• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eluppvärmd gråvatten som fryser

Jan56

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
90
Medlemskap
2024
Hej,

Har en Burstner Aviano -08 med eluppvärmd gråvatten tank som fryser. Lampan indkerar att värmen är tillslagen. Kan det vara så att indikeringslampen lyser fast värmen i tanken ej fungerar ? Från tanken går avloppsröret ut strax bakom bakhjulet, där stängningskranen sitter. Röret är ju oisolerat , men sitter det någon "eltråd" i röret som håller röret fritt från is. Har någon annan Burstner ägare samma problem ?

Vinter hälsningar
Jan 56

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Eluppvärmd gråvatten som fryser

Det kan vara så att värmen bara är tillslagen när motorn är igång men att kontrollampan lyser även vid stillastående. Jämför med hur det är på kylskåp med manuell energiväljare.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om tanken är uppvärmd med en elkabel som ligger inuti så kommer indikeringen att lysa när värmen är på även om det är ett avbrott på den. Tror inte brytaren ligger på returen.
Kan du hitta var den går in i tanken och koppla loss den? Om det går så är det bara att mäta med ett testinstrument och se om slingan släpper igen något.
En multimeter av billigaste Biltema slag är något alla borde ha i bilen. Mycket användbart.
Sen undrar jag hur urtappningsventilen är uppvärmd om det inte ligger någon värmekabel på utsidan? Eller fins det värme ingjutet i ventilhuset?

Sen finns det en annan variant på uppvärmd tank och det är som Rapido har. Då har man dubbla skal med luftvärme imellan.

Bilen är så ny att du har garanti och det blir väl det enklaste.

F

F.d. 50080

Guest

På vår Adriatik -04 fryser också gråvattentanken om det är nedåt 7 - 8 grader kallt, även om tankvärmen är på redan när tanken är tom. Jag vill tro att den fungerar för voltmätaren hoppar till när man sätter på den. Problemet verkar istället vara utloppsröret. Det sitter nån sorts begränsare som gör att det sista vattnet vid tömning sommartid rinner ut väldigt sakta. Vid vinterncamping har vi en balja under utloppet men eftersom det rinner så sakta så fryser utloppet... Jag har fått tina upp röret flera gånger med en värmefläkt. När röret väl är tinat så forsar vattnet ut. :p

SSL20530b.jpg

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi hade samma bekymmer med vår gamla Pillos i början av 90-talet. Tanken var uppvärmd med en varmvattenslinga men utloppet (och utloppskranens vred) frös igen.
Detta problem löste jag med att grena avloppsledningen inne i uppvärmt utrymme och låta avloppet gå till ett störtavlopp vintertid. För säkerhets skull installerade jag dessutom en 12 V värmekabel runt störtavloppets golvgenomföring (och det kom till nytta ibland).
aake

F

F.d. 3633

Guest

Frost i avløpsrøret er ikke uvanlig.
Jeg heller litt frostveske i vasken før jeg drar på tur
nårjeg da kjører vil frostvesken renne ned i avløpet og
problemet er løst

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Hur mycket frostvätska behövs för att hålla tanken "frostfri" när det är låt säga minus tio grader? Beror naturligtvis på tankens storlek och hur koncentrerad vätskan är antar jag men på ett ungefär?

F

F.d. 25098

Guest

En 100 liters gråvatten tank behöver nog innehålla 1/5 del sprit alltså 20 liter, blir nog ganska dyrt men i undantagsfall OK!!!

Peter.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Du skriver sprit. Vad tycker avloppsverken om det? Kan det påverka ekosystemet i dessa eller är mängden försumbar (vilket jag förmodar även om man skulle vara i en liten kommun)?

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Tog det från spolarvätske dunken. Räcker nog med hälften för att det inte skall bli "bonn"is. Spriten dunstar väl snabbt när man tömmer och det kanske inte är lämpligar än glykol. Kanske är en idé att hälla salt i tanken???

Mvh,

Peter.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Renat brännvin eller medicinsk alkohol ger säkert inga problem i den utspädning det kommer att handla om i reningsverken. Men denaturerad sprit vore nog olämpligt, inte endast metanol som är tillsatt till etanolen. Låter som detta blir den dyraste posten i husbilslivet.
aake

F

F.d. 7282

Guest

Etylenglykol är giftig. Propylenglykol är miljövänlig.

Propylenglykolär ett miljövänligt alternativ till etylenglykol med minst lika goda anti-frysegenskaper. Det får ingå i lösningsmedel som märks med Bra miljöval. Propylenglykol används till och med som sötningsmedel i livsmedel. Ren propylenglykol har låg giftighet, men den propylenglykol man köper på bensinmacken innehåller korrosionshämmande medel som är giftiga.
I början av 80-talet användes 1000 ton glykol per år för avisning av flygplan. Genom återvinning av spillet har man nu kommit ner till drygt 90 ton per år. Inverkan på mark och vatten är därför inte längre ett stort miljöproblem. Man har dessutom övergått till den miljövänliga propylenglykolen.

Källa / Analytisk Kemi, Umeå unversitet.

// Pär

Jan56

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
90
Medlemskap
2024

Tack för alla tankar ideér kring detta. Har gjort följande, haft bilen inomhus för upptining. Isolerat röret från tanken ut till avloppet med rörisolering. Leverantören är inne på samma tankar som flera av er, doppvärmaren indikerar att den är påslagen. Men ej att den fungerar, kontrolllampen lyser ändå. De var även inne på den tanken att när det är för lite vatten i avloppstanken, så räcker inte doppvärmaren ner. Men skulle alltså behöva fylla på mer vatten, så tinas även det frysta upp. Vi ska lämna in för koll av detta längre fram. Detta med ett störtavlopp tror jag allmänt är en bra idé, då vattnet rinner så sakta genom avloppsröret och med ganska dåligt fall.

Mvh
Jan56

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Jan56;

En ide kan ju vara att du köper en elvärmesits och strippar av den och först av allt virar slingan runt ett plaströr och kopplar på anslutningen till ett cigguttag så att du startar upp den .
Därefter kollar du så att inte kabeln har värmt så mycket på röret så det har smält eller blivit några andra konstigheter .

Om allt har gått bra så kan du ju vira kablaget runt avloppsröret och fästa upp den med lite buntband och därefter tar du rörisolering .

Strömanslutningen kan du ju montera direkt till batteriet via en säkring och strömbrytare .

Denna : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=604093 kostar "bara" 179:- och är på 45w .

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Då 1992, när jag modifierade avloppet till min Pillos fanns det 12V värmekablar att köpa, vattentåliga, gick att lägga inne i avloppsslangen (men det gjorde jag inte, var rädd för stopp). Fanns att köpa i fasta längder och drog 10 W per dm om jag minns rätt. En sådan på 15 cm hade jag, kopplad över en strömbrytare med en lampa som indikerade drift. Virad ett par varv runt avloppets genomföring genom golvet. Jag brukade ha den påslagen en kort stund medan jag spolade i avloppet vid sträng kyla, men den dög även bra att tina upp fruset avlopp med; det tog inte många minuter.

Hör med någon kompetent svagstömselektriker om inte sådant finns att köpa även idag. Tidigare än så hade jag ett T-format elektrifierat ändstycke till avloppet som såldes av husvagnsfirmor, men det var inget som höll mer än en kortare tid (två ex provade).

aake

Toppen