• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk till husbil med ? watt

F

F.d. 29383

Guest
Hej

jag ska köpa en Elverk till min gammalt husbil , husbilen har ett värme system runt bilen + vämevatten som funkar med primus och El 220v.

kan ni hjäpa mig att ungefär hur många WATT behöver jag att denna systemet funkar korrekt + kylskåpet ?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Elverk till husbil med ? watt

Mitt är ett Kipor på 1000 w , det är bra att ha vid strömavbrott , så det får ligga kvar i garaget. Men elverk är inte tystgående.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Elverk till husbil med ? watt

Tack Sharky, då vet jag.
Kipor tror jag kan vara ett bra val för mig. Har hittat en återförsäljare i Jönköping som säljer just Kipor. Skall ta kontakt med dem i veckan.
Rolf i Gullspång
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Elverk till husbil med ? watt

Vi har haft ett Honda 20i i ca 5 år och det är kannon. Det har gått en natt i ösregn stående utanför husbilen för att ge värme via en Dometic AC. Soppan räckte hela natten. Tyst och problem fritt. Vi har använt det mycket och de bara går. Glöm inte att byta olja i det dock.

Vi man ha det riktigt bra skall man satsa på ett Dometic TEC 29 inbyggt i husbilen. Vårt sitter nu i husbil nummer 2. En Frankia BD 7000. Vi har sovit ovan för det (monerat i garaget) många nätter och enda gången någon har sagt något var i sommras då en Schweizare kom och klagade på en Stellplats i en liten by. Men å andra sidan så var han och klagade hos alla andra oxså över något. Ljudnivån med rätt dämpare är så låg att de överöstas av en ny bil som kör förbi på gatan. Effect 2,9KW. Kan änvändas alltid även under körning. Förbrukning ca 1 liter i timmen om man driver vår AC på max i södra Italien. Största Wacon.

Vi har haft andra billiga tidigare men slängt dom alla efter ljudet blivit enerverande eller de har skurit eller inte startat. 20 meter kabel och kedja fast elverket i bushen är inge bra.

Märk och låsfast elverket om ni vill ha det kvar.
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Elverk till husbil med ? watt

Nu gäller det att hålla tungan i rätt mun.
Jag svarade på frågan om Honda 20i hade sinusvåg och om man kan köra AC:n på det.

Svar JA på bägge frågorna.

Vi har själva ett Honda 10i och kör vår AC med Domeic 2200 och det funkar bra även med vårt lilla elverk.

TACK Åke,
Kanon, vi sitter i samma båt men har ej vågat att prova. TOPPEN!!!!
M a o Dometic 2200 och Honda 10i.

Mvh, Hans & Lena

3555
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elverk till husbil med ? watt

Tänk även när du köper ett elverk att husbilsgrannarna uppskattar att det är tystgående , vi har flera gånger haft ett elverk strax utanför gåendes i flera timmar och det är (förb) lite irriterande ...
 
Toppen