• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En natt i Varberg......

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Nu är vi på väg från Karlstad ut på semester. Efter ett litet stopp i Göteborg för att hälsa på vårt 9 månaders barnbarn kom vi till Varberg vid 21.30 tiden.

Stellplatsen vid fästningen är inte mycket att rekommendera. Ligger ju i och för sig otroligt vackert med havet och fästningen som utsikt.

Jag skriver för att "varna" mina klubbkompisar för detta ställe.
Vi var ca 15 husbilar som valt att övernatta där. Tyvärr så hade även hela Varberg motorburna ungdomar bestämt sig för att ge alla husbilar ett helvete. Förutom buskörning med sladd och spinn mitt bland husbilarna så används parkeringen som en naturlig plats att ta pisspaus på.
Men det värsta är ändå att man spelar musik så otroligt högt. Dom sista la av vid 04.30 på morgonen. Nu var det i och för sig en fredagkväll, men det var bland det värsta busliv vi upplevt på 8 år med husbil.

Jag undrar om det varit lugnare om vi stått i hamnen på andra sidan fästningen istället?

Nu fortsätter vi mot Helsingborg-Tyskland-Österrike-Italien-Slovenien-Kroatien

Vi önska alla en riktigt skön sommar

Åke o Birgitta :)

F

F.d. 50010

Guest
Sv: En natt i Varberg......

Hej. Detta med Varberg. Vi var där självaste midsommarafton.Fick övernatta på hamnplanen.Det var tyst och fridfullt.Vi kom för sent till sista färjan,fast vi hade inte förbokat. Men på morgonen kom vi med till Grenå. Vi var nyfikna på gamla nyombyggda Legoland,Man blir ju barn på nytt ,när man blivit 70 pluss.Vi kom i alla fall in på barnbiljett.Det var trevlig kamping.Men det var inte så väl underhållt.Söndriga el uttag med mera.Sedan " drog" vi iväg till Tyskland.I en hamn Flensburg.Fick vi ställplats i båthamnen.Mycket fint och ordning och reda. Vi ställer i utkanten på städerna och tar cyklarna till centrum. I Kieil. var det regatta fest. Många tusen personer i hamnen. Ett åskväder kom. Och det blev störtregn.Folket hann inte undan,ellert kunde komma under tak,,,ni kan tänka er resten,,,.
Tack för du läste. DEtta att kunna skriva lite är trevligt. Ha det så bra från Gunvor och Rune i 456 bilen.

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2025

HEJ.jag har hört att varberg fästning är inte bra att stå på nätterna.Läs ovan BIRGITTA-ÅKE skrivit.DETTA har varit motorbunden ungdoms parkeringplats dom gör allt för att inga husbilar ska stå på deras revir. PÅ dagen kan man stå där för att ut att handla.Det finns andra ställen att stå på EX. STATOIL norra infarten öppet hela dyngnet till gång till toa och dusch fåtal platser med el. 80kr MAJAvid APELVIKEN VID VINDSURFARNA TILLHÅLL kör över järnvägsövergången ta till vänster kör till du kommer till en grusplan på höger sida ta första in 100kr. tillgång till toa. stugföreningen har dusch. SEN finns getterön där finns HBK-MED.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Åke o Birgitta.

Vi har tyvärr upplevt liknande på andra platser, i Sverige.

Men ring polisens telefonsvarare o be den komma dit - för några riktiga poliser har man ju aldrig att skicka ut, när vi skattebetalare behöver hjälp.

Eller "vi har ingen ledig bil" som är standardfrasen.

ds

Senast redigerad av en moderator:

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har upplevt precis samma sak där vid ett par tillfällen. Vi har skrivit om detta tidigare i en annan tråd för att varna andra. Kommer aldrig mer att stå där. Ställplatsen vid Apelviken är helt perfekt tycker vi, betalar gärna 100 kr och står lugnt och säkert där. Vi brukar ha cyklarna med oss så vi kan ta oss in till stan utan husbilen.

Ha en fortsatt skön sommar!

Hälsningar

Marie o Rolf

:mcride::mcride:

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026

Hej Vi har parkerat där ett par gånger utan att det varit några problem. Men nu är det sklo ledigt så det kan vara orsaken att det blir en massa väsen.

Essal

Irén & Christer

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025

Hej, vi råkade ut för samma sak förra året när de stod och brände däck så hela parkeringen var full med gummirök. De körde som galningar, vi körde till Getterön mitt i natten .Dagen är nog helt okej att stå där men vi kommer aldrig mer stå vid fästningen på natten.:(

F

F.d. 14352

Guest

Hej!

Jag bor i Varberg så jag är medveten om problemet. Det har alltid varit så att "raggarsvängen" har gått vid fästningen så det är nog inte så mkt att göra ngt åt. Synd nu när de äntligen har fixat ett antal speciella husbilsplatser där.
Men ställ er på Apelviken eller Getterön. Båda är kanonställen.

Hoppas att se er i vår sommarstad

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Jag bor oxå i Varberg. Tog en kvällspromenad runt Varbergs fästning och räknade vid niotiden in det till totalt 31 st husbilar på parkeringen. Några av dom kände jag igen från tidigare kvällar. Allt såg lugnt o fridfullt ut. Men - så är det inte alltid.

Toppen