• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk

sallden

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2025
Hej på er!

Jag står i begrepp att köpa elverk att ha i min husbil, Kabe TM 750. Jag tänker prova med en ekonomisk variant inleddningsvis, för att se vad mitt behov är. Väljer just nu mellan Kipors och Stanleys 2kW elverk. Är det någon som har erfarenhet, tips eller annat som hjälpa mig att välja bort ett av dessa två är jag väldigt tacksam.

Tack på förhand!
//Stefan

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag har ett Kipor 2600 med hjul ca 30 kg. Är helt nöjd.
Men det är tungt och stort. Så jag tänkte (!) vad skall jag ha det till.Jo, bara att ladda batterier. Då räcker det minsta
Köpte ett Kipor IG770 (ca 10 kg) det minsta och med ren sinusvåg.

Samt det är relativt tyst.

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026

Prova först och se om du behöver extra ström, ett välladdat bodelsbatteri håller minst två dygn vid fricampning, men är du i behov av 230 volt så måste du ju ha elverk. i så fall Kipor.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag köpte ett elverk för 6 år sedan. Men jag har även satt solceller på taket. Jag har bara använt elverket en gång när strömmen gick hemma i huset. För min del har solcellerna och extra bodelsbatteri varit till större nytta.

Men har du med utrustning som kräver mycket ström utöver det vanliga, kan det vara bra, men tänk på att det är ganska begränsat hur du kan använda den. Eftersom andra kan klaga på buller m.m..

Ser att det är ditt första inlägg.

Välkommen

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Jag har ett Kipor 2600.. stor o ger massa ström.
Hade jag inte fått det till ett mycket bra pris hade jag köpt ett mindre.

När det är mörkt och bistert har jag tänkt att ladda batterierna med det. har bara kört det ett fåtal gånger eftersom sol och vind gett vad jag behöver hittills. men i går körde jag det i två timmar eftersom jag behövde 230v till lite verktyg, samtidigt fyllde det mina batterier.

Kipor ger ett gott intryck gällande kvalité till rätt pris.

så som nämns ovan, så är det upp till vad du behöver det till. Solceller fungerar ganska bra, just nu ger mina 12A trots att de ligger platt på taket och solvinkeln är långt från optimal.

//Freddy

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Prova först och se om du behöver extra ström, ett välladdat bodelsbatteri håller minst två dygn vid fricampning, men är du i behov av 230 volt så måste du ju ha elverk. i så fall Kipor.

Vi köpte ett nytt Kipor KGE 1300 TC 2008. Har dock aldrig använt det. Både elverk med tillbehör och bränsledunk med tillbehör står i var sin gedigen plastlåda med tättslutande lock. Allt oanvänt. Så kan det också bli.:)
//Kjell

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Välj Kipor, tills det dyker upp mer on Stanleys.
Vi har också haft två från Biltema, ser dom som likvärdiga.
Kipor har ett rimligt pris och många nöjda användare.
Vi har oxå ett Kipor, men det står på reservplats.
Bland elverkare så är det helt klart att Honda är i en klass för sig.

Bra inlägg här ovan om hur kraftfullt det behöver vara. Vi använder Elverket väldigt mycket men klarar oss utmärkt med 1kw. Det är tystare, snålare och har en mycket behändigare vikt. Hälsar Björn

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sedan flera år använder vi ett 2kW elverk (Honda 20i) vid vildmarkscamping vintertid vid diverse sjöar i Jämtlandsfjälllen. Genom att köra elverket 1-2 h per dygn så klarar vi elförsörjningen då när solpanelerna inte ger något, detta trots att bilen är tämligen strömkrävande genom att vara utrustad med dieselcentralvärme och kompressorkylskåp. Jag skulle säkert klara mig lika bra med det betydligt lättare elverket på 1 kW, men en fördel med det större är att det har dubbla 230V-uttag (där jag ofta använder det andra till snöskoterns motorvärmare). När vintern är över så lyfter jag ut elverket och förlitar mig på solpaneler (och bränslecell, när det någon gång verkligen kniper). Inför vintern åker bränslecellen ut, den ger alldeles för låg effekt och är alltför dyr i drift för vinterbruk, förutom att den är frostkänslig.

Före vår nuvarande Honda hade jag ett Kipor, men det trasslade, vilket naturligtvis kan ha varit rena oturen, men det fick ändå följa med som bonus i en bil jag sålde.

Det nuvarande elverket har alltid fungerat oklanderligt och eftersom vi alltid står ensamma vid vår vinteranvändning så stör vi inte heller någon, inte heller oss själva genom att vi väljer lämplig tidpunkt för laddning.

aake

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har ett Biltema 1kw till vår Kabe 750. Det räcker med 1kw och använder det enstaka gånger på vinterhalvåret när vi fricampar och solpanelerna inte laddar så mycket. Biltemas elverk har förövrigt Hondas komponenter så det är inget fel på kvaliteten.

sallden

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2025

Tack för tips och råd!

Jag har solceller och de räcker till på sommaren, men nu när solen drar sig tillbaka behöver jag ett elverk. Det hade, som ni påpekar, räckt med ett mindre för enbart batteriladdning, men min tanke är att det skall gå att använda till verktyg, ev. bodelsac samt att elverket skall kunna köra elpatronen på 1kW om man skulle hamna i kris någon gång.
Hängsle och livrem. :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Både hängsle och livrem är klok taktik. Jag som övernattar i vildmarken även när det är svinkallt kör med detsamma plus dessutom lim i byxorna. Om min dieselmotorvärmare skulle krångla så kan jag värma bilmotorn med elmotorvärmaren med generatorn, så hade jag det ordnat även då jag hade Alde värmare med värmeväxlare och cirkulationspump på returen.
När man vintercampar i vildmark (utan möjlighet att ropa på hjälp, ingen mobiltäckning) så måste man försöka helgardera och det har faktiskt hänt att limmet kommit till användning; när temperaturen sjunker under -30 så tenderar dieselmotorvärmarna att bli opålitliga.

aake

F

F.d. 52945

Guest

Vi har dieselmotorvärmare, truma luftvärmare, solceller bodelsbatterier på 180 amp om det skulle behövas under den mörkare och kallare årstiden har vi även med oss ett Kipor elverk på 1 kw men det är det sällan som vi behöver använda detta.
Med vänlig hälsning
ArTii

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

... Om min dieselmotorvärmare skulle krångla så kan jag värma bilmotorn med elmotorvärmaren med generatorn.......när temperaturen sjunker under -30 så tenderar dieselmotorvärmarna att bli opålitliga.

aake
Jag förutsätter att du även då har startgas till elverket i beredskap? :)
(och ja, jag har samma uppsättning själv, dessutom med dubbla el-värmare med olika effekt beroende på hur mkt el jag har tillgång till)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag förutsätter att du även då har startgas till elverket i beredskap? :)
(och ja, jag har samma uppsättning själv, dessutom med dubbla el-värmare med olika effekt beroende på hur mkt el jag har tillgång till)

Elverket förvarar jag numera i uppvärmt utrymme, men det startade alltid även när jag på ett par tidigare bilar förvarade det fastspänt ute på cykelstället.

aake

Toppen