F
F.d. 15591
Guest
Jag har en solifer 6700 93a med dubbla solceller.Om jag inte har el. att tillgå behöver jag då ha ett elverk och i så fall hur stort/kraftfullt behöver jag,för att driva värme , tv,kylskåp?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag visste inte.Jag är nyböjare.Men nu har jag fått telefonkontakt med en klubbmedlem som kunde det jag frågade om.Tack så mycket!Har du inte tänkt att använda gasol? Skall du köra allt på el? Du har väl ett husbilsbatteri. Jag har ett batteri på 100A det räcker ca 4 dagar använder det till vattenpumpen, dator och belysning men detta är på sommaren.
Ha det
Jag vist det är hur enkelt som hälst. Det är bara plocka isär (H2O vatten)H2 från O så är det klart. Du får väte och syre. Men det är lite pilligt.Kör med en hydrgen generator HHO Omvandlar vanligt vatten till vätgas och vätgasen kan du använda till fuelceller som sedan lagrar energi . kanske fortfarande i experimentstadiet, men det finns masa att köpa. Jag har lyckats bygga en på Ca 3500W HHo generator on demand som kommer att användas för att blandas med luftintaget till dieselmotorn räknar med ca 50% besparing. Heliocentris: Customers Själv är jag övertygad om att vatten är den framtida energin.
Juan Norte
Jag vist det är hur enkelt som hälst. Det är bara plocka isär (H2O vatten)H2 från O så är det klart. Du får väte och syre. Men det är lite pilligt.
Stefan
Om du läser igenom inlägget så förstår du att det handlar inte om att köra på vätgas med tuber. Det handlar om att tillverka vätgasen under tiden man förbrukar. Man tar lite energi ifrån batterierna och tillverkar vätgas som man sedan kan köra på eller ladda batterier vätgasen ger mera energi än än energin för tillverkningen.Problemet med att spjälka vatten till vätgas är att dels är det en ganska stor anläggning
som i dagsläget inte är lämplig för mobilt bruk.
Det andra problemet är att lagra vätgas i tankar.
I gasform krävs en jättestor tank för att få aktionsradie på ett fordon.
I flytande form krävs att vätgasen håller -273 grader.
Att bygga en prototyp är förhållandevis lätt, att bygga för produktion är något helt annatmed krav för krock, komfort, livslängd osv......
Och inte minst infrastrukturen, med tankställen. .
Jag tror att det kommer dröja ganska lång tid innan vi har vätgas i våra fordon.
// Pär