• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En liten veirapport.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: En liten veirapport.

Och det var endast 2,5 plusgrader vid havsnivå några mil söder om Narvik torsdag natt.
Men det är förstås en bit ovanför polcirkeln och kanske inte så mycket att förvånas över.
Fint väder där uppe den veckan i alla fall, lugnt på sjön och soligt, riktigt varmt i flytvästen...

Inte många svenska husbilar i farten i Norge så här års - och ingen HBK-are sågs!
Tyskskyltade husbilar var det däremot gott om.

Många campingar har nu trappat ner och en del är helt stängda så rastplatserna har en del övernattande husbilar, helt lagligt för övrigt enligt Norska Vägverkets positiva inställning till detta: Camping forbudt på rasteplasser!

Bottennappet var ändå campingen i Namsos som ville ha en full dygnsavgift för dusch, påfyllning vatten och tömning av toan - 240 Norska kronor.
Campingen i Harran däremot hade en betydligt mera verklighetsbetonad prissättning.

Över på svenska sidan av Björnfjället så märktes fortfarande lite rusch i gränsbutiken. Norska var det förhärskande språket bland de som shoppade.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Snö, det är ju snart september. När vi skulle köra på Grossglockner Hochalpenstrasse den 29/7 fick vi inte passera p.g.a. snö. Jo vi hade fått passera mot uppvisande av snökedjor. Snö kedjor har jag men dom har jag inte med på huvudsemestern. Fick göra en omläggning av rutten och var där igen några dagar senare och då var det helt underbart med klarbå himmel.

Bilagor

• Grossglockner.jpg
    Grossglockner.jpg
    1,9 MB · Visningar: 1

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fast i snön på Jotunheimen från text-tv

Många bilar fastnade på lördagen efter att ha blivit överraskade av ett kraftigt snöoväder i Jotunheimen i norska fjällen.

Under lördagen föll 40 centimeter snö, vilket skapade stora problem för
omkring 200 personer som varit ute på tur och skulle åka hem. De flesta av de över 60 bilarna hade bara sommardäck.

Många valde att lämna sina bilar i snön och låta bärgningsbilar ta ner dem till huvudorten Lom. Jotunheimen är ett populärt friluftsområde med många stugor och vandringsleder.

Toppen