• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

en ny bil--från vart?

T

Teddi

Guest
vi håller på i lugn takt ock letar efter en helt ny bil,,ja har fått tag på en som är en 2011 men inte använd,,kostar lite över 600 tusen i sverige men är till salu för 450tkr,,

naturligtvis ett bra pris,,ock köpt i sverige,,men,,,inte den bästa affären ändå,,i tyskland säljes den för 40,000 euro,,

ock då en 12-a,,va ja vill med detta är en mellanskillnad till tredje hand (VI SOM KÖPARE) som är ett par hundra tusen kronor ock mer för köp i sverige,,idag har vi fri rörelse av varor o tjänster,,över gränser,,de tycker ja e värt ett par hundra tusen,,

den bil vi har nu köptes i tyskland för fyra år sedan,,en förtjänst då på ca 200 tkr,,

vi tänker använda våra pengar som nyblivna pensionärer på bästa sätt,, bara en tanke till andra,,

I

Iveco 35

Guest
Sv: en ny bil--från vart?

Funderar ungefär lika, det gäller att bli av med den man har också. Blir jag det till hyfsat pris då blir det Tyskland, det är som du säger det skiljer mycket pengar.
Olle.:wink:

T

Teddi

Guest

så e de olle,,synd att man inte kan lämna den i byte,,

men som #moderna bidragstagare# så gäller de o hålla i pengarna,,vi ska ju äta också:p

om man nu är inne på att handla i tyskland så tror ja att man kan sälja sin bil billigare här hemma,,ock ändå blir de en bra affär ,,lycka till,,

S

Sören-6830

Guest

Som jag skrivit på annan plats i forumet tidigare lämnade vi vår "gamla" bil i byte när vi köpte en ny i Tyskland.
Hade den på Blocket till ett mycket konkurrenskraftigt pris, hade också flera spekulanter men tröttnade på deras obeslutsamhet och försök till prutande.
Trots att inbytespriset blev lågt blev det ändå en betydligt bättre affär än att göra motsvarande handel i Sverige.
Priset på den nya var ju så mycket lägre än vad man ville ha hos de svenska återförsäljarna av N+B som nästan lade på luren när man nämnde att man hade ett inbyte (Hymer BSL -07).
Så mycket bättre fungerade det med det tyska företaget, Duerrwang i Dortmund. Kan rekommenderas!

F

F.d. 24837

Guest

Hur gjorde ni med momsen då?
Vid köp av ny bil så måste man ju betala svensk moms utöver den tyska momsen.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Jag sålde min Bavaria I71BD -08 i juni för dryga 100.000:- lägre likvärdig bil på Blocket.
Ändå ler jag just nu åt €-kursen och min nya investering (t.o.m. lägre än en USA import) minst 300.000:- under det pris tex. Stingrayrv.uk begärde för ungefär likvärdig bil!

Önskar man något, är det sällan någon annan gör jobbet åt en/oss... Utan ta tag i det, sälj nuvarande bil till ett lägre pris, för den nya lär bli svår att få till ett bättre pris än just nu om vi ser till en EU import.

Import inom EU rör sig om mellan 15.000 till 30.000 beroende på vart i EU, flygbiljetter, mil att köra hem, etc...
Import utanför EU är ca. 1,6 - 1,7 gånger prislappen färdig i Sverige. (flyttgods ej medräknat) RoR, försäkring på ev. fraktbåt, tull, moms, betydligt merjobb gällande reg.bes. etc.

Mvh. Magnus

Toppen