• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk för 800 kr

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
I Spanien har jag sett ett elverk som de säljer för ca. 800 kr. Det är kinesiskt och ger 700 W. Det är en tvåtakts motor som körs på oljeblandad bensin och den väger ca 20 kg.
Är det någon som har några erfarenheter av ett sådant elverk? Det heter AG-HA-950.
/Ingemar

F

F.d. 3067

Guest
Sv: Elverk för 800 kr

Hej!

Vi har ett funchaj tror jag att de heter 2500W och det är en 4 taktare kostade 1995:- väger kanske 35-40kg fungerar ypperligt och detta verk är en kines går tyst och fint
ser ut som en Honda kopia

Gunnar

F

F.d. 52919

Guest

Vi har ett liknande elverk (AG-HA-950) har ej exakta nr. eleverket är i husbilen. Köpte till ex. pris (ordinarie 820:) på Rusta i dec 06. Den har fungerat ypperligt under säsongen 07 Det finns speciellt uttag om man vill ladda extra batt. ex, till elmotor till lilla båten!

F

F.d. 6238

Guest

Till 406. Hur låter verket, jag menar är det tyst eller???, undrar, Kurt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest

Jag har haft ett elverk i många år, sedan 1983 tror jag. Det är ett 4-T Japanskt Robin och har fungerat helt klanderfritt förutom för ett par år sedan när några pundare stal det under husbilen. Fick dock tillbaka det efter tre månader via Polisen då jag hade min firmas dekal på det (märk era grejer), det var det ända dom kunde hitta en ägare till och jag såg testen av grejerna dom hade, antagliget snott.. Fördelen med det elverket är att det går mycket tyst då avgaserna går ut i kylfläkten, dödar ljudet som en turbo gör. Det var verkligen dyrt då, har för mej att det kostade då 6000:-. Under tiden det var stulet så hann jag köpa ett nytt "Kinesikt" 4-T ifrån Swedol som har butiker över hela Sverige idag. Det elverket kostade nästan gratis och går också tyst, tror det ger 1200 watt vilket räcker att ha i en husbil. Numera står det elverket på landet i Norrtälje där det inte är ovanligt med elavbrott. Det är värt ett försök att gå in på Swdols websida och kolla, dom har flera olika modeller. Nackdelen med 2-T motorer tycker jag är att dom varvar för mycket, har kort livslängd och det luktar fan och låter för mycket om dom för att man vill starta ett sådant utan att skämmas om det finns andra människor omkring en.

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Ingemar,
tänk dig för innan du skaffar ett 2-t elverk. Dina grannar kommer att blänga surt på dig. Det både brummar och luktar illa. Jag har stått granne med ett dyligt på en ställplats och önskade livet ur den som startade det. Dock bara i bara i mina tankar.
Står du själv är det ditt eget problem.

F

F.d. 52919

Guest

Till 35.. He ä klart han låter lite mer än de dyra apparaterna men står man lite för sig själv är det ingen fara! Den irriterar lika mycket som en radio som överröstar fågelljudet!
Ingen campare i närheten har blängt efter oss i alla fall! Mad en lång kabel kan man gömma den i busken! Bosse

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej

Jag har lite erfarenhet av kinesiska elverk.
Dessa billiga elverk är framtagna för resistent drift, dvs för glödlampor etc.. Strömmen som lämnar dessa simpla elverk är extremt ostabil, sinuskurvan spikar kors och tvärs, spänningen varierar på 20% med varvtalet på motorn.
Att koppla denna orena ström på känslig elektronik är ett risktagande som kan bli dyrt.
Jag avråder Er på det bestämdaste att använda dessa enkla elverk på nyare husbilar.
Concorde använder sig idag av data-bus-komunikation och skulle omedelbart flippa ut om den fick denna smutsiga ström i sig.
-Så glöm billiga elverk från Kina.
Mvh Torbjörn

F

F.d. 8036

Guest

Tänkte väl att man får inte samma grej för 800 spänn som andra skall ha 6000-8000 för. Är det de dyrare som kallas för inverters och som lämnar en i det närmaste perfekt sinuskurva?

Skipper

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag tror mig veta att det sitter en likriktare mellan 220 intaget och batterierna. Det kallas i nyare husbilar för elektroblock och har bl a till uppgift att filtrera oren växelström.
I min Adriatik sitter ett Schaudt 225 som ska ta inspänning 230 +-10% dvs 207-253V och 47-63Hz. Det är ganska breda marginaler så det ska nog till ett ganska kasst elverk om det inte ska funka.
Dessutom är nog elektroblocket förstett med en del transientskydd som eliminerar störningar. All ström i världen är inte lika stabil som här hemma i Svedala.

Sen att funktionen inte alltid är 100% på de billigaste modellerna är en annan sak men nog tror jag dom duger att ladda bodelsbatteriet med.

Ett 3000 kr Kipor verk har också inverter fast med approximerad sinuskurva.

noren.urban

HBK Medlem
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
5557
Medlemskap
2025

I Spanien har jag sett ett elverk som de säljer för ca. 800 kr. Det är kinesiskt och ger 700 W. Det är en tvåtakts motor som körs på oljeblandad bensin och den väger ca 20 kg.
Är det någon som har några erfarenheter av ett sådant elverk? Det heter AG-HA-950.
/Ingemar

Förmodligen är det samma som Rusta säljer för 699:-
/Urban

F

F.d. 29925

Guest

Har ett från Rusta. Stinker bensin som tusan, var tvungen att bugga en speciallåda för att bli av med stanken.
Men jag har kört det i "skogen" med långa kablar och både kyl,frys och TV gick utan några som helst problem. (Att det var en dålig film kan ju inte skyllas på el-verket.)

Men, det kommer bara att tas med i garaget om det är absolut nödvändigt.

F

F.d. 29908

Guest

Har oxå ett Rusta elverk, fungerar alldeles förträffligt och lever inte alls om speciellt mycket. Använde det under hela fjolåret utan några som helst bekymmer, lättstartat och går 6 timmar på 1 tank.

Toppen