• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk

F

F.d. 4379

Guest
Sv: Elverk

jag kan bara rekomendera med varmt hjärta ett Kipor 2000.
Det har jag med mig hela tiden och går som en klocka och billigt.
Jag har väl nog mest erfarenhet här eftersom jag bor i husbil året om och vistas allt som ofta i -30 kyla.
Stannar man bilen och genast startar elverket så Brukar det gå 9-12 timmar på en tank. Då är det underhållsladdning och diverse och dator som den driver. På sommaren funkar det klockrent att driva AC på taket.

.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

jag kan bara rekomendera med varmt hjärta ett Kipor 2000.
Det har jag med mig hela tiden och går som en klocka och billigt.
Jag har väl nog mest erfarenhet här eftersom jag bor i husbil året om och vistas allt som ofta i -30 kyla.
Stannar man bilen och genast startar elverket så Brukar det gå 9-12 timmar på en tank. Då är det underhållsladdning och diverse och dator som den driver. På sommaren funkar det klockrent att driva AC på taket.

.

Hej!
Hur är det med ljudnivån? Vilket är det tystaste elverket?
Kan bränslecell ersätta elverk och klarar det ac mm?

Var kan man läsa mer om detta?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej!
Hur är det med ljudnivån? Vilket är det tystaste elverket?
Kan bränslecell ersätta elverk och klarar det ac mm?

Var kan man läsa mer om detta?

------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Livibil. Om man tar EFOY's mellanstora bränslecell så klarar den bra att underhållsladda, och hålla batteribanken full om man har lite lyse och TV'n på. Den klarar också bra av att ladda upp en utsugen batteribank.......

Men en EFOY måste gå oavbrutet i ca. ett dygn för att producera så mycket kraft som en AC förbrukar på lite mer än en timme.
Truma gör en kraftig dyr bränslecell som går på gasol, men den ger ändå bara ca. en femtedel av vad en AC kräver.
Så en AC utan 230V behöver ett elverk för att funka, eller möjligtvis drivas av bilens generator under färd.

M.v.h. JANKRO.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Livibil. Om man tar EFOY's mellanstora bränslecell så klarar den bra att underhållsladda, och hålla batteribanken full om man har lite lyse och TV'n på. Den klarar också bra av att ladda upp en utsugen batteribank.......

Men en EFOY måste gå oavbrutet i ca. ett dygn för att producera så mycket kraft som en AC förbrukar på lite mer än en timme.
Truma gör en kraftig dyr bränslecell som går på gasol, men den ger ändå bara ca. en femtedel av vad en AC kräver.
Så en AC utan 230V behöver ett elverk för att funka, eller möjligtvis drivas av bilens generator under färd.

M.v.h. JANKRO.

Tack för svaret!

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag köpte en FME XG-SF 1000. Lite liten förstås, men jag kommer bara att ha den som reserv, utifall att...
Beställde från Kipor, skickades dagen efter jag beställde, och den kom dagen efter den skickades (totalt 2 dagar alltså). Bara tysk dokumentation, men den var rätt lätt att förstå (jag har ju läst 3 år i grundskolan för 40 år sedan :)). De har lovat att skicka mej en engelsk dokumentation utan kostnad.
454 Euro inkl allt.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Äger och kör med ett XG 3000 direkt från Kipor.org sedan -09
Det har alltid startat, alltid fungerat klanderfritt!

Tog, har jag för mig, 3d, så vart det hemma från Tyskland.
Betänk att: Elverk ger kontinuerligt ca. 80% av dess märkta kapacitet...

Jag har på Rc-heli träffar lagt på så många El-laddare, att mitt elverk "storknade"
Men efter en ½h. vart det bara att dra igång och fungerade fint igen.

Elverket har räddat både mig & andra under dessa år i husbilen,
skulle inte vilja vara utan det, även om det idag används sparsamt.

Mvh. Magnus

F

F.d. 4379

Guest

Ja nu har jag 10m kabel och det stör mig inte alls när det puttrar på.
En bränslecell ger väl bara 12volt?? om vi nu talar om Eboy
Då går det dåligt med AC då den kräver 220V ac dessutom.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Det finns ju en uppsjö av olika kinesiska elverk och man undrar hur stor skillnad på kvalitet det kan vara ?
Hittade denna i England:

$(KGrHqF,!g8FCNtEp4uiBQszIM8(lg~~60_12.JPG

3100:- med frakt för ett 4-takt elverk på 2000W (2500W max) är ju extremt billigt. Låter säkert en del men som nödkraft eller för att köra ugnen vid fricamping ute i skogen lär den fungera. Kvalitet som Kipor ? Kipor fungerar ju bra bevisligen med tanke på hur många som har köpt det.

Hittade den sent i går kväll, håller på att rota fram mer info om den. Säljs bl.a i Finland. Ska luska lite mer ....

Peter :)

Senast ändrad:
F

F.d. 53284

Guest

Jag funderar på att köpa en Kipor IG1000, 0,9 kva, men är fundersam hur mycket den klarar av. Laddar den bodelsbatteriet, 90 ah, exempelvis?

Toppen