• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En skoter ?

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025
Sv: En skoter ?

Hej!

Jag har en Honda PCX. Det är en 125a. Vi åker mest ner till kontinenten. Jag föredrar Mc före moped. Billigare försäkring, högre fart (lättare att följa trafikrytmen etc). Utländska moppar går inte sällan i 70 km/h. Svenska går som bäst i 45 km/h.

I Vårt garage har vi fyra öglor, som sitter som standard efter väggarna. Där har jag fäst spännband i vart och en av dem. Vidare har jag ett spännband för styre från Biltema:

Spännband för styre - Biltema

Sedan står den på centralstödet. Det räcker för oss. Den har inte rört på sig vid någon resa hittills.

Jag har tyvärr ingen bild på hur det ser ut.

Med vänlig hälsning

Home-car

F

F.d. 29911

Guest

Har en Innova 125 a och fäst med remmar i lastöglor fram och bak båda sidor.
En bra hoj som är lättkörd och drar lite bensin. Har reservdunk på 10 liter med.
Hälsningar HBK 5081

F

F.d. 25291

Guest

Vi hade turen att hitta en "gigg" som vi satt i garaget. Den består av en räls och en "vagn" som är för framhjulet. En ramp upp i garaget, in på vagnen, och sedan är det bara att "knö" in hela ekipaget och fästa två spännband.
Tyvärr blir vikten av skotern bak i garaget lite hög, (precis på max 2400kg på bakaxeln) även om totalvikten klarar sig hyfsat (om vi inte stoppar in något mera).

Nu sätter vi på draget, in med "giggen" i släpkärran, så kör vi utan viktproblem denna säsongen som prov.

uno

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Hej,
Funderar på att använda ett MC-Ställ / MC-stöd i husbilens garage till en Honda scooter SH300.
Blir det tillräckligt stabilt när man kör med husbilen eller behöver man även använda spännband?
Är det någon som har erfarenhet eller vet lite mer? Tacksam för tips!

Se bild.

/Willy

Bilagor

• MC_ställ.pdf
    135,5 KB · Visningar: 156

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hej,
Funderar på att använda ett MC-Ställ / MC-stöd i husbilens garage till en Honda scooter SH300.
Blir det tillräckligt stabilt när man kör med husbilen eller behöver man även använda spännband?
Är det någon som har erfarenhet eller vet lite mer? Tacksam för tips!

Se bild.

/Willy

Mc-stället är bra och många som har cross/enduro använder det men du måste även använda spännband.

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej,
vi har en vikbar aluminium ramp för att köra upp och i garaget, och i garaget har vi en aluminium profil som ett U (ramp lika bred som däcket) med böj framtill, alltså som ett cykelställ jag kör bara in Hondan modell 110cc den står kvar i framkant tills jag hinner sätta fast den med spännband. För att inte göra någon åverkan på golvet (borra eller så) så har jag sikat fast rampen den sitter som berg. Har ingen bild på rampen just nu, men kan ta en senare....

Bilagor

• IMG_1054.JPG
    IMG_1054.JPG
    2,2 MB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

De flesta jag tittat på klarar inte att frakta mer än 150 kg. Det blir lite för lite för oss båda och lite packning. Finns andra som tar ca 200 kg?? Vill heller inte lägga ut alltför mycket då den inte kommer att användas så mycket de närmaste åren då vi kommer att jobba några år till innan vi kan bestämma över vår tid.

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

De flesta jag tittat på klarar inte att frakta mer än 150 kg. Det blir lite för lite för oss båda och lite packning. Finns andra som tar ca 200 kg?? Vill heller inte lägga ut alltför mycket då den inte kommer att användas så mycket de närmaste åren då vi kommer att jobba några år till innan vi kan bestämma över vår tid.

Hej, menar du att du letar en bil där du får ha 200kg i lastrummet??
vår Carthago får lasta 250kg bak i lastrummet.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej, menar du att du letar en bil där du får ha 200kg i lastrummet??
vår Carthago får lasta 250kg bak i lastrummet.

Har du gjort en vägning på bakaxeln? Ofta är det bara 2,4ton där så du får se upp.
Vi har också en scooter i lastrummet på semestern, en Eu och vi ligger väldigt nära överlast.

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Bo.
Var har du köpt din ramp?
//Lars

Hej Lars, rampen utanför kommer från Jula tror den kostade 799kr, när det gäller rampen i garaget så är det en smed hemma som tillverkat den, här kommer lite bilder på den.

Bilagor

• IMG_5195.JPG
    IMG_5195.JPG
    2,6 MB · Visningar: 16
  • IMG_5196.JPG
    IMG_5196.JPG
    2,4 MB · Visningar: 10
  • IMG_5198.JPG
    IMG_5198.JPG
    2 MB · Visningar: 11

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Hej Bo,
intressant lösning du har med rampen i garaget. Är lite nyfiken på om smeden är intresserad att göra en till och till vilket pris. Tillkommer också fraktkostnad om han kan tänka sig att skicka den.

/Willy

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej Bo,
intressant lösning du har med rampen i garaget. Är lite nyfiken på om smeden är intresserad att göra en till och till vilket pris. Tillkommer också fraktkostnad om han kan tänka sig att skicka den.

/Willy

Hej Willy,
Jag kan kolla med honom och återkomma till dig, just den här rampen har jag bara sikat fast, sitter jättebra och skönt att slippa borra i bilen.

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej,
Nu har jag pratat med Berga smén som firman heter den ligger i Eskilstuna de kan göra en sån här ramp som är på mina bilder för c:a 1200 kronor, tag kontakt med Håkan 0702-089900.

Detta gäller alla som är intresserade av bockning av plåt etc jag har sagt till Håkan att jag lägger ut de här uppgifterna på vår hemsida och hbk medlemmar är välkomna med sina beställningar.

Toppen