F

F.d. 27934

Guest
Hej alla ni lyckliga som har husbil, önska att jag hade det också, men nu har den stått i 3 år, och jag har inte lyckats ta tag i problemet, och förstår det inte riktigt heller. Transportstyrelsen vill ha del II av mig och den har jag inte. Jag har Zlassungsbescheinigung Teil I. Och jag har Fahrzeugbreif (Men det verka som det inte gäller som del 2,) Dessa pappren fick ju nya regler oktober 2005, och vad jag kan se på mina papper så byttes ägare 23/7-2008 på denna bilen, är det då troligt att det skulle finnas ett nyare Teil 2, som då gör att Fahrzeugbreif inte gäller längre och följer bilen? Iaf. Senaste ägaren sålde bilen via bilfirma i Tyskland till en person här i Sverige som tog den hit januari 2012, skickade alla handlingar han hade till Trafikverket, som då efterlyste Del 2. Sedan antar jag eftersom han då inte hade den delen de vill ha, så kände han någon som sålde den vidare åt honom(alltså till mig då, Dum som man är). Den som sålde den berättade att det var hans Pappas g:a husbil. I efterhand visade det sig att det allt han sa var lögn. Men iaf. detta är ju passe. Tiden har ju gått och jag har gett upp och nu har den stått i 3 år. Är det bara att slakta den och sälja de delar som går, eller kan man på något sätt få tag i del 2 av den nyare typen av Zlassungsbescheinigung, Vet inte om jag förstått det rätt, men är detta för att Fahrzeugbreif inte gäller längre? Läste någonstans om nåt KBA i flensburg tror jag , men fattade nada.
Är Jag körd? Mailade firman som sålde bilen men fick aldrig svar från dem, ringde dem också i samma veva alltså för drygt 3 år sedan, de la på luren båda gångerna hehe. Någon som vet vad man gör eller är det slakt som gäller?
Hittade er här och chansa på att skriva nåt, kanske fel forum eller så men gör det på vinst eller förlust.
MVH//Mr Pellets/Roine

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58882

Guest
Sv: En som är blåst och fråga om råd här. Funka det?

Eftersom bilen tagits från Tyskland till Sverige så har den väl tyska registreringsskyltar (exportskyltar)? Kanske kan du kontakta det "Zulassungsstelle" där bilen sist var registrerad & be om hjälp. På det runda klistermärket på skylten kan du läsa var sista tyska registrering skett. Tyskland har inte en registreringsmyndighet som i Sverige utan en i varje delstat. Har du tur så kanske någon av våra svensktalande tyska medlemmar läser dett & kan hjälpa dej.

Lycka till

Bennie

Bilagor

• giltighetsmarke_de.jpg
    giltighetsmarke_de.jpg
    8,2 KB · Visningar: 959
F

F.d. 27934

Guest

Hej och tack för ditt svar. Jo någon typ av exportskylt finns ju, men den är gul och vad jag läst mig till gäller den endast inom Tyskland, iaf. på den tiden detta skedde om jag förstått det rätt, tror reglerna ändrades 2015, så att även dessa kort-tidskylta kan gälla (efter 2015) under resans gång genom typ Danmark-Sverige med gällande försäkring osv..
Tråkigt att man har tappat den lilla Tyskan man kunde för 20 år sedan :-(.
Skall se vad jag hittar via nätet.
Tror jag hittade föregående ägare på facebook, men han har nästan ingen information så det är endast en vild gissning på att det är rätt person född 1938. skickade förfrågan men gissar att personen inte sitter vid datorn så ofta, åldern kan ju ta ut sin rätt.
Har ju hur mycket papper på bilen som helst, men inte just den delen Teil 2 Transportstyrelsen vill ha.
Har även orginal-kvittot från säljande företag i Tyskland Autoankauf-ginalski.de
Var ju i kontakt med dem tidigare som jag skrev, hittade deras sida idag igen lite kul: Autoankauf NRW ist bereits seit 15 Jahren Ihr seriöser und kompetenter Aufkäufer in NRW. Ihre Zufriedenheit ist unser Ziel! :).
Sedan denna raden: Wir kaufen jeder wagen.
Skall prova att skriva till dem igen och se om jag får svar denna gång.
Måste ju fixa till ett avslut med husbilen på nåt sätt, antingen få till det med Transportstyrelsen eller slakta den. Hösten närma ju sig.
MVH//Mr Pellets/Roine

Bilagor

• Tyskskylt husbil.jpg
    Tyskskylt husbil.jpg
    27,6 KB · Visningar: 5
  • Stadsdel Tyskland.jpg
    Stadsdel Tyskland.jpg
    18,1 KB · Visningar: 667
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27934

Guest

Nu har jag skrivit till Zulassungsstelle i Stadt Wuppertal, få se vad för svar jag kommer att få. Skiter det sig så har jag en pigg Peugeot Diesel motor och låda att sälja framåt. Återkommer hur det går med ärendet.
Tack för hjälpen jag fått än så länge.
MVH//Roine

Toppen