• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

F

F.d. 15591

Guest
Jag har en solifer 6700 93a med dubbla solceller.Om jag inte har el. att tillgå behöver jag då ha ett elverk och i så fall hur stort/kraftfullt behöver jag,för att driva värme , tv,kylskåp?

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Har du inte tänkt att använda gasol? Skall du köra allt på el? Du har väl ett husbilsbatteri. Jag har ett batteri på 100A det räcker ca 4 dagar använder det till vattenpumpen, dator och belysning men detta är på sommaren.
Ha det

F

F.d. 15591

Guest

Har du inte tänkt att använda gasol? Skall du köra allt på el? Du har väl ett husbilsbatteri. Jag har ett batteri på 100A det räcker ca 4 dagar använder det till vattenpumpen, dator och belysning men detta är på sommaren.
Ha det
Jag visste inte.Jag är nyböjare.Men nu har jag fått telefonkontakt med en klubbmedlem som kunde det jag frågade om.Tack så mycket!:)

F

F.d. 53078

Guest

Kör med en hydrgen generator HHO Omvandlar vanligt vatten till vätgas och vätgasen kan du använda till fuelceller som sedan lagrar energi . kanske fortfarande i experimentstadiet, men det finns masa att köpa. Jag har lyckats bygga en på Ca 3500W HHo generator on demand som kommer att användas för att blandas med luftintaget till dieselmotorn räknar med ca 50% besparing. Heliocentris: Customers Själv är jag övertygad om att vatten är den framtida energin.

Juan Norte

F

F.d. 53498

Guest

Nu du Norte fattar jag ingenting. Det du skriver låter spännade, men jag kännar att allt kan flyga i luften. Berätta mer snälla, så att också jag kan förstå. Det låter som lösningen på världens energibehov, inte bara husbilens.

F

F.d. 55383

Guest

Kör med en hydrgen generator HHO Omvandlar vanligt vatten till vätgas och vätgasen kan du använda till fuelceller som sedan lagrar energi . kanske fortfarande i experimentstadiet, men det finns masa att köpa. Jag har lyckats bygga en på Ca 3500W HHo generator on demand som kommer att användas för att blandas med luftintaget till dieselmotorn räknar med ca 50% besparing. Heliocentris: Customers Själv är jag övertygad om att vatten är den framtida energin.

Juan Norte
Jag vist det är hur enkelt som hälst. Det är bara plocka isär (H2O vatten)H2 från O så är det klart. Du får väte och syre. Men det är lite pilligt.
Stefan

F

F.d. 29925

Guest

Jag vist det är hur enkelt som hälst. Det är bara plocka isär (H2O vatten)H2 från O så är det klart. Du får väte och syre. Men det är lite pilligt.
Stefan

På kemilektionen tillförde man likström till vattnet över två eletroder och på det sättet fick man vätgas vid den ena elektroden och Oxygen vid den andra. Det roliga kom först när man blandade de båda (Knallgas) och tände på.;)

F

F.d. 53078

Guest

Detta är inget nytt redan 1839 upptäckte William grove att man kan dela vatten till tva vätgasatomer och en syre atom. Man körde bussar på detta system under andra världskriget i Tyskland B.l.a.
Efter kriget så lades detta ned pga av att nu fanns det ju billig bensin igen. Uppfinnaren visst är det lätt, men inte så pilligt. det har gått åt mycket energi för att tillverka vätgas tills Stanley Meyer YouTube - Original Meyer Water Fuel Cell c.1990 kom på hur man kunde tillverka mycket mer vätgas än den energi som gick åt för tillverkningen. Han satte vätgasgeneratorn i resonans med en modulerad likström som är resonansbestämd istället för en ren likström med hög strömförbrukning. Alla hans patent finns på nätet till förmån till alla privatpersoner som vill bygga. Oljebolagen har patent på tillverkningen av bilar som fungerar med hho med egen tillverkning (HHO on demand)
Men det är fritt fram att bygga andra hho drivna prylar generatorer svetsar mm.
Stanley Meyer byggde en buggy efter sina YouTube - Stan Meyers water powered Buggy Efter denna visning så blev han erbjuden miljonbelopp av oljebolagen, men vägrade att sälja strax efter dog han av matförgiftning av ett restaurang besök. Hans bror har patenten och vågar inte röra dom.
Anders o Carita en bil som går på vatten är INTE explotionfarlig man tillverkar i takt med förbrukningen och vatten brinner inte. en bensindriven bil är mycket farligare. Det finns att köpa HHO generatorer på nätet som byggsats för att koppla i bilar så att bensinförbrukningen sjunker sök HHO generator. När det gäller bränsleceller till husbilar så se upp många fungerar med metanolblandning. Man har börjat nu på senare tid att tillverka vätgasen med hjälp av solenergi och sedan använda vätgasen till bränsleceller. Det är dtta som blir jätteintressant för husbilar inte bara köra bilen med vätgas utan ochså få ström och till och med använda spisen med hjälp av vätgas.
Tänk er att koka och tillverka gasen efter behov ingen explotionsrik alls. problemet med detta är att det blir för varmt, men stanley Meyer har ett patent även på detta www.icestuff.com/~energy21/hy581f11.gif Hoppas att med detta är många händiga som vill bygga
Juan Norte

I

Ice-Man

Guest

Begriper då bara inte varför inte biltillverkarna kan ta fram en bilmodell som säljs utan motor. Vid sidan av kunde de sedan sälja HHO-motorer för enkel eftermontering. Då säljer de ju inte hela bilar. På detta sätt går man ju runt oljebolagens patent.
Lite fjantigt är det ju att hålla på med batterier om man effektivt kan framställa väte!

Juan, du har väckt mitt fulla intresse!!! Berätta gärna mer om just din lösning och om du har några framtida planer!

F

F.d. 53498

Guest

Kan vi driva en kurs över en helg för att vi noviser skall kunna förstå och också kanske kunna se ett fungerande system. Vilket tema för en långhelgsträff. Vi blir de första att anmäla oss.

F

F.d. 50036

Guest

Hej nylle45

Sälj din solpaneler lägg till lite pengar och köp en bränslecell så har du så mycket 12V du behöver året runt, dygnet runt. Nästan ljudlöst och i det närmaste helt utan skötsel funkar året om. JR Larmcenter i Lindome är en av säljarna av dessa.

//Torbjörn

PS Har haft min ett år och det är det bästa jag köpt till bilen driftkostnad första året ca 300kr och då står jag aldrig på elplats och är ute ca 50 dygn. DS

F

F.d. 7282

Guest

Problemet med att spjälka vatten till vätgas är att dels är det en ganska stor anläggning
som i dagsläget inte är lämplig för mobilt bruk.
Det andra problemet är att lagra vätgas i tankar.
I gasform krävs en jättestor tank för att få aktionsradie på ett fordon.
I flytande form krävs att vätgasen håller -273 grader.

Att bygga en prototyp är förhållandevis lätt, att bygga för produktion är något helt annat
med krav för krock, komfort, livslängd osv......

Och inte minst infrastrukturen, med tankställen. .
Jag tror att det kommer dröja ganska lång tid innan vi har vätgas i våra fordon.

// Pär

F

F.d. 53078

Guest

Problemet med att spjälka vatten till vätgas är att dels är det en ganska stor anläggning
som i dagsläget inte är lämplig för mobilt bruk.
Det andra problemet är att lagra vätgas i tankar.
I gasform krävs en jättestor tank för att få aktionsradie på ett fordon.
I flytande form krävs att vätgasen håller -273 grader.
Att bygga en prototyp är förhållandevis lätt, att bygga för produktion är något helt annatmed krav för krock, komfort, livslängd osv......
Och inte minst infrastrukturen, med tankställen. .
Jag tror att det kommer dröja ganska lång tid innan vi har vätgas i våra fordon.

// Pär
Om du läser igenom inlägget så förstår du att det handlar inte om att köra på vätgas med tuber. Det handlar om att tillverka vätgasen under tiden man förbrukar. Man tar lite energi ifrån batterierna och tillverkar vätgas som man sedan kan köra på eller ladda batterier vätgasen ger mera energi än än energin för tillverkningen.
Dom enda tankställe som behövs är en vattenkran med sötvatten, saltvatten eller till och med snö. Dom flesta biltillverkare har redan avancerade prototyper som inte kan marknadsföra.Kanske Bilar skall gå på bensin diesel eller ett annat drivmedel som staten får in skattepengar pä?. Politik och pengar.

Juan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har inte den här tråden spårat ur lite? Jag tror att trådstartaren ville ha lite råd om vad han behöver för att få tillräcklig el till sin husbil. Det här har ju blivit en tråd om framtida energislag och dess möjligheter?
:wideeyed:

Senast ändrad:
F

F.d. 6270

Guest

Då måste svaret bli: det beror på

För laddning, kyl och TV borde vilket elverk som helst räcka > 1 KW

För att köra en elpatron till värmaren eller kanske en bodels AC borde du ha ett biffigare elverk > 2 KW

Men för alternativ 1 kanske det räcker med dina solceller om de är tillräckligt stora, solen lyser och du har tillräckligt med batterikapacitet

Toppen