• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En miljon i påslag

S

Sören-6830

Guest
I kväll lade Östgöta Camping ut en Niesmann-Bischoff Flair på Blocket för 2 750 800:-
Samtidigt finns i Tyskland en likadan som gått 110 mil, med slide-out för €169 000.

Niesmann + Bischoff Flair 8000i CFB Sondermodell mit Slide-Out als Integrierter in Neukirchen

Hur kan man förklara den stora prisskillnaden på Niesmann-Bischoff mellan svenska återförsäljare och tyska? Detta är inte den första bilen man kunnat jämföra med.
Skulle gärna köpa en N-B av svensk åf men det är ju omöjligt med denna prissättning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En miljon i påslag

Verkar som den tyska bilen är en begagnad -10 som säljes privat, och den svenska är en ny -11?
 
F

F.d. 18037

Guest
Sv: En miljon i påslag

den tyska modellen har inte varit registrerat i Tyskland, den var en visningsobjekt (säger man så?).
Så att den är inte helt ny, men den har inte haft någon ägare.

Mvh
thomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En miljon i påslag

den tyska verkar vara förra årets visningsbil från Düsseldorf, så den har nog använts som någon typ av demobil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En miljon i påslag

Ser at den tyske ikke har vært registrert, men har sikkert rullet på sine egen hjul fra messen i Düsseldorf til firma i Neükirchen. Mulig også fra fabrikken til messen. Normalt hos N+B å lage 2 utstillingsbiler med produksjons utstyret og maks med opsjoner klare til messen - den ene stilles ut i Dü... og den andre på fabrikken i Polch. Bilen på messen går noen ganger videre til Elmia eller messen i Norge om de er samtidig, hender og at bilen får en tur til Finland før den ender hos en større forhandler som utstillingsbil til en rabattert pris. Bilen i Polch blir normalt fristillt for salg i april til spesialpris, min bil er en tidligere utstillingsbil fra Polch for modellåret 2008 produsert ferdig i august 2007.

Det finnes en liten preproduksjonserie som kan ha endel avvik fra de som seriebygges på høst og vinter, disse er produsert mai til juli og solgt til utvalgte store forhandlere. Til en messe i januar lages det noen ganger spesialmodeller, disse blir frigitt for salg i mai - dette kan være en slik for slideout var ikke på opsjonslisten for 2011 og bilen ble frigitt uke 19.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: En miljon i påslag

Kanske var jämförelsen en aning haltande, men att skillnaden i pris på jämförbara bilar är så stor tycker jag är anmärkningsvärt. Det gäller ju inte bara N-B, men de ligger ju i toppskiktet när det gäller att lägga på bilarna i Sverige. Här är ett annat exempel Denna nya, välutrustade bil säljs för €122 100. Motsvarande bilar i Sverige begär man ca 400 000:- mer för efter rabattering på ca 200´ (Arto 79F 2011). Alldeles för stor skillnad tycker jag.

Niesmann + Bischoff Arto Arto 79 F als Integrierter in Wertheim
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En miljon i påslag

Närmar 60.000 är skillnad i moms räknat på den tyska bilens nettopris.. 19% i Tyskland, 25% i Sverige. Kanske skiljer i utrustning också, men skillnaden känns ändå stor?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: En miljon i påslag

Närmar 60.000 är skillnad i moms räknat på den tyska bilens nettopris.. 19% i Tyskland, 25% i Sverige. Kanske skiljer i utrustning också, men skillnaden känns ändå stor?

OK att momsen skiljer, men den tyska bilen är betydligt mer utrustad. Man tänker sig för när/om man ska byta bil, trots allt känns det bättre att ha försäljaren/verkstaden på hemmaplan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En miljon i påslag

Jag har ju själv sett exempel på prisskillnaden, när jag skulle köpa förra året kostade den bilen jag ville ha ca 950 000 på Blocket, begagnad. Jag köpte istället min i Tyskland för 610 000 också begagnad men med betydligt mer utrustning. Sen att snacket om att man inte har garantier m.m., det är bara bodelen som Burstner har gjort som jag inte har garanti i Sverige på, resten är det garanti på, t.ex. chassiet (Fiat sverige tar full garanti även om bilen är köpt i Tyskland), kylskåpet (Waeco krånglar inte med sånt), pannan m.m.
Kvar är bara väggarna och skåpen, luckorna, golvmattan och lite till.
Jag skiter ärligt talat i den garantin, för jag har sparat närmare 300 000 på mitt köp, och jag skulle få lägga några kronor extra t.ex. så spelar det ingen roll. Och är det nåt dyrare som skulle krångla/gå sönder, ja den dagen tar jag bilen och kör ner till handlaren, inga problem.
Nyligen gick en liten ruta sönder, barnen hade fällt upp spärren så rutan lossnade under färd, jag kollade vad dom skulle ha i Sverige för en ny ruta, det var ca 3700 spänn, beställde istället av handlaren jag köpte av till ett pris på 2600.
Så visst är det stora skillnader, och man kan ju fråga sig hur mycket vinst handlarna gör egenligen. Dom mäste ju göra en betydligt större vinst är vad tyskarna gör.
 
A

Amatören

Guest
Sv: En miljon i påslag

Så visst är det stora skillnader, och man kan ju fråga sig hur mycket vinst handlarna gör egenligen. Dom mäste ju göra en betydligt större vinst är vad tyskarna gör.


Ja dom tyska handlarna har ju redan lagt på sin vinst på dom tyska priserna så att dom skall klara sig, betala hyror, löner till anställda o.s.v.
Så frågan är vad dom svenska handlarna gör med den extra miljonen eller dom 300K som Ludde Kuddsson tar upp som exempel, erbjuder fri service och gratis reservdelar? Nej just det vi får ju betala högre priser för det också.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.084
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: En miljon i påslag

Det är väl bara att titta på ledningens privata bilar som står utanför tex. Forbergs fritids center...
En av dem kanske är den mest välutrustade XC90R i Norden... Just my 2cents...

Sen skall man inte förringa företagsamhet, utan den så skulle inte Småland funnits! ;)
Bra service är oxå värdefull, men det är upp till var & en att avgöra vid varje enskild affär.

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 18037

Guest
Sv: En miljon i påslag

Garantin för din Bürstner som du köpte i Tyskland gäller också i Sverige!!
Det är bara de svenska handlare som inte vill utföra jobbet och säger att garantin inte gäller.
Om det blir problem är det normalt bara att kontakta tillverkaren och berätta hur det står till....då fungerar det.
Visst blir man säkert inte så väl bemött som en svensksåld bil och får dåliga terminer men de måste utföra garantiarbeten.
Det är EU-lag, och även svenska handlare måste lyda till det!

Mvh
thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En miljon i påslag

Blir du nektet så få det skriftlig fra handlaren og send kopi til fabrikken.
Den beskjeden som da kommer fra fabrikken tar de ikke feil av!
Det var noen få slike som førte til oppryddingen for personbiler.

Det en må akseptere er at handlaren sjekker med fabrikken om de får dekket arbeid og deler. Har forøvrig sett at Östgöta gruppen har utvidet garantitid på noen bilmodeller fra både Bürstner og Niesmann+Bischoff - mulig den forsikringen som de bruker til dette er litt av påslaget på disse modellene.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
505
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: En miljon i påslag

Montreal,,du behöver inte vara det minsta tveksam, för så är det.

Om vi vänder på det hela, så kanske du förstår bättre hur det fungerar med garantier.
Du köper en ny Cathago i51 av Bengt i Örkelljunga, du tar en tur till Tyskland, ett fel uppstår på husbilen och du kör in till en tysk Carthago handlare.
Tror du att han säger till dig följande.
- Sorry grabben, du har inte köpt husbilen här, så kör hem till Sverige med dig och laga den där du har köpt den.
Tycker du det låter det trovärdigt ?
Knappast.

Naturligtvis gäller fabriksgarantin på en svensk-såld husbil i Tyskland och omvänt också.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest
Sv: En miljon i påslag

Vi har också reagerat kraftigt på detta fenomen med priserna här i sverige.
Vi letar efter husbil runt trehundra tusen som passar oss två.
Och överlag tycks en bil som i sverige kostar 300k ligga runt 200k i tyskland.
Dessa bilar jag jämfört med i sverige är dessutom i över hälften av fallen trots det höga priset importerade.
Den överdrivna förtjänsten börjar iaf jag bli mer och mer ovillig att unna de svenska säljfirmorna och importörerna.
När man påpekar detta så får man ofta höra motargument om garanti och utrustning.
Men den garantin en firma lämnar på en husbil som har några år på nacken för 300k är knappast värd hundra tusen.
allt som oftast är det dessutom säljuppdrag som helt saknar garantier.
Och vad gäller utrustning så har det inte varit någon nämnvärd skillnad på svenska och tyska,
utan det skiljer sig snarare från bil till bil oberoende på vart den kommer ifrån.

Detta är dom uppfattningarna vi har börjat få efter att ha tittat i ett par månader.

MvH Benny & Camilla
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025
Sv: En miljon i påslag

För den som ska köpa bil i "ren affär" är allternativet åk till Tyskland,
Den som däremot vill byta in sin HB vill narurligtvis ha så mycket som möjligt för
sin bil. Då är det mellanskillnaden mellan min och säljarens bil som är intressant.
Skillnaden på inbytena är för en bil som står till exempel i 500 000 inbyte i Sverige
är i Tyskland värd 380-400 000. i inbyte.
I Sverige överbjuds det på inbytena, det håller upp priserna precis som det
gjordes tidigare 80-90 talet på personbilarna.
Det senare har jämnat ut sig så i dag händer det ofta att exempelvis Tyskar köper bil i Sverige.
Detta kommer med all säkerhet ske också när det gäller Husbilar med resultat att beg. priserna kommar att falla med en hel del procent.
Den som lever får se.:rolleyes:
 
Toppen