• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk till husbil med ? watt

F

F.d. 29383

Guest
Hej

jag ska köpa en Elverk till min gammalt husbil , husbilen har ett värme system runt bilen + vämevatten som funkar med primus och El 220v.

kan ni hjäpa mig att ungefär hur många WATT behöver jag att denna systemet funkar korrekt + kylskåpet ?

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Elverk till husbil med ? watt

Måste ju stå på värmaren hur många W den drar..

2000w driver du en AC galant + laddning m.m
1500w krävs för att driva micro,kaffebryggare m.m
1000w klarar man sig med om man bara vill hålla bilens system + laddning ?

Rätt eller fel är inte proffs på detta
Själv skulle jag nog satsa på 2000w då har man lite till godo

F

F.d. 52938

Guest

Hej!
Jag har ett bensinelverk som jag har haft sen förra husbilen det ger 1000 w
och funkar utmärkt.det kan du köpa billigt om intr.finns.
Bor i Göteborg .
Kontakt Frank 0761-073970:wink:

F

F.d. 16397

Guest

Hej!
Elverk 2 KW är ett bra val men se till att sinusvågen håller 50 Hz annars går elektroniken sönder. Fråga där du köper om den klarar driva elektronik

F

F.d. 53078

Guest

Satsa inte på för stort elverk. Ju större elverk, destu högre bränsleförbrukning.
Calle

Inte alltid! en liten motor som belastas hårt drar mer bensin/diesel än en större motor som går avslappnat. Dessutom när det gäller elverk så går spänningen ner om du belastar den hårt.
Titta pa dina aparater och se vad dom drar tillsammans dubbla sedan effekten. koppla in aparaterna och lyssna pa ljudet.
kan jämnföras med en rotorgräsklippare som klipper for högt gräs

F

F.d. 50080

Guest

Vi har precis köpt ett Honda 20i. Klarar det elektronik? Hade ingen aning om detta när vi köpte. Tänkte bara på att det skulle kunna driva AC när vi fricampar.

Anne-Louise o Johnny

Vi har också ett Honda 20i, och vad jag förstått så ger det ren sinus. Vi har kört dator, digitalbox och platt TV i 6 år utan problem. Som kuriosa kan jag nämna att under Gudrun stormen startade jag upp det för att se Paris - Dakar och det mobila reportageteamet drev kameran med ett likadant elverk. :)

Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Nu gäller det att hålla tungan i rätt mun.
Jag svarade på frågan om Honda 20i hade sinusvåg och om man kan köra AC:n på det.

Svar JA på bägge frågorna.

Vi har själva ett Honda 10i och kör vår AC med Domeic 2200 och det funkar bra även med vårt lilla elverk.

F

F.d. 16397

Guest

Vi har köpt ett kipor1000w inverterelverk som verkar funka kanon och som har nästan ren sinusvåg 2000w hade vägt dubbelt mer 12kg respektive 24 kg .
Hej!
Till laddning o kaffekokare OK!
Men har du en elpatron 1000W till 2000W Anser jag att efekten ligger max på ditt elverk
lägg till 12 kg o ta 2000W Vikten har ingen betydelse i detta fall
MVH SR

C

chmse

Guest

hej

har köpt mig ett kipor ig 2600 elverk någon skrev här att man skall ha en mjukstartare behöver man det? och var kan man få tag på en sådan
christer

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Tillsammans med ett 220V hjälpstartaggregat så är ju ett 220V elverk från Rusta en billig lösning för att få igång bilens motor.

Men att köra ett tvåtakts rykande elverk med undermålig ljuddämpning i flera timmar är inte populärt hos husbilarna i närheten. Då bör man nog åtminstone ta steget upp till Kipors relativt tysta fyrtaktselverk. De är såpass tysta att man som granne kanske kan stå ut med bullret dagtid.

Kipor förefaller vara en efterapning av Hondas elverk och utförandet är tämligen lika bortsett från att Kipor har gul färg och Hondas elverk är röda.
Men kvaliteten på de två fabrikaten kan vara olika eftersom priset skiljer kraftigt.

Kipor säljs bl.a av:
Spånsug kompressor svetsar högtryckstvätt elverk arbetskläder - DUAB-Huset

Priser och återförsäljare för Honda:
elverk Gör-det-själv maskiner - Jämför priser på PriceRunner Sverige

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har elverk men använder det inte! Pga Vikt och att jag inte vill ha det inne i kupén och var skall bensindunken stå. Gasolspis och bensinånger = ?????? inte roligt!!!!
Synpunkter och idéer! Kom att tänka på att jag träffade en Österikare som byggt en låda under bilen till el-verket -bensinen och sina medhavda postatis!!!!

Toppen