• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga om Gasol/ Utlandet

F

F.d. 50035

Guest
Vi fick med en adapter till gasoltuber när vi köpte vår bil.

Hur fungerar detta då med tuberna?

Fyller de på tuberna medan man vänta-
kan de fylla på vår svenska tub med adapterns hjälp eller måste vi köpa nya tuber utomlands?

Var köper man gasol i respektive länder på väg ner till Spanien?
Inte bensinmackar väl....
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: En fråga om Gasol/ Utlandet

Läser det ena inläget efter den andra och börjar känna mig snurrig.
Är nog för gammal för detta

Har jag fattat rätt? Vi tar med våra tuber, de fyller man på där nere med hjälp av adaptern?
Spelar ingen roll om vi tar med komposit eller de andra tuberna
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om Gasol/ Utlandet

Du kan INTE fylla de svenska tuberna i Spanien. Skaffa en adapter till spanska tuber i Sverige. Det är en regulator du sätter direkt på tuben. På så sätt använder du 2 regulatorer, men det fungerar ändå. Spanska tuber hyr du på någon camping. Du får lägga ca € 30 i deposition som du får tillbaka när du lämnar tillbaka tuberna.
Du behöver alltså en spansk regulator som sätts på flaskan och en adapter mellan regulatorn och den svenska kopplingen.
Det går att fixa en regulator i Spanien men det är strul med att slangdimensioner och förskruvningar inte passar. Gasolen kostar för närvarande € 13 för 11 kg.
Ha fulla svenska tuber när du åker hemmifrån, det är kallt på nervägen och det går åt en hel del gas.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om Gasol/ Utlandet

Läser det ena inläget efter den andra och börjar känna mig snurrig.
Är nog för gammal för detta

Har jag fattat rätt? Vi tar med våra tuber, de fyller man på där nere med hjälp av adaptern?
Spelar ingen roll om vi tar med komposit eller de andra tuberna

När det gäller gasol i utlandet så är det ingen åldersfråga , det är mycket struligt!
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: En fråga om Gasol/ Utlandet

Du kan INTE fylla de svenska tuberna i Spanien. Skaffa en adapter till spanska tuber i Sverige. Det är en regulator du sätter direkt på tuben. På så sätt använder du 2 regulatorer, men det fungerar ändå. Spanska tuber hyr du på någon camping. Du får lägga ca € 30 i deposition som du får tillbaka när du lämnar tillbaka tuberna.
Du behöver alltså en spansk regulator som sätts på flaskan och en adapter mellan regulatorn och den svenska kopplingen.
Det går att fixa en regulator i Spanien men det är strul med att slangdimensioner och förskruvningar inte passar. Gasolen kostar för närvarande € 13 för 11 kg.
Ha fulla svenska tuber när du åker hemmifrån, det är kallt på nervägen och det går åt en hel del gas.


Tack för redigt svar :spinny: Nu tror jag att vi fattar
Janne o Kerstin
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: En fråga om Gasol/ Utlandet

Hej.
Du kan också köpa en Spansk tub på en skrotmarknad,t.ex. i Guardamar,för 10€ och byta den till en full,helst propan.Om Du har regulator så behöver Du ingen Spansk regulator utan köper en ventil som Du bara klickar på den Spanska tuben,det gjorde jag.Men som sagt det går nog att ha två regulatorer också men det blir ju tårta på tårta
Mvh Jan-E.
 
Toppen