• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En HB med en MB Sprinter 616 CDI från 2003 ????

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej .
Ni som kan mersa. Har en fråga , vågar man satsa på en RMB HB med en Sprinter, Motor 616; CDI ( ca 7 tusen mil ) från 2003. Bostadsdelen är perfekt, men kluven angående Motor,hörde att senare generationer av Sprinter är lite si och så ?????.så sneglar jag på en äldre ? men har jag rätt ?ej spec. av motorer.

Fördelar och nackdelar ? MB kontra Iveco ???????????

Tacksam för alla synpunkter.

Mvh.

Senast ändrad:
F

F.d. 25226

Guest
Sv: En HB med en MB Sprinter 616 CDI från 2003 ????

MB 616 kan Du lungt ta till Dej. Jag har en viss erfarenhet av lätta lastbilar och drivlinan i MB årsm 2000-06 fungerar bra eller rent av bäst enligt min mening.
Motorn är på 2,7 lit 156 hk 5-cylindrig och är dieselsnål även vid tuff körning.
Växellådan skall vara manuell inte sprint-chift vilket jag avråder från. En nackdel är att backväxeln är högt växlad vilket är synd dessutom är den bara femväxlad och man önskar ibland en växel till.
Hytten är rostkänslig speciellt dörrar kolla noga.
På köpet slipper Du event. problem med drivaxelknutar, dammasker och hjullager.

Nu för tiden kör jag inte i yrket utan det blir med min Pilote-03 MB 316 samma motor som 616.

Lycka till Bengt Ryberg

Toppen