• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En liten undran ang offerttext

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026
Vad anser ni om följande text i en offert: "För beställning behöver ni betala minst 10% av den nya husbilens pris eller lämna in inbytet för försäljning hos oss".
Tacksam för synpunkter

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: En liten undran ang offerttext

Jag skulle välja en annan återförsäljare och påpeka detta för den aktuelle återförsäljaren.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Alla säljare är fria att sätta sina egna villkor (så länge de håller sig inom lagens råmärken), och alla köpare är fria att acceptera villkoren eller avstå från affär.

Personligen hade vi, i de flesta fall, bedömt villkor av detta slag som alltför riskfyllda.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har jag rätt om att det är MälarCamp. Jag fick samma fråga när jag begärde offert där. Vi ville som ni vet inte lämna bilen eftersom den används en del även på vintern.
Fick inte den frågan hos Kurts Husvagnar när vi böt bil sist men det kanske är ändring på det nu eftersom där är ägarbyte.

Har inte fått min offert än men det här kommer att tas upp om offerten är intressant.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tyder nog på att säljaren har för lite tillgängligt kapital och i händelse av kk så finns risken att insatsen förloras.

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Om företaget begär 10 % av köpeskillilgen, så kan ni begära att få en bankgaranti på beloppet då är pengarna säkra.

Bosse

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är rimligt att betala förskott om man beställer diverse extrautrustning före leverans.
Och om det handlar om en specialbeställd husbil får man räkna med att betala betydligt mer än 10% i förskott. De byggare jag varit i kontakt med genom åren har begripligt nog ställt sådana krav.

aake

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Detfinns 2 olika bankgarantier, villkorlig och ovillkorlig. Sträva alltid efter att förhandla fram ovillkorlig, dock kan det vara svårt. Vi villlkorlig garanti kan ni skriva in i köpehandlingarna att ni ska ha rätt att häva köpet vid leveransförsening x dagar, kvalitetsbrister vid leveransbesiktningen m.m. Om ni häver köpet ska då banken återbetala ert förskott.
Tror tyvärr att det inte är så vanligt med bankgaranti vid köp av husbil.
Själv skulle jag alldrig betala förskott utan bankgaranti, vill inte äventyra mina pengar vid ex.vis en konkurs
Lennart

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vad anser ni om följande text i en offert: "För beställning behöver ni betala minst 10% av den nya husbilens pris eller lämna in inbytet för försäljning hos oss".
Tacksam för synpunkter

Inbytet lämnar man när man hämtar ut den nya bilen. Ponera att den gamla lämnas in 3 mån tidigare och företaget går i Kk.....tråkig blåsning.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Inbytet lämnar man när man hemtar ut den nya bilen. Ponera att den gamla lämnas in 3 mån tidigare och företaget går i Kk.....tråkig blåsning.

Har för mig att den varianten inte längre används av kronofogden, om äganderätten för den gamla bilen inte har skrivits över på bolaget. Men tidigare låg man pyrt till om ett fordon fanns på ett kursande företags område.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vill företaget ha den gamla bilen som handpenning så ser de till att den är skriven på dem. Deras affärside är att använda del av dessa pengar till att hämta hem den nya. Händer det något under gång ...så är det inte bra.

Toppen