• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej .

Funderar på att köpa ett elverk men vet ej vilken ?
Har talas att 2 taktare är svara att starta efter än längre tid (bränslet avdunstar och resten av oljan täpper förgasare och hindrar att starta elverket ) ?
Är det så eller ????????????????????????
Den ska driva AC och ladda cykel batterierna .
Har någon erfarenhet av 2taktare, så skriv är du snäll .

Tack för alla svar .

Mvh

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Elverk ?

Ett bra elverk är Honda 2KW, men dyrt ca 15 000:- och väger ca 20 kg.
Jag har funderat på ett sådant, men då vi håller oss till Nordens länder, är det sällan det är så varmt att AC behövs. De dagar det är nödvändigt, tar vi in på campingplatser. Då behövs inga extra bensindunkar och 15 000:- räcker till många campingnätter.
:rolleyes:

F

F.d. 50343

Guest

Hej!

Vi köpte ett elverk av märket Kipor IG 2000 (2,0 kW) för några år sedan. Har väl använt den 7-8 ggr á 6-7 tim åt gången. Förutom att orginaltändstiftet var av sämre kvalité och som omedelbart byttes ut till ett bättre, så har den fungerat otroligt bra. Det är tydligen en kopia på Hondas motsvarande el-generator. När vi köpte den så kostade den 5 000 kr inkl. frakt, nu kostar den säkert några hundringar mer (sök på Blocket).

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Även bensin utan oljeinblandning avdunstar med tiden, och lämnar efter sig en seg beläggning som "beckar igen" förgasare m m.

Bäst är att använda "miljövänlig" alkylat-bensin.

Är det verkligen gammal bensin som beckar igen förgasare m.m.? Jag hade en MC BMW1150RT uppställd nästan ett år med 95 oktanig bensin som ju innehåller etanol. MC:n gick inte att starta och det visade sig att bränsleledningar, filter, bränslepump hade blivit närmast upplösta av etanolen. MCProffsen som gjorde renoveringen rådde mig att tanka 98 oktan utan etanol om jag tänkte ha MC:n uppställd längre tid.
Åke

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Är det verkligen gammal bensin som beckar igen förgasare m.m.?

Det var den förklaring vi fick när vi inför förrförra vintern inte fick igång snöslungan.

Tyvärr hade motortillverkaren gått i konkurs flera år tidigare, så några reservdelar till förgasaren gick ej att uppbringa.

(Den nya slungan har både el-start och strålkastare...)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Även bensin utan oljeinblandning avdunstar med tiden, och lämnar efter sig en seg beläggning som "beckar igen" förgasare m m.

Bäst är att använda "miljövänlig" alkylat-bensin.

Det var den förklaring vi fick när vi inför förrförra vintern inte fick igång snöslungan.

Tyvärr hade motortillverkaren gått i konkurs flera år tidigare, så några reservdelar till förgasaren gick ej att uppbringa.

(Den nya slungan har både el-start och strålkastare...)
Köpte en ny 4-takts Stiga snöslunga 2003, finns alltid bifogade överdrivna skötselinstruktioner. Har och har också haft ett flertal prylar som Honda elverk, 2-takts lövblås, grästrimmers, gräsklippare ... ! Min oskötsel(?) har betr dessa prylar har inskränkt sig till att jag i brist på tid och lust;

¤ aldrig har tömt ur bensin ur någon av mina prylar den har bara fått stå kvar jag har inte heller märkt av någon mätbar avdunstning!
¤ Service(?) jag bytte faktiskt olja i snöslungan 2014, tittade på tändstiftet? Varför jag gjorde detta(?), kanske mest pga yttre grupptryck(!) slungan gick ju ff perfekt efter 11 år (i likhet med övriga prylar). På slungan märktes 2015 ingen skillnad trots utförd service (händer ngt skrivs den av)!
¤ Den service som jag ger denna typ av relativt billiga prylar är att hålla dem snygga utvändigt, under tiden som de åldras och blir "omoderna/orationella"!

Med (bilar, MC och) husbilar är jag tvärtom = nästan investeringar och livsviktigt att alla deras funktioner är garanterat OK! Med fordon är jag löjligt noggrann med serviceintervall/underhåll och att dieseltanken aldrig är tom i motsats till vattentanken när HB'n inte används.

Toppen