• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk

F

F.d. 50266

Guest
Bästa husbilskamrater,
Om man vill slippa gasol för uppvärmningen och istället använda el vilket elverk ska man då välja?
För många år sedan hade jag ett Honda verk till båten men då bara till mindre grejor som Tv o annat smått inkl startbatteri och det funkade ypperligt o verket hördes inte mycket heller.
Men för att driva värmepannan vore det skönt att inte fundera på att nattetid gå upp och skifta gasoltub. Säkert någon av Er som har erfarenhet av detta och dela med Er till Solifer 671 action 2011.
Tack på förhand
Ha en god höst
Milou:music-icon:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Menar du att köra en elpatron på elverk dygnet runt när det är kallt? Om skälet, som du skriver, är att slippa skifta gasoltub mitt i natten så skulle jag välja en automatisk flaskomkopplare med indikator inne i bilen. Då ser du när omkopplaren växlat över och du kan planera för att byta eller fylla tom flaska när tillfälle ges.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Om det mest är för att slippa skifta gasolflaska är det mycket billigare med en automatisk flaskomkopplare. Fungerar ypperligt i vår HB. Du behöver ett så stort elverk för att få ut de 2000 Watt som elpatronen drar. Det kanske inte ens räcker då gaspannan oftast ger ca 6000 Watt i värme via gas.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Her er de snakk om over 2kW - muligens over 3kW, så en dieseldreven koblet til bilens tank eller et bensindrevet med stor tank er det som skal til. Jeg vil si at et på kontinuerlig effekt minst 3600W er det som trengs.

Et dieseldrevet for montering og effekt 3600W veier 70 til 100 kg.

Et Onan 5000W diesel veier 181 kg!

Det bensindrevne på 3600W jeg hadde i en Winnebago i Australia veide selv omlag 80kg og hadde en 100l bensintank. Brukte nesten ganske mye bensin spec sier opp til 2,2 liter pr time ved full last og 0,8 liter pr. time på tomgang.
Cummins Onan

Forslag - monter en LPG tank, billigere og lettere. Eller sett inn en dieselpanna slik aake gjorde i sin plåtis.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej
Se gärna mitt tidigare inlägg om elverk.
Du bör ha ett med mer kraft för att klara elpatronen. Välj Honda EU20i.

Lågeffekt på elpatronen funkar utmärkt men högeffekt är ofta runt elverkets maxprestanda. Visst, det finns ett EU30i men det väger 60 kilo...
Samtidigt bör nämnas att det ökade effektuttaget ökar ljudnivån betydligt. En "ljudlös" placeringg är inte så lätt att åstadkomma...

Hela idén med elverk till elpatronen ser jag som tveksam. Värme tillverkas bäst med gasol/diesel eller el från stolpe. Jämför Elverkspriset med en automatisk flaskomkopplare, hälsar Björn

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Bästa husbilskamrater,
Om man vill slippa gasol för uppvärmningen och istället använda el vilket elverk ska man då välja?
För många år sedan hade jag ett Honda verk till båten men då bara till mindre grejor som Tv o annat smått inkl startbatteri och det funkade ypperligt o verket hördes inte mycket heller.
Men för att driva värmepannan vore det skönt att inte fundera på att nattetid gå upp och skifta gasoltub. Säkert någon av Er som har erfarenhet av detta och dela med Er till Solifer 671 action 2011.
Tack på förhand
Ha en god höst
Milou:music-icon:

En sak till. Vem vill stå parkerad bredvid en husbil som kör elverket kontinuerligt. Huva hemska tanke

Toppen