• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverksproblem.

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Finns det någon/några här i forumet som har Dometic TEC 29 elverk installerat, och använder det?

Jag har efter en del mixtrande (bränslestrul) fått igång det originalmonterade på vår Concorde, men nu kommer nästa problem:msn_sad:

Startar elverket, det brummar igång snällt, kalibrerar in sig och börjar mata 230 till bl.a. batteriladdaren. Klättrar upp till ca 1.9 kW, efter en kort stund på denna effekt så löser automatsäkringen/jordfelsbrytaren.

Någon som råkat ut för detta och kan ge ledtrådar? Kan det vara så enkelt att säkringen är för snålt ställd, eller kan det vara något som triggar jordfelsbrytaren?
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag tolkar det som att du har ett strömläckage till jord som löser ut jordfelsbrytaren. 1.9kW över 230V innebär att du har något som drar ca 8A. Säkringen är väl 10A. 1.9kW förbrukning på 12V sidan motsvarar 158A. Koppla bort batteriladdaren och se vad som händer när du kör igång elverket.
Tack, att koppla från laddaren var ju en god ide, om jag hittar hur jag kan göra det utan andra problem. Annars bör det väl fungera att prova att starta elverket med fulladdat batteri? (Väntar hem ett litium jag beställde häromdagen)
Mastervoltsystemet i sig med batteriövervakning och 100 amp laddare verkar lite mer avancerat än en gammal hederlig lös laddare.
Systemet har ju även, vad jag kan förstå, automatisk back up från batteribanken vid tillfällig hög belastning på 230v systemet, så det skulle ju kunna vara en tankevurpa vid installation eller service, att ingångssäkringen helt enkelt är för lågt satt (eller blivit känsligare p.g.a. ålder)
För bortsett från elverkets effekt, så är väl kanske inte 8 amp en orimlig nivå för att bryta, med tanke på att 6 A stolpsäkring inte är helt ovanligt heller)
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
En vattendelare mellan elverk och problem någon annanstans vore att kolla om säkringen löser när du laddar batteriet från stolpe.
Elverket naturligtvis avstängt.
Nej, säkringen löser inte när landström är inkopplad. Däremot är jag lite osäker på hur elen är kopplad via centralen, det är dubbla antalet automatsäkringar mot vad jag haft i tidigare husbilar/husvagnar!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade ett inbyggt sådant elverk på förra husbilen.
Då satt det en låda med en kontaktor mellan elverket och elcentralen som skötte om matningen kom från elstolpe eller elverk.
Har för mig att det prioriterade elverket. Dvs att det drog när yttre uttaget aktiverades.
Koppla bort alla belastningar från elverket och kolla om det går att köra då utan att säkringen löser ut.
Mät även spänningen från elverket i uttagen så det ligger kring 230V.
Bra om du även har ett instrument som klarar att kolla frekvensen.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hade ett inbyggt sådant elverk på förra husbilen.
Då satt det en låda med en kontaktor mellan elverket och elcentralen som skötte om matningen kom från elstolpe eller elverk.
Har för mig att det prioriterade elverket. Dvs att det drog när yttre uttaget aktiverades.
Koppla bort alla belastningar från elverket och kolla om det går att köra då utan att säkringen löser ut.
Mät även spänningen från elverket i uttagen så det ligger kring 230V.
Bra om du även har ett instrument som klarar att kolla frekvensen.
Enligt styrpanelen/displayen för elverket, som sitter inne i husbilen, så matar det 230 v, +/- några volt, efter det kalibrerat sig.
Tyvärr har jag inga mer avancerade mätinstrument, så tror att de mest tillförlitliga värden jag faktiskt har, är de som visas på displayen.

Senaste försöket så hade vi stått över natten, och förbrukat en hel del av den batterikapacitet som är kvar i den gamla batteribanken, så batteriladdaren drog ordentligt, men inga andra 230 v förbrukare igång.
Nu väntar jag hem ett nytt litiumbatteri vilken dag som helst. När det anlänt, monterats och är fulladdat, så testar jag att starta elverket igen och se hur det uppför sig när inte batteriladdaren förhoppningsvis drar så mycket från elverket?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enligt styrpanelen/displayen för elverket, som sitter inne i husbilen, så matar det 230 v, +/- några volt, efter det kalibrerat sig.
Tyvärr har jag inga mer avancerade mätinstrument, så tror att de mest tillförlitliga värden jag faktiskt har, är de som visas på displayen.

Senaste försöket så hade vi stått över natten, och förbrukat en hel del av den batterikapacitet som är kvar i den gamla batteribanken, så batteriladdaren drog ordentligt, men inga andra 230 v förbrukare igång.
Nu väntar jag hem ett nytt litiumbatteri vilken dag som helst. När det anlänt, monterats och är fulladdat, så testar jag att starta elverket igen och se hur det uppför sig när inte batteriladdaren förhoppningsvis drar så mycket från elverket?
Batteriladdaren kan aldrig dra så mycket att säkringen löser ut.
Kör en felsökning genom att koppla ur allt och stega in en sak i taget och se om det funkar.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Batteriladdaren kan aldrig dra så mycket att säkringen löser ut.
Kör en felsökning genom att koppla ur allt och stega in en sak i taget och se om det funkar.
Hm. Det enda som belastade 230 V (vad jag vet) var det som batteriladdaren drar, inga andra 230 V förbrukare igång.
Enligt huvudpanelen i bilen så gick det ca 80 A ström riktning till batteribanken, det bör väl kräva en del på 230 V sidan av laddaren?
Men jag får kanske försöka lista ut hur jag kopplar från själva laddaren, och testa mindre förbrukare..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hm. Det enda som belastade 230 V (vad jag vet) var det som batteriladdaren drar, inga andra 230 V förbrukare igång.
Enligt huvudpanelen i bilen så gick det ca 80 A ström riktning till batteribanken, det bör väl kräva en del på 230 V sidan av laddaren?
Men jag får kanske försöka lista ut hur jag kopplar från själva laddaren, och testa mindre förbrukare..
Om, borde vara det, är samma säkringar för elverket som när du kopplar yttre spänning och säkringarna då håller så är det inte fel mellan elcentralen och ut till förbrukarna.
Om elverket går ner för mycket i varv när man belastar det så minskar spänningen och strömmen ökar då kan säkringen lösa ut.
Räkneexempel:
230V 1900W = 8,26A
200V 1900W = 9,5A och säkringen går.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Spänningen gick ner till strax under 230 v, så långt är ditt spår kanske riktigt!
Lägger med en bild här hur elcentralen i garaget ser ut.
Det är den inringade dubbelbrytaren som löser, om någon känner igen uppsättningen och kan tala om exakt vad som passerar den?
Bilens egen manual förtäljer ju inte mer än att det är automatsäkringar..

F.ö. så ser det ut som om något har varit gjort där, ombyggt eller reparerat?, efter bilen lämnade fabriken.


20231020_185843.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Den inringade är en jordfelsbrytare. Slå ifrån de 2 säkringarna till vänster och se om problemet finns kvar. Kyl och värme ser det ut att vara. Är problemet borta så slå till dem en i taget och se om problemet kommer tillbaka.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Den inringade är en jordfelsbrytare. Slå ifrån de 2 säkringarna till vänster och se om problemet finns kvar. Kyl och värme ser det ut att vara. Är problemet borta så slå till dem en i taget och se om problemet kommer tillbaka.
Borde inte jordfelsbrytare ha en "testknapp"??

Vad gäller de andra 2 säkringarna, så stod både kyl och värme på 12 v drift när säkringen löste , och ingen säkring som löser när de körs på 230 v landström.
Då tycker jag väl man borde kunna utesluta påverkan från de kretsarna? Men visst, det är ju lätt att slå ifrån dem och provköra.

Edit: Givetvis så stod kyl o värme på gasoldrift:msn_embarrassed:, fast de drar ju lite 12 v för elektronik och cirkulationspump, alltså ingen 230 v förbrukning.
 
Senast ändrad:

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Det finns en testknapp över den vänstra. Det är en personskyddsautomat med 25A säkring så att den skulle lösa på överström tror jag inte utan det är nog jordfel som löser den och då kan den lösa pga. kabelfel även om apparater är avslagna. Värme går nog inte på 12V.
Hmm.. Ja, det kanske blir att se över kabelhärvan från elverket och upp till centralen. Jag får hoppas på att det blir någon hyfsat varm och torr dag framöver, husbilen är ett par dm för hög för att gå in genom min verkstadsport:rolleyes:

Ja, det att jag skrev 12 v drift på kyl o värme var lite för snabbt skrivet, de gick ju givetvis på gasol, fast det krävs ju 12 v för elektronik och pump, det jag egentligen skulle få fram var att det de belastade var12 v systemet och inte 230 v :oops:
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Det finns en testknapp över den vänstra. Det är en personskyddsautomat med 25A säkring så att den skulle lösa på överström tror jag inte utan det är nog jordfel som löser den och då kan den lösa pga. kabelfel även om apparater är avslagna. Värme går nog inte på 12V.
Jag hade lite tid över idag att mixtra och testa, så drog ur landströmmen och startade elverket (fulladdade bodelsbatterier alltså = ingen belastning från batteriladdaren).
Utan belastning så går elverket utan att skjuta säkringen. Startade kaffebryggaren, belastning ca 0,8 kW, och det gick någon minut innan säkringen löste. Nytt försök och samma resultat.
Så kom jag på att prova testknappen på den säkringen, den slår inte ifrån när man trycker in den, men det borde den väl?
Den vänstra jordfelsbrytaren slår ifrån direkt när jag trycker in dess testknapp.
Är jag fel i tanken, eller kan det vara så att jag har en defekt säkring/jordfelsbrytare?
 
Toppen