• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En fråga om laddning

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har satt in 2 st 95 amp's AGM-batterier som bodelsbatterier med tanke på solpanelsinstallation. Frågan är om min original batteriladdare klarar att ladda dom. Bodelen är från -93 & så också laddaren. På den tiden fanns väl inga smarta laddare som idag varför jag misstänker att laddare inte klarar att ladda batterierna? Om så är fallet, vad kan jag göra för att få en effektiv laddning? Jag har mätt laddningsspänningen som var 12,56 volt. Då jag mätte var batterierna inkopplade (parallellkopplade).

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En fråga om laddning

Helt sikkert ikke optimal ladning, men tipper det er en helt enkel lader som forsøker å lade med konstant strøm til maks spenning 13,7 - 14,4 V (alle verdier mellom finnes i bruk) for så å fortsette med denne spenningen. Ikke skadelig for noe batteri, men det kan ta tid før du er på topp spenning.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, på din -93'a så är väl inte laddaren så inbyggd i "elektroniken" som finns, utan sitter väl relativt separat.
Kasta ut den och köp en modern laddare ex. Ctek på lämplig styrka, kanske 15A eller mer. Då vet du i alla fall att laddaren inte hjälper till att långsamt plåga ihjäl dina nya batterier.
Varför inte även köpa en Ctek 250s dual och koppla in laddningen från generatorn och solcellen genom den för bra laddning och vård av dyra batterier.

M.v.h. JANKRO.

GTV6

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

Om det nu inte skulle vara ont om sol dvs :)

Smarta laddare typ CTEK(eller vissa solcellsladdare) är inte så "smarta" eller bättre en enklare i en husbil tex då husbilen ofta använder batteriet samtidigt som det laddas.

Se till att du har lagom mycket kraft i laddaren för att ladda upp dina batterier under en natt dvs 2x95A och 70% effektivitet/12 timmar =>190 *1,3 /12 = 20A dvs den skall vara på ca 15-20A.

/Michael

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag har 2 x 90A AGM. Dela upp batterierna är nog ingen bra lösning. Det skulle kunna innebära att man får gå upp mitt i natten för att skifta batterinkoppling till laddaren för att båda skall nå toppladdning. Att ladda båda batterierna eller ett i taget bör väl för övrigt ta lika lång tid. Jag har idag kopplat in solceller 2 x 100W & en Tracer 2215 MPPT-laddare, får se om detta räcker. Nu är det bara solen som fattas, men det verkar vara dåligt med den varan för närvarande.

Bennie:)

GTV6

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

Jag har 2 x 90A AGM. Dela upp batterierna är nog ingen bra lösning. Det skulle kunna innebära att man får gå upp mitt i natten för att skifta batterinkoppling till laddaren för att båda skall nå toppladdning. Att ladda båda batterierna eller ett i taget bör väl för övrigt ta lika lång tid. Jag har idag kopplat in solceller 2 x 100W & en Tracer 2215 MPPT-laddare, får se om detta räcker. Nu är det bara solen som fattas, men det verkar vara dåligt med den varan för närvarande.

Bennie:)
Jag förklarade lite dåligt kanske, problemet är att laddaren inte kan ladda batteriet fullt ut om du samtidigt använder det! Det som gör dessa smarta laddare smarta är att dom själva försöker klura ut hur batteriet skall laddas genom att se hur tex olika ström/spänning påverkar batteriet men om man då samtidigt har förbrukare inkopplade på batteriet så blir laddaren lurad.

Ett annat problem att du ev får för hög spänning till förbrukarna men det är oftast ett mindre problem.

Nu kommer såklart ingen säljare säga att detta är sant men så är det :)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Orsaken till att jag startade tråden var att jag tänkte på underhållsladdning när den står vinterförvarad. När jag använder bilen har jag numera inga problem eftersom jag kopplade in solcellspaneler i förrgår. I går morse var batteribanken fulladdad trots att det varit en hel del regn & mulet. Underhållsladdningen tänker jag lösa med en Ctek-laddare som jag kopplar in separat.

Bennie

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Hej
Kan man koppla in en extra laddare och köra bägge två när man står på stolpe?
Eller pajjar man något om man kopplar en extra direkt på polerna?
Jag har en Hymer 96:a med en laddare som heter EBL 105-2
MVH KEJO 20

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Regner med at det er en "gammel" teknologi lader som sitter der, den vil ikke bli forstyrret av en mer moderne som kobles direkte til batteriene. Den moderne ladderen vil se den økte spenningen over batteriet som omdet er noe høyere ladning allerede enn det egentlig er - dette kan føre til noe redusert effekt av flertrinnsladningen som en moderne lader har. Men jeg tror ikke dette skulle gi noe problem av betydning.

F

F.d. 55451

Guest

Föreslår att när spänningen har stigit över cirka 13.3 volt,
stäng av både laddare och bara slå på den extra smart laddare ca. 10 A ***
och låt den göra det slutliga återställa och upprätthålla.

Om det är att ta hand om sig själva,
ersätta den gamla laddare med en smart laddare t.ex. 20-25 A***

*** Beroende på batterityp och storlek i amperetimmar ?

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns olika Modeller av CI International Elliot, så bäst är nog att kolla vilken
EBL/Elcentral som sitter i bilen. Annars kanske Bengt i Örkelljunga kan svara?
De är väl importör?

Toppen