• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fundering

F

F.d. 3088

Guest
Att fler och fler använder husbilen vintertid är ju märkbart, funderade på en sak nu rullar ju bilar från 80-talet som är rostfria.
Hur blir dessa nya bilar som nu körs i vårt salta vinterväglag med tanke på hur budbilar ser ut som har två tre år på nacken. Dom flesta husbilar är ju en budbil från början med påbyggd bodel.
Som begagnat köpare får man nog kolla lite extra när man skall köpa, själv kommer jag vid nästa köp att leta upp en som inte är vinterkörd

Gurra
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: En fundering

Håller med dig Gurra, Och alla ni som köper en ny husbil för många hundratusentalskronor.Börja med att underredsbehandla den för några tusen. För det finns endast färg om ens det i balkar o dörrar, för så var det i allafall på min FIAT -06 när den var ny, säkert likadant på andra märken!
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En fundering

:rolleyes: Tanken med en husbil för flera 100 tkr måste väl ändå vara att man ska våga använda den i såväl regn som snö , vad ska jag med en bil till som jag endast vågar ta ut ur garaget när solen skiner och det är högsommar .
:p Har också en personbil hemma och precis som husbilen används den under alla årstider . Här i glesbygden har vi inte tillgång till allmänna buss och tågtransporter , skulle vi inte våga använda dom bilar vi har tillgång oavsett väder skulle vi inte ens ta oss ner till bybutiken
:D Rulla Lungt .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: En fundering

:rolleyes: RuneB Givetvis använder ju var och en sin bil som han vill, men jag för min del och många med mig vill nog ha en bil som inte har gått i salt vintertid. :D
kan tänka mig att andrahandsvärdet på en bil som bara gått sommarsäsongen håller ett högre pris. än en som börjar få rostskador och där lacken oxiderat.
Såg en för ett par veckor sedan i Jönköping där rosten börjat tära den blir nog svårsåld :wideeyed:

Gurra
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: En fundering

Hej på er!
Spiller ni salt på vägarna? Här hemma går det än så länge att undvika kontakt med sådant. Vi har använt husbil vintertid i 30 år men hitintills klarat oss utan saltkontakt. Denna vinter lär Vägverket ha börjat sprida salt på vägen mellan Östersund och Sollefteå, men övriga vägar inom Jämtland och även norrut är saltfria. Detta Vv´s initiativ har utlöst en smärre folkstorm bland oss alla som är vana vid rena vita vintervägar. Mig berör det inte eftersom jag aldrig känner mig frestad att köra till Sollefteå vintertid.
Om du spekulerar på begagnat leta då i norra delen av landet! Detta gäller naturligtvis även andra fordon. Det räcker att kika under bilen, i hjulhus, på rambalkar och på fjädrar för att se om en bil har gått i salt.
aake
 
Toppen