• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En fråga om ägande

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Blev lite förvånad i kväll när det var en person som jag pratade med som var så övertygad att om man stod som ägare till ett fordon på transportstyrelsen hemsida så ägde man det fordonet? Jag anser att det inte är så och vill gärna ha lite svar på detta. Hur är det egentligen?

LageLindstrom

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Blev lite förvånad i kväll när det var en person som jag pratade med som var så övertygad att om man stod som ägare till ett fordon på transportstyrelsen hemsida så ägde man det fordonet? Jag anser att det inte är så och vill gärna ha lite svar på detta. Hur är det egentligen?
Hos transportstyrelsen är det bara en ägare, men vid dödsfall och arvskifte so kan man hävda att man köpt fordonet gemensamt.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Stå som ägare på ett fordon är inte samma sak som att faktiskt äga fordonet. Den som har det ekonimiska intresset i fordonet ska även stå som ägare men så brukar det inte alltid vara. Med kvitton och transaktionshistorik kan man avgöra vem som är ägare och inte det som står på transportstyrelsen.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Men hur är det med så kallade "målvakter" som kan stå som ägare hos transportstyrelsen till väldigt många fordon.
Vad jag kan förstå så är det en ägare som ska stå för skatt och andra avgifter som kan uppkomma som t ex trängselavgifter, broavgifter och annat.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Men hur är det med så kallade "målvakter" som kan stå som ägare hos transportstyrelsen till väldigt många fordon.
Vad jag kan förstå så är det en ägare som ska stå för skatt och andra avgifter som kan uppkomma som t ex trängselavgifter, broavgifter och annat.
Vid dödsfall fungerar det inte riktigt så utan då beror det på vad som finns i bouppteckningen och hur dödsboet agerar.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Det är inte olagligt att äga ett fordon, det är inte heller straffmässigt fel att inte betala en räkning eller böter. Dom som använder sig av målvakter skiter nog i det mesta och skulle det mot förmodan bli ett försäkringsärende vid en olycka så blir dom utan ersättning och att bli av med bilen vid en poliskontroll gör inte så mycket heller tyvärr. Sen har vi dom föräldrar som står som ägare till bilar som ungarna äger och där kan det bli problem vid försäkringsärenden.

suned

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2025
hej. finns det banklån på objektet tex husbil då det finns två namn på lånet är båda ägare , det gäller att tänka ,

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ett fordon kan endast ha en registrerad ägare, men det kan finnas fler, eller andra ägare genom s k dold samäganderätt. Samägandet behöver inte vara avtalat utan kan föreligga ändå.

Det här är inte helt enkelt, vilket bla fått rubriker nyligen när Kronofogdemyndigheten utmätt bilar hos andra än den registrerade ägaren. I försäkringsärende ser man också till vem som brukar fordonet. Att tänka på när man registrerar sig som ägare till fordon som andra brukar!

"Egendom med flera ägare
Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt (samägandelagen) innehåller regler om då två eller flera personer äger egendom tillsammans och då är delägare av egendomen.

Man skiljer mellan öppen och dold samäganderätt. Öppen samäganderätt innebär att ägare framträder utåt som ägare till egendomen, exempelvis genom registrering som bilens ägare. Dold samäganderätt innebär att man äger egendom men inte framträder utåt som ägare."

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Detta kan vara en knivig fråga.
Vid köp från dödsbo, är det dödsbodelägarna som är ägare och skall då redovisas.
Någon bör företräda dödsboet med fullmakt
Det kan även finnas dold samägande rätt och då blir det knivigare.
Men man skall alltid efterfråga kvittot på inköpet, där det bör framgå vem som betalat.
Säljaren SKALL även presentera dokument från Transportstyrelsen som styrker äganderätten.
Vidare skall man alltid i en köpekontrakt ha en klausul om att säljaren är ägare till 100 % och att fordonet är till fullo betalt.
Finns skulder på fordonet, skall köpet göras upp i bank eller på ett sätt där dokument intygar att skulderna är betalda.
Det är alltid lockande att göra ”livets bästa affär”, men det är att beträda minerad mark vid köp av fordon av privatpersoner. Jag har hjälpt personer som gjort allt rätt, enl ovan, men där fordon har blivit tagna i beslag för utrönande av ägarrätten, vilket kan ta många månader.
Vid köp från företag är man bättre skyddad av lagstiftningen, men det blir dyrare.
Ta ta den merkostnaden som en försäkring.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
En person lånade en bil och blev stoppad, kronofogen var på jakt efter henne som körde bilen, polisen tog fordonet i beslag för att betala hennes skuld trots hon inte ägde fordonet, ... referat på radion P1.
Omöjligt att få billen tillbaka för ägaren, denne får stämma föraren för att få ersättning..
Ett ytterligare stort skäl till att Aldrig hyra ut en Husbil, den som hyr kan ha stora skulder hos Kronofogden och en Husbil tar de gärna som Likvid.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
En person lånade en bil och blev stoppad, kronofogen var på jakt efter henne som körde bilen, polisen tog fordonet i beslag för att betala hennes skuld trots hon inte ägde fordonet, ... referat på radion P1.
Omöjligt att få billen tillbaka för ägaren, denne får stämma föraren för att få ersättning..
Ett ytterligare stort skäl till att Aldrig hyra ut en Husbil, den som hyr kan ha stora skulder hos Kronofogden och en Husbil tar de gärna som Likvid.
Detta har det skrivits åtskilligt om, även på detta forum.

I just detta fall lär det finnas bakomliggande fakta som inte nämnts i skriverierna, men som legat till grund för myndigheternas bedömning.

Pålle

Crazyswedish

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
34145
Medlemskap
2025
Nu kommer den gula lappen i samma kuvert som det blåa.
Ny lag sedan 1/12 -24

Nu kan vem som helst beställa hem nya papper och stå och vänta vid din postlåda..ta det gula föra över sej som den nya ägaren.

Svaret jag fick ifrån transportstyrelsen :
-hoppas du inte blir drabbad.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Nu kommer den gula lappen i samma kuvert som det blåa.
Ny lag sedan 1/12 -24

Nu kan vem som helst beställa hem nya papper och stå och vänta vid din postlåda..ta det gula föra över sej som den nya ägaren.

Svaret jag fick ifrån transportstyrelsen :
-hoppas du inte blir drabbad.
Skall man inte legitimera sig för att göra beställningen?

Krister

Crazyswedish

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
34145
Medlemskap
2025
Komplett Personnummer finns att köpa för 75kr på nätet..typ upplysning.se.

Två underskrifter är bara att skriva under på båda själv.
Idagens läge betyder inte en underskrift ett dugg.

Toppen