• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En liten presentation...

F

F.d. 8400

Guest
Hallå alla!
Efter att ha gått från att vara prospects till fullvärdig medlem, som det heter i vissa MC-kretsar, tänkte jag ge lite historik om mitt husbilsägande som började för länge sen med en folkabuss av den bulliga modellen, innan transportmodellen, som tog oss några säsonger till Italien. Ett hemmabygge som väl fyllde sin funktion innan rosten blev övermäktig.

Så, i ett anfall av storhetsvansinne blev nästa ekipage en Dodge Winnebago o turligt nog hade jag C-behörighet från den tiden då man enkelt gjorde en anmälan till polisen och fick behörigheten utan vidare vilket hade till följd att man befann sig mer mitt på vägen än på rätt sida om mittmarkeringen tills man vant sig.
Trist nog är de enda bestående minnena från den semestern bensinmackarna då den slukade över 3 liter/mil och trots farmartank på 150 liter så krävdes ny tankning innan Malmö efter fulltankning i Stockholm + det var lite lustigt på tyska bensinstationer då de hade personal som tankade upp bilen på den tiden och när bensinmätaren på pumpen gick över 100 liter såg man att de sneglade på marken ifall det blev blött runt fötterna...
Navkapslarna var inte heller påsatta för att klara autobahnfart så de kom farande som silverfärgade frisbees efter ett tag.

F.ö. avlöpte allt väl förutom att en bult till generatorn gick av precis utanför en camping vid Gardasjön - en skitsak kan tyckas förutom att bulten hade tumgänga vilket ställde till en del trassel men fick till slut tag i en gammal man i en båtshop som gängade till en ny bult till en kostnad motsvarande en kopp espresso.

Trött på bensinräkningar + svårighet att vinterförvara åbäket så såldes bilen till en kvinna som skulle använda den som bostad och investerade i en VW Transport som jag lät numera avsomnade Safarifordon bygga om med reimoinredning + högtak och byggaren blev så nöjd med resultatet att han lät ställa ut den på bilmässan i Älvsjö.

Nästa bil blev en Weinsberg Cosmos som jag älskade då den hade allt trots en begränsad yta o enda omaket var att man måste bädda dinetten.

Så, vis av tidigare erfarenheter har vi nu införskaffat en Knaus Sun-Traveller där man alltid kan ha sängen bäddad o sätta sig vid frukostbordet utan åthävor. Den har perfekt längd, 6 m, då det alltid har retat mej att betala extra på färjor o broar även om det inte händer ofta. Den är halvintregrerad då jag tycker de helintregrerade ger för mycket av busskänsla för min smak...

Så, senare i år åker vi ned till Italien o kanske ses vi någonstans på vägen?!

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: En liten presentation...

Då får grattulera till den nya bilen, och hoppas på lyclig resa till italien.

Toppen