• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk, tomgångskörning 1 min?

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Är nybliven HB ägare och har nog inte snappat allt. Läser vad jag kommer över men ibland är det enklare att fråga.
Vad jag förstår är solceller bra,men det kostar trots allt en del. Om man har elverk, funkar det istället?

Vad säger grannarna på uppställningsplatsen om man kör igång elverket? Och gäller "Tomgångskörning max 1 min".

Mitt utgångsläge är att jag har blivit med HB med inbyggt elverk och enligt uppgift kan jag köra micron, AC och lite annat på det.

Står man med tomma batterier finns en originalkoppling där man via instrumentbrädan kopplar alla tre batterier för att starta elverket... Ganska smart tycker jag.

Tacksam för synpunkter. Vet man inget är det lätt att man funderar i fel banor..

mvh/
Marunga

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Elverk, tomgångskörning 1 min?

Elverk på camping eller ställplats brukar inte vara populärt annat än i nödfall för att starta bilen tex. Är man i "obygden" är det ju däremot kanon. Har solceller som grejar det mesta, men efter ett antal regndagar så brukar det vara bra att köra lilla elverket några timmar och ladda batterierna.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

I princip har jag samma uppfattning. Men om man nu kan ladda batterierna med elverket så...

mvh/
Marunga

En stor skillnad tycker jag är att solcellerna börjar leverera tidigt på morgonen till ganska sent på kvällen (på sommaren), även om man är ute och går i skogen, handlar, äter...
Elverket kräver bränsle, ger oljud och att man aktivt gör något (åtminstone startar det). Solcellerna installerar man, sedan är det enbart att spola av dem någon gång, ingen annan insats krävs.
Men jag tycker fortfarande inte att det ska vara antingen eller, utan båda :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag tror nog att det blir litet svårt med grannsämjan om man använder sitt elverk på ställplatser eller på camping. Det går dock utmärkt att använda om man är ensam i skogen och står ut med oljudet. Själv har jag både solceller och elverk men då jag inte använder bilen under värsta vintern kommer elverket sällan i bruk. Under sommaren i princip aldrig då solcellerna alltid fyller batteribanken under dagen. Jag har själv en gång i tyskland på en ställplats hamnat bredvid en engelsk "gentleman" i en amerikansk husbil.
Han tyckte det var varmt och körde därför sitt inbyggda elverk så att de två AC han hade på taket kunde gå för fullt. Vi var några grannar som bad honom upphöra med detta men det gav han fn i. Vi led en natt med os och oljud och åkte sedan vidare. Efter det undviker jag att parkera i närheten av husbilar av den typen specielt om de är engelska. I usa är det tydligen vanligt att man kör elverket och ACn när det är varmt ute och sedan sättar man sig på insidan och tittar på tv. Hoppas den typen av husbilsliv och brukare stannar i usa. En sommarkväll på utsidan utan os och oljud är vad jag önskar och då finns det litet plats för elverk.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Ja, det kanske var dumt av mig att skapa en ny tråd, men de trådar jag hittade gällde mest typ av elverk, service av elverk, hur tunga dom var m.m.
Det var inte det jag var intresserad av. Jag väckte frågan fabriksmonterat elverk kontra solceller. Ett fabriksmonterat elverk fungerar väl inte på samma sätt som ett löst, då det har färdiga kopplingar till ex. AC, micro och batteriladdning.
Och eftersom jag är ny på husbil, tycker jag nog det är OK om jag ställer frågan.

mvh
Marunga

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja, det kanske var dumt av mig att skapa en ny tråd, men de trådar jag hittade gällde mest typ av elverk, service av elverk, hur tunga dom var m.m.
Det var inte det jag var intresserad av. Jag väckte frågan fabriksmonterat elverk kontra solceller. Ett fabriksmonterat elverk fungerar väl inte på samma sätt som ett löst, då det har färdiga kopplingar till ex. AC, micro och batteriladdning.
Och eftersom jag är ny på husbil, tycker jag nog det är OK om jag ställer frågan.

mvh
Marunga

Förlåt marunga, det är naturligtvis OK. Jag tänkte att du kanske ännu inte hade kommit in i rutinerna med sökning. Men en del av dina funderingar behandlas faktiskt även i min tråd.

aake

F

F.d. 25282

Guest

Hej For et par år siden var vi til campingmesse i Tyskland, vi holdt tæt på parkeringen og nærmest stod der en Concord med elværk. Da der var brug for elværket bankede naboen på vores dør og forklarede at han var nødt til at køre med elværket i ca. 1/2 time, jeg svarede ingen problem, han var glad og vi var glade. Altså kommunikation, smil kan forbygge problemer og opretholde det gode naboskab.:spinny:

F

F.d. 50445

Guest

Hej
Elverk ser jag som en ren nödlösning.
Man vill ju inte höra oväsendet från ett elverk.
Solceller är tysta och kostar endast c: a 10000kr för 100w
Man kan ju också köra en sväng och ladda batterierna.

F

F.d. 24784

Guest

Dessutom är det knappast "tomgångskörning" om man kör elverk som laddar.
För övrigt verkar lagen om tomgångskörning av bilar inte gälla yrkeschaufförer, Taxi, långtradare etc.
de
Roy

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har lyckats ladda batterier dygnet runt i det militära trots "ljud- och ljusdisciplin".

1. Om man avskärma det vågräta ljudet med ett liggunderlag kan man få ganska tyst på elverket.
  2. Om man bara använder laddström kan man bjuda ganska många grannar på el.
  3. Om man står på en parkering är det inte kul när närmsta grannen drar igång diverse ljud efter mörkrets inbrott.

Lito 2

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
13429
Medlemskap
2026

Jeg tror du vil få mest glede av å kjøpe solceller. Et 120w eller helst 2 stykker gjør nesten generatorn din overflødig. Jeg har en fast montert generator på 4kw. I år har jeg vel hatt bruk for det en gang. Det går så lite at jeg starter det når vi er på veien bare for at det skal gå. Det er vel ingenting som irriterer mer enn generatorstøy, og da spesielt fra de som ikke har selv. For din egen del også er det bekvemmere med tyst HB. Med friske batterier greier du deg fint 2-3 dager uten lading, selv med tvtitting. Byt til ledpærer der du kan.
Tor

Glemte å si at jeg også er en ivrig tilhenger av menigheten til dc/dc laderen fra Ctec. Siden du har en gammel bil, og sannsynligvis orginallader som ikke er optimal vil denne omtrent virke som om du får et batteri til;.). Jeg byttet også ut orginalladeren på 50A mot Ctec på 25A, Den er mye bedre enn orginalen, satt også på en Ctec 7A på startbatteriet. Dette er vel billigste måten å få mer strøm på. Tenk også på hvor gamle og hvilke type batteriene dine er.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tror att det är värt att upprepa att solpanelerna inte ger någon laddning (~0 Ah) mitt i vintern, även om de inte råkar vara täckta av snö.

Läs gärna igenom hela tråden "Generator eller bränslecell" som jag länkat till i början av denna tråd.

aake

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Tack Lito2 för dina råd som jag uppskattar.

Tack och lov är det så att trots att jag har en gammal bil så har förre ägaren lagt den på senaste standard med Ctec laddare och ledlampor, 3 batterier så jag fixar nog några dagar utan laddning.

Anledningen till att jag frågade var att jag ville bli mer förtrogen med praxis.

mvh/
Marunga

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Marunga

Det är klart att du bör satsa på solpaneler! Jag har två stora sådana och de sköter sitt arbete tyst och pålitligt större delen av året.
Men så här års räcker det inte till, i vilket fall inte här hemma i Jämtland. Under de närmaste tre månaderna så tar sig solen inte över trädtopparna.

aake

Toppen