• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elvärk...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Elvärk...

I ett äldre kontrollrum på min arbetsplats var spänningen i paneler o pulpeter 110V DC, å den har jag smakat på ett otal gånger, lika otäckt varje gång,
"likstel arm" och illamående efteråt.
Kan föreställa mej tortyr med DC, fyfan :swoon:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag satt på en plåt och svetsade, det hade regnat, jag var våt och mina handskar också. När jag satte i nästa elektrod, sved det till ganska bra i baken. Kan man kalla detta för baksmälla?

Ha ha ha...

Går det illa kan det bli rumpstek :rolleyes:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Min man gjorde det, gick bakom stallet för att slå en drill, alldeles nytt jättestarkt elaggregat, uteffekt runt 10.000v. Förstod precis vad som hade hänt när jag hörde vrålet. PetterNiklas såg han inte röken av resten av veckan :D

Ungefär var det så det hände. När det hände så var jag ca 20 år och så små korvbröd som hade passat då i ca en månad fanns och finns inte.
Min fru skrattar fortfarande när det kommer på tal (men inte jag)!!:twitcy:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

När jag gick på elprogrammet hade vi en handdriven megger. Vi kopplade upp en seriekrets genom att alla elever höll varandra i händerna och sedan en elev som vevade fortare och fortare. Den som släppte först fick gå ut, sedan ny vevning tills vi hade en segrare, detta genererade en del elvärk

Toppen