• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk, tomgångskörning 1 min?

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Är nybliven HB ägare och har nog inte snappat allt. Läser vad jag kommer över men ibland är det enklare att fråga.
Vad jag förstår är solceller bra,men det kostar trots allt en del. Om man har elverk, funkar det istället?

Vad säger grannarna på uppställningsplatsen om man kör igång elverket? Och gäller "Tomgångskörning max 1 min".

Mitt utgångsläge är att jag har blivit med HB med inbyggt elverk och enligt uppgift kan jag köra micron, AC och lite annat på det.

Står man med tomma batterier finns en originalkoppling där man via instrumentbrädan kopplar alla tre batterier för att starta elverket... Ganska smart tycker jag.

Tacksam för synpunkter. Vet man inget är det lätt att man funderar i fel banor..

mvh/
Marunga

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Elverk, tomgångskörning 1 min?

Hej.

Jag har 440W solpaneler och en ny kontroller/laddare för detta, det ger som max 32A, teoretiskt 36A. Under sommaren var batterierna fulla innan jag var det.. eller, hrrm innan jag vaknat skall det vara. ;)

Även vintertid räcker dessa paneler till mina behov om solen lyser någon timma eller klar himmel, dock blir aldrig batterierna "topp" laddade. Därav gas konverterade jag ett elverk för att ha vid mulnadagar med snö och annat som stör mina solpaneler. Jag har inte behövt elverket ännu, bara testkört det med lite olika alternativa belastningar för att få lite känsla för det. Med en korrekt inbyggnation och isolering av verket räknar jag med att ingen kommer märka det, gör de det så är de förnära min bil helt enkelt!

Satsa på solpaneler och en bra kontroller/laddare, och ha elverket som backup är mitt råd. Jag köpte mina paneler på e-bay från tyskland, nästan oförskämt billigt (2st 100w kostade med frakt totalt 167€) om man jämför med vad andra tycker är bra pris ;)

//Freddy

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Elverk, tomgångskörning 1 min?

Mitt elverk går ju på den vanliga bränsletanken, så jag tycker gaskonvertering ligger lite avlägset. Även om det kanske har fördelar innebär det lite stök som jag nog vill undvika..

mvh/
Marunga

Toppen