• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga från en färsk husbilsåkare

F

F.d. 24280

Guest
Hejsan!
När man hade och åkte med husvagn så visste jag vad jag skulle ha för att fylla på vatten i tanken.Och dom grejor fick alltid plats i gasolkoferten,men nu..vad skall man ha nu?Och vad har Ni som är erfarna husbilsåkare..slang på rulle eller vad,och vad har man då i ändarna på slangen för att det skall passa.Det skulle vara väldigt interesant att få veta,för än har jag inte klurat ut.Alla svar motages väldigt tacksamt!
Mvh/Zlatko

F

F.d. 8036

Guest
Sv: En fråga från en färsk husbilsåkare

Hej,

Jag har alltså bara en vattenkanna med mig. Dom vettiga campingplatserna har ju slang vid vattenpåfyllningen som man kan använda. Skulle man gardera sig för alla möjligheter blir det ju många kopplingar man skall ha med.

Jag har resonerat som så att jag är på semster och har inte mer brådis än att jag kan fylla några kannor med vatten och fylla i tanken om det inte finns en slang tillgänglig.

Är man i Norrland t.ex. och skall fylla vatten från bäcken har man ju inte mycket nytta av en slang men en vattenkanna går bra

Hälsningar

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

jag använder en 10 liters vattenkanna i plast, tre vändor räcker ofta till dagsbehovet eller mer
har i och för sig köpt en trädgårdsslang i spiralform med valiga gardenakopplingar i ändarna men inte använt den än, tycker att det oftast räckt med vattenkannan och tror att slangen blir besvärlig att tömma helt på vatten innan den stuvas in efter användning, vatten fritt i bagageutrymmet är ju inte så kul

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Vi har en vattenslang på c:a 5 meter med gardenakopplingar samt en vattenkanna.

F

F.d. 55256

Guest

Köp en Gardena koppling med 3/4 tums gänga och förminskning till 1/2 tum. Den passar på de allra flesta ställen. Ibland passar snabbkopplingen och annars skruvar du dit den gängan som passar och kopplar in snabbkopplingen till din slang. Gå till järnhandel eller liknande så ser du hur det går till.
Ove.G

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Med en sådan här från Biltema kan man koppla in sig på nästan vilken kran som helst.

Se bild på Biltema nr 36-209

Hälsn EssoJ

F

F.d. 2549

Guest

Farbror Claes använder sig av vattenkanna. Med slang och lite otur så kan det bli för mycket vatten - alltså även på golvet i husbilen. Men det är kanske endast jag som har sådan otur.
Min tank skall rymma 117 liter, men efter 70 så är den full!!!!

F

F.d. 3581

Guest

Sök på gardena under markisen, så hittar du min tråd och några inlägg - bla från kingen som visar en förträfflig slang

DS

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Vattenkanna är mitt val, men har även med en slang med ett sprutmunstycke - som jag framför allt använder om jag exempelvis i Medelhavstrakter får en plats invid en trafikerad knastertorr grusväg med enorma dammoln från förbipasserande bilar.

F

F.d. 24280

Guest

Sök på gardena under markisen, så hittar du min tråd och några inlägg - bla från kingen som visar en förträfflig slang

DS
Tack,har varit där och tittat på den,men den är inte så lätt att hitta.Kollade föra veckan i Tyskland både på stormarknadena,bauhaus och självklart campingfirmor i Schleswig och Flensburg men inte hittade.Här hemma verkar ännu svårare,men skam den som gör sig för den verkar alldeles förträfligt 15m och tar lite plats.
Mvh/Zlatko

F

F.d. 3581

Guest

hej, ringde gardena i malmö nyss och frågade om slangen.

innan jag hann prata färdigt så sa damen "vi säljer inte till privatpersoner "
(trots att jag har firma som jag försökte förklara)

efter lite diskussion fick jag numret till watski i malmö men orkade inte vänta i luren

skall söka vidare...

ds

Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Ett annaat vattentips är att altid vara noga med vattenkvalién som du fyller din tank med. Jag vill helst ha kommunalt vatten, dvs. lätt klorerat. Då slipper man algbildning och förhoppningsvis bakterier i vattnet.
Glöm inte att tömma tanken när du kommer hem.

F

F.d. 3581

Guest

hej, igen

jag har beställt en sådan slang idag - hoppas den kommer innan jag åker till årsmötet, så jag kan ta med den för förevisning, kanske.

ordinarie pris tror jag är 688:-

DS

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

:wink: Var beställer man sådan slang?Finns kopplingar med?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Beställde en kassettslang på Granngården (tidigare Lantmännen) i Viken i dag. Pris enligt dem under 600:- för 15 m slang.

F

F.d. 3581

Guest

Göran,
jag har talat med försäljningschefen på Watski i Malmö idag som säljer sådana slangar till båtfolket bla.

På årsmötet bör det finnas slang att kolla på.

Om vi blir många intresserade så kanske det går att ordna nåt samköp, o få lite rabatt.
Kanske nån på klubben kan organisera detta i såfall.

DS

Toppen