• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag skulle vilja veta hur många timmar era bränsleceller går per år, och vill då veta om ni fricampat mycket, använt bilen på vintern o.s.v.

Av intresse att veta då det är en begränsad livslängd på bränsleceller, 5000 timmar.

/Annette
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

För mig förefaller det dyrt även om jag skulle få en ny Efoy gratis med avseende enbart på driftkostnaden 49,50 Sek / Kwh!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

För mig förefaller det dyrt även om jag skulle få en ny Efoy gratis med avseende enbart på driftkostnaden 49,50 Sek / Kwh!

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag håller med om att både inköpspris och driftkostnad är åt he..... Men både pris och drifkostnaden på 50:- per kilovatt får man nog väga mot vad det är värt att kunna vara helt oberoende av annan strömkälla och aldrig beöva bekymmra sig om strömmen skall räcka till värmen under natten om man vill se en långfilm till på TV'n innan man somnar från nattlampan m.m. Med tanke på TV så får man också fundera på om det är värt att betala 50:- för ca. trettio timmars TV tittande och samtidigt kunna ha några lampor och mysbelysning på för trivsel.

M.v.h. JANKRO.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

För mig förefaller det dyrt även om jag skulle få en ny Efoy gratis med avseende enbart på driftkostnaden 49,50 Sek / Kwh!

Jag använder husbilen endast utanför campingsäsongen men inte på vintern. En 10-liters metanol-dunk för 390,- kronor räcker i över 1 år. Det finns alltid el!
Bara en som inte vet kan gratis avstå! Vad sa räven?:mad:
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Jag och två kompisar i HBK köpte varsin ny Efoy 1200 på e-bay för 18.500kr. Kanske svårt att hitta så billigt igen, men man kan säkert få en för mellan 25.000-30.000kr
Att köpa en här i Sverige för närmare 40.000 kr fanns inte ens i min fantasi...

/Kuddsson
Grattis! Det är ett utmärkt pris. Billigare går det inte. Jag hoppas att leveransen går bra. Ni kommer att bli jättenöjda.
Jag installerade min bränslecell för 1½ år sedan och nu ska jag snart byta bränsledunken för första gången. Då jag enbart semestrar på våren och på hösten behöver jag mycket el för bl a värmefläkten, belysningen och så även TVn med parabolen, eftersom kvällarna blir långa. Vid midnatt går Efoyn i gång och håller på till lunchen dagen därpå. Det känns tryggt och den tryggheten går inte att värdera.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Detta har diskuterats många gånger förut både i detta forum och andra så jag orkar inte dra det igen fullt ut. Precis som många andra konstaterat så behöver man använda bränslecellen väldigt lite och även jag ligger på bara ca 1000 timmars gångtid och några få dunkars användning (köpta för ca €200/10 liter utomlands) under 4 års vinterfricampande med husbil (ca 60 nätter per år) och ca 90 nätter i båt varje sommar.

I Promobils kalkyl tas hänsyn till många faktorer, bl.a. teknisk livslängd, det faktum att man bara skall använda en bränslecell för att ligga kvar på 50% batteriutnyttjande tills man kör eller laddar med 220v, alltså inte ladda fullt med en bränslecell, räntekostnad etc. Därefter gjorde man en kalkyl över hela livslängden. Läs den eller tidigare inlägg och ladda med omdömme...
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Hejsan.
Vi är inne på att skaffa en efoy till bilen, men......
Jag har läst så mycket jag kan av det här på sidan och
det sägs att man inte skall använda inverter för kaffebryggare,
hårblåsare mm men då tycker jag att idén med den faller.
Idag kan jag stå 4 dygn med bara mina batterier andvänder tv har tänt mysbelysningar mm och ibland även inverten för att brygga kaffe
(tar 8 minuter för hel kanna).
Självklart så försöker jag använda saker med så låg watt som möjligt.
Jag förstår att livslängden kortas men 5000 timmar är ju ganska mycket.
Så min illusion fick sig en törn om att man fick det lite som hemma.
Hur gör ni är det någon som använder inverter ?
Goa Hälsningar Conny.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Vad i står problemet? Förstår inte riktigt...
Efoy används som energikälla att ladda batteribanken!

Batteribanken + kapaciteten/kvaliteten på er inverter däremot är det som avgör!
Hur mycket som kan belastas, (kortvarigt/långvarigt) inget annat! Det handlar om förbrukare kontra energi kapacitet.
Spänningen i vår batteribank ser inte skillnad på om det är en kapmaskin, hårfön el. micro...

De flesta räddningsfordon, yrkesfordon, bussar, husbilar har en inverter
för att omvandla lågvolt/likspänning till starkström/växelspänning.
Väl tilltagen batteribank + inverter av god kvallitet och Efoy ser till att
ni mer el. mindre blir oberoende av "landsspänning". Komplettera gärna med solceller.

% uttag ur batteribank är den faktorn som skall beräknas.
Efoy är en av flera produkter som ser till att batteribanken återladdas.
Har inget med enskilda förbrukare att göra.

Tjohopp/Magnus
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det är egentligen en liten gasdriven 2-takts motor kopplad till en generator.Max gasolförbrukning är 0,27kg /timma vid drift.Den ligger kopplad över batterierna och känner automatiskt när den behöver ladda.Den laddar med 20A när det behövs.Det är betydligt mer än en Efoy,men den hörs nog lite mer också.
//Lars

Den låter lika mycket som ett Honda 20e- elverk och tömmer en P11 på 1½ dygn.
Grannarna blir glada. Jag har varit granne till en sådan.:D
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

1 1/2 dygn :)
så länge har vi inte kört vår gasgenerator på ett år..
men vintercampar man utan el ,dvs ett väldigt trevligt liv utan och behöva titta in grannens husvagn,behöver man ett gäng gasflaskor
eller en gastank ändå annars fryser man efter några dygn.
vi har en gastank ,en modell större flaska,under bilen kopplad till gasgeneratorn,köket,alden osv..
vi kör gasgeneratorn en kort stund på vintern för att ladda upp,
står man inte ut med det ljudet,51db på 7m,får man väl åka ut o åka skidor ett par timmar då.
(låter lite i början sen blir den faktiskt riktigt tyst)
överskottsvärmen värmer även upp bilen vilken är bra
en fördel är att den laddar avsevärt mer och du kan leva som du
gjort innan du fick slut ström i batteriet,dvs titta på tv och surfa..
men efoy är säkert en väldigt bra grej,men vi är ju supernöjda med vårt system
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Halloj Stollen.
Tack för svaret, vad jag menade var att Michael jrlarmcenter sa i ett inlägg
under bränsleceller.
Viktigt är också att använda 12volts produkter och inte köra med inverter.
och han är ju ändå försäljare av dem.
Använder du dig av inverter och hur mycket ?
Hej/Conny
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Tjenix Conny

Jag skulle tro att Michael syftar på att inte köra en inverter
direkt mot Efoy'en...

Fin liten produkt det där, skall bli intressant framgent med konkurrens
som gör att vi konsumenter finner detta koncept än mer attraktiv!

Ang. energikällor, optimalt vore kanske att kombinera flera typer av tillskott.
* Solceller
* Efoy
* Vindkraft

Nu syftar jag på mig själv som är en Mycket STOR förbrukare av energi.
Älskar ställplatser/fri-campa. Sällsynt med camping inkl. ev. ström...

Tjing
 
F

F.d. 55257

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det finns en dansk firma (var på Elmia) som säljer Efoy betydligt billigare än JR.
Dessutom har tydligen Kama ett alternativ där man använder ett icke brandfarligt bränsle: vatten blandas med ett speciellt medel.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Vi har beställt en ny Eura Mobil Contura 700EB den är förberedd för efoy och en efoy 1200 kostar då 28 500 att köpa till allt är inkopplat plugg and piay :)
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det finns en dansk firma (var på Elmia) som säljer Efoy betydligt billigare än JR.
Dessutom har tydligen Kama ett alternativ där man använder ett icke brandfarligt bränsle: vatten blandas med ett speciellt medel.

Efoys konkurenter har Metanol-bränslets giftighet som försäljningsargument och finns färdiga i argumentbankar.
Kamas alternativ som tillverkas i min hemstad Karlskoga har vid monteringen högre krav än Efoy.
Efoys bränsledunkar är TÜV testade och det det finns absolut inget hållbart motargument betr. åtkomst till bränslet och dess farlighet. Man kommer aldrig med bränslet i kontakt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Ved direkte fråge om hvilke avfallstoffer som dannes ved spaltningen av drivstoffet i Kama sin celle fikk jeg ikke noe svar. Men drivstoffet er bassert på en bor-hydrogen forbindelse som spaltes katalyttisk og bor utskilles i en ny forbindelse - de fleste av de mulige er enten giftige eller etsende.

Giftigheten i metanol er først og fremst ved forveksling med etanol - som mange bruker som et nytelsesmiddel ;). Slik metanolen håndteres i Efoy så er risikoen for dette fjernet, du må stikke hull på den forseglede spesialkannen for å få fatt på mer enn en liten dråpe.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Hej på er.
Jag skall bara ge en kommentar till vad som sagts av mig när det gäller inverter.
Det är riktigt att jag egentligen är allergisk mot invertrar men i vissa lägen är det ett måste.
Det jag sagt när det gäller t.ex. kaffebryggare är att man KAN för att spara på strömmen låta bli att köra bryggaren utan istället koka upp vattnet och sedan hälla över det i bryggarens melitta hållare.
Det går naturligtvis att använda den på el men den totala energiförbrukningen stiger ju markant.
Det tar ju ca 8min per kanna som sätts på och 12 min 1500w blir 300w och risken finns ju att man använder den mer än 1 gång/dygn.
Det jag då menar med detta är att om man nu inte vill köpa den största maskinen kan minska användandet av de lite mer onödiga förbrukarna hårtorken t.ex. finns det ju inget riktigt alternativ till samma sak gäller ju om man brukar använda en mikrovågsugn.
Försök att köra så mycket som möjligt på 12v det sparar energi!
Vi har många kunder som kör Datorer, laddar telefoner m.m. via inverter allt detta finns ju för 12v varför då gå från 12v upp till 230v för att sedan gå ner till 12-18v igen med en förlust på 10-15%?
Mvh Michael Rudolfsson
 
Toppen