• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk och laddning

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
Eftersom jag numera bor på heltid i min husbil och mestadels fricampar så överväger jag att skaffa ett elverk. Jag har läst en rad trådar och blivit lite klokare men inte klok :) Några funderingar skulle jag vilja ha hjälp med:

1) Min Nordic husbil är utrustad med en laddare från FV Elektro AB. Bilen är från 2006 men när jag kollar på deras hemsida så är min laddare ganska lik den de säljer idag och på dem står det att de är på 7 eller 10 A. Jag undrar hur fort det går att ladda mina batterier; två 80 A, när jag kopplar på ström, om de är urladdade till 50 %.

2) Kan man byta laddare för att därigenom ladda dem snabbare och har någon i så fall förslag på vilken jag ska köpa istället? Idag är laddaren ihopkopplad med solcellerna på taket men det kanske inte är några problem att byta laddare för det.

3) Räcker t ex ett elverk av typen Kipor Ig 1000?

4) Om elverket ger 900 w, hur många watt går i så fall åt för laddaren? Kan jag samtidigt ladda motorbatteriet om jag kopplar in en C-Tec med lämplig kapacitet?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk och laddning

Din batteribank är på 2 x 80 Ah och du behöver alltså ladda 80 Ah när du har laddat ur hälften. Om din laddare ger 10A så tar detta alltså 8h (10A x 8h) och några timmar till om laddaren endast ger 7A.
Det vore nog vettigt att byta till en kraftigare laddare så slipper du köra elverket nästan på tomgång i så många timmar. Ett elverk på 1000W räcker till för att driva en förbrukning på drygt 80A, så det kommer inte att bli den begränsande faktorn. Jag skulle satsa på en laddare på runt 25 - 35 Ampere.
Inga problem att även lägga på en liten C-tec för att ladda startbatteriet.

aake
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Elverk och laddning

Att det laddar med märkström på laddare gäller bara upp till c:a 80% för blybatterier. Resterande 20 % tar många mer timmar att fylla.
Så ska man använda elverk kan man cykla batterier mellan c:a 50-80% för vanliga våta och c:a 30-80% för AGM o GEL om dessa laddas samma dag.
Detta för att man får gångtider på 12 tim eller mer annars på elverket om man försöker nå 100%.
Normalt rekomenderar man att laddaren bör vara 10-20% av batterikapacitet.
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
Sv: Elverk och laddning

Tack för informationen! Nu har jag inhandlat ett Kipor IG1000. Om jag nu ska byta laddaren i husbilen till en med högre kapaciet, har någon förslag på vilken laddare man ska köpa? Är det svårt att byta själv?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Elverk och laddning

Jag skulle välja CTEK M300 om du skulle upp till 25A och den har tyst drift:
Batteriladdare CTEK M300
En liten CTEK till startbatteri kan ev. vara bra om bilen inte används längre tider men behövs oftast inte.

Hjertmans har även en Waeco 25A med fjärrkontroll och utgång till startbatter
Batteriladdare Waeco 25A/12V
men då drar priset iväg.

Finns liknande betydligt billigare på Biltema
Batteriladdare 12/24 V, 25 A/12,5 A - Biltema
men denna har ingen tyst drift utan en fläkt som går hela tiden och detta är störande om man ligger på ständig ström.

Om det är besvärligt att byta är ju inte lätt att svara på men i princip kopplar man bara bort den g:a och kopplar in den nya laddaren.
 
Toppen