• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk från Jula?

F

F.d. 55554

Guest
Kan någon av dessa 2 vara lämpliga att ha i husbilen som reserv, har dubbla bodelsbatterier och solcell.
Vet tyvärr inte antal watt den ger.

Tänker närmast på "Inverterelverk 900 W"

Elverk 650 W - Jula AB
Elverk 650 W
Kompakt och portabelt elverk med luftkyld 2-takts motor. Bärhandtag för enkel förflyttning. Drifttid vid full tank: 8 timmar.
Startsystem: CDI med snörstart. 1-fas. Ström: 3,4A max, 2,8A nominellt. Bränsletyp: 95-oktanig bensin. OBS! Använd oljeblandat 2-taktsbränsle. Ljudnivå: 9.
Kompakt och portabelt elverk med luftkyld 2-takts motor. Bärhandtag för enkel förflyttning. Drifttid vid full tank: 8 timmar. Startsystem: CDI med snörstart. 1-fas. Ström: 3,4A max, 2,8A nominellt. Bränsletyp: 95-oktanig bensin. OBS! Använd oljeblandat 2-taktsbränsle. Ljudnivå: 94 dB. Tankvolym: 4 l. Motor: 69 cc. IP23. Effekt: 1,8 hp. Effekt: 650 W. 230 V. Vikt: 18 kg. B360xH310xD290 mm..
Art.nr: 740036.
Inkl moms
995:-
----------------------------------------------------------------
Inverterelverk 900 W - Jula AB
Inverterelverk 900 W
Kompakt och portabelt elverk av invertertyp, som därmed kan användas till en rad elektroniska produkter såsom TV, dator m.m. 1-fas. Kraftig luftkyld 4-takts motor som drivs med 95-oktanig blyfri bensin. Drifttid 7 timmar vid full tank. Startsystem: TCI med snörstart. 12V/4,5A lik...
Kompakt och portabelt elverk av invertertyp, som därmed kan användas till en rad elektroniska produkter såsom TV, dator m.m. 1-fas. Kraftig luftkyld 4-takts motor som drivs med 95-oktanig blyfri bensin. Drifttid 7 timmar vid full tank. Startsystem: TCI med snörstart. 12V/4,5A likströmsutgång samt 1 st jordad 230V-utgång. Oljenivåakt. Obs! Olja skall fyllas på innan användning (ingår ej). Tankvolym: 3 l. Motor: 53,5 cc. IP23. Effekt: 1,8 hp. Effekt: 900 W. Vikt: 15,5 kg. L480xB290xH410 mm.
Art.nr: 740034
Inkl moms
(2995:)
2495:-
Du sparar 500:-
-----------------------
Tacksam för svar
Jojje
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Elverk från Jula?

Har alt 1, och har haft det i 4 år och fungerat prickfritt. Men nu lämnar vi det hemma, då vi investerade i en solcell i somras. Men klart prisvärt elverk, som funkar bra när man är på fiskeresor uppe i obygden och ingen störs av det höha motorljudet :)....
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk från Jula?

Julas inverter-elverk är sedan någonstans början av -11 tillverkat av Kipor.
Dock specifications; By Jula...

I det stora hela innebär detta... Mycket elverk för pengen, men %-uella som kan
få problem (åtgärdas mot garanti inom ~24mån) är oavsett ISO, slinker det igenom några elverk som inte är topp 100...

Då skall väll tillsägas att Kipor är numer en av världens största tillverka enl. volym av dessa elverk.

OT: (Big time)
Enl. ISO borde det vara 0-% fel....
Men nu har ju ISO funnits sedan typ -~56 & än har inte ens Svensk industri anammat ISO fullt ut...

Men... ;)
Jag kör med ett 3000W+ Kipor verk sedan flera år tillbaks, funkar kanon!

Kan inte var mer nöjd.

Har det numer som reserv hemma till villan, då jag har ett 7,5Kva inbyggt i husbilen... :oops: ;)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Elverk från Jula?

Är exakt likadant elverk som jag köpte för 4 år sedan, det enda som skiljer är voltmetern som saknas på mitt.

Julas inverter-elverk är sedan någonstans början av -11 tillverkat av Kipor.
Dock specifications; By Jula...

I det stora hela innebär detta... Mycket elverk för pengen, men %-uella som kan
få problem (åtgärdas mot garanti inom ~24mån) är oavsett ISO, slinker det igenom några elverk som inte är topp 100...

Då skall väll tillsägas att Kipor är numer en av världens största tillverka enl. volym av dessa elverk.

OT: (Big time)
Enl. ISO borde det vara 0-% fel....
Men nu har ju ISO funnits sedan typ -~56 & än har inte ens Svensk industri anammat ISO fullt ut...

Men... ;)
Jag kör med ett 3000W+ Kipor verk sedan flera år tillbaks, funkar kanon!

Kan inte var mer nöjd.

Har det numer som reserv hemma till villan, då jag har ett 7,5Kva inbyggt i husbilen... :oops: ;)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elverk från Jula?

Beror nog till stor del vilket användningsområde som gäller.
Har själv sedan fyra år ett "billigt elverk" typ Jula, fast köpt hos Rusta.

Lastade in verket i bilen för att eventuell använda det under kvällens fotbollsmatch.
Faktiskt bara använd en gång tidigare utan problem, men ljudnivån gör det nödvändigt att ha långa kablar.
Så för egen del räcker det gott med den billigare varianten.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Elverk från Jula?

Hej ! har alternativ 2 verket som köptes för ett par år sedan på jula. Startmekanismen gick sönder efter några ggr. Åtgärdades på garantin (under tiden köptes ett hondaverk på 2kw då vi var i tillfälligt behov av ett elverk för vattenförsörjningen hemma ). Nu har vi två elverk och julaverket har inte används så mycket men gått bra sedan reparationen med undantag av en kontakt som lossnade, plus att jag är lite försiktig med startmekanismen. Om hondaverket kan man säga att det känns mer pålitligt och robust men dyrt. // Peter
 
Toppen